AIM, o noua adresa catre Guvern pentru combaterea efectelor economice ale coronavirus-ului

Catre,

Guvernul Romaniei

Domnului Prim – Ministru Ludovic ORBAN,

Asociatia Intreprinzatorilor Maramures (AIM), organizatie constituita exclusiv din societati comerciale cu capital privat si cu sediul social in judetul Maramures (68 de companii cu peste 6.000 de angajati cumulat), impreuna cu Uniunea Nationala a Patronatului Roman (UNPR), cea mai veche confederatie patronala din Romania, in contextul actual al crizei generate de COVID-19, sustinem intru totul pozitia antreprenorului Mircea Cirt, CEO al ATP Exodus (membru al AIM), care va solicita intr-o scrisoare deschisa publicata in presa centrala, urmatoarele:

„1. Stabilirea cadrului legal in vederea suspendarii ratelor de capital si a dobanzilor la facilitatile de credit, leasing financiar si operational, pana la 31.12.2020, cu prelungirea corespunzatoare a termenului de rambursare.

  1. Eliminarea taxelor si impozitelor locale pana la 31.12.2020.
  2. Decontarea urgenta (maxim 5 zile) a restantelor statului catre agentii economici. 
  3. Stoparea penalitatilor pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale si stoparea popririlor pe conturile agentilor economici, pana la 31.12.2020.
  4. Reglementarea conditiilor pentru somajul tehnic ca instrument la indemana angajatorului, fara limitarea mecanismului la anumite domenii de activitate. 

Fiti corecti in abordarea si tratarea tuturor angajatilor la fel, fara discriminari. 

  1. Scutirea de plata a TVA in vama pentru importurile de marfuri pana la 31.12.2020.
  2. Reforma tuturor organigramelor aparatului de stat, cat mai urgent pentru reducerea costurilor la nivel national. 
  3. Stabilirea unui salariu net pentru toti angajatii care lucreaza la stat, indiferent de functie, grad, care sa nu depaseasca 5000 Ron Net, pana la 31.12.2020 si reevaluare in august 2020. 
  4. Eliminarea sporurilor de orice fel, respectiv a pensiilor speciale pana la 31.12.2020. 
  5. Urgentarea stabilirii si demararii de investitii strategice astfel incat cat mai multe firme sa fie implicate: Infrastructura, autostrazi, drumuri, poduri, cai ferate.
  6. Anularea taxei de avizare de 500 Eur + TVA pentru obtinerea avizului existentei cazului de forta majora!”.

La aceste masuri, adaugam si cele solicitate de catre AIM in adresa numarul 76 din 13.03.2020 catre Guvernul Romaniei; si care nu sunt cuprinse mai sus:

  1. Scutirea de la plata contributiilor (CAS si CASS) pentru o perioada de 3 luni.
  2. Suspendarea platii TVA la tranzactiile interne, pentru companiile afectate de criza economica.
  3. Asigurarea posibilitatii acordarii de imprumuturi de urgenta cu dobanda redusa pentru companiile aflate in dificultate si cu o perioada de gratie de 6-12 luni.

De asemenea, venim cu alte solicitari ca urmare a unor probleme semnalate pe piata, astfel:

  1. Suspendarea intrarii in insolventa, pana la 31.12.2020, a firmelor care folosesc ca instrument financiar filele CEC si biletele la ordin, iar in momentul decontarii la furnizor acestea nu au acoperire si sunt refuzate la plata.
  2. Acordarea de garantii guvernamentale bancilor si institutiilor financiare nebancare (IFN-urilor), pentru o perioada de 3 luni (care sa includa perioada starii de urgenta si o perioada de gratie ulterioara), pentru:
    1. decontarea filelor CEC si a biletelor la ordin, aceasta fiind o forma de imprumut pentru firma care le emite si din cauza crizei actuale nu le poate onora la plata.
    2. acordarea creditelelor bancare de urgenta companiilor aflate in dificultate si inlesnirea semnificativa a conditiilor si procedurilor de acordare.
  3. Modificarea art. XI alin. 3 din OUG 30/2020, in sensul in care diminuarea cu 25% sa se refere la media cifrei de afaceri din lunile ianuarie-februarie, nu la valoarea incasarilor, deoarece incasarile ar putea fi realizate pentru servicii prestate cu o luna inainte sau, chiar cu cateva luni inainte, in cazul in care incasarile reprezinta plata unor facturi restante.
  4. Stabilirea de preturi maximale pentru toate produsele cu destinatie medicala necesare in lupta antiCOVID19 (masti, combinezoane etc.) si confiscarea oricarui stoc care este ofertat/vandut peste aceste preturi maximale, avand in vedere ca, in prezent, importul acestor produse este extrem de deficitar, iar pe piata interna exista stocuri care sunt ofertate (a se vedea astfel de oferte din sistemul public electronic de achizitii publice) la preturi de specula exorbitante, punand atat unitatile spitalicesti, cat si alte categorii de achizitori (medici de familie, personal din ministerul administratiei si internelor etc. in imposibilitatea de a se proteja, desi exista produsele!
  5. Sa se digitalizeze — in maximum 12 luni ceea ce este mai urgent si in maximum 24 luni ce este de perspectiva mai indelungata — tot ce se poate digitaliza din administratia publica centrala si locala, din serviciile publice centrale si locale, prin trecerea a maximum de servicii in online, iar a diferentei de servicii (ramasa in format de servicii prestate fizic prin interactiune efectiva cu cetatenii) in formatul biroului unic de relatii cu contribuabilii existent la Primaria din Oradea.

NOTE referitoare la propunerea de la punctul 19:

  1. Exista resurse de specialisti software si hardware la societatile comerciale din Romania, la costuri mult mai avantajoase decat ofertele externe si situatia de urgenta permite achizitii directe peste pragurile inclusiv ale procedurii simplificate, situatie in care castiga atat statul cat si companiile romanesti care capitalizeaza, astfel, intern!!!
  2. Astfel se reduc mult cheltuielile bugetare, inclusiv prin reducerea incarcarii cu personal a aparatului administrativ central si local (obiectiv aflat atat programul de guvernare al P.N.L. — acum la guvernare, cat si al altor partide politice, dar care se regaseste si in aceasta solicitare a mediului de afaceri la punctul 7.), ceea ce ar sprijini consistent atat cheltuielile bugetare din perioada acestei crize pandemice COVID19, cat si cele post-criza.

Solicitam pe aceasta cale ca Guvernul si comitetele judetene pentru situatii de urgenta sa intre cat mai repede in dialog consultativ permanent cu mediul de afaceri, care simte cum se modifica (se inrautatesc) efectele economice nu de la zi la zi, ci de la ora la ora (incasari, transporturi, livrari, stocuri, comenzi, productie si capacitati de productie etc.). Este nevoie de o unire a tuturor fortelor pentru supravietuire economica antreprenoriala si nationala, care inseamna in cele din urma supravietuirea sociala a romanilor.

Consiliul Director al AIM

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu