APIA: Eliminarea timbrului de mediu va duce la cresterea poluarii

taxa-poluare-auto-timbru-de-mediuEliminarea timbrului de mediu va duce la cresterea poluarii produse de catre autovehicule si va afecta sanatatea populatiei, cu precadere in marile orase pentru ca, in urma acestei masuri, pe drumurile din Romania numarul automobilelor vechi si cu norma de poluare ridicata va deveni tot mai mare, arata Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) intr-un comunicat remis vineri seara AGERPRES.

Potrivit sursei citate, aceasta masura vine in contextul in care Romania are deja unul din cele mai imbatranite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a caror varsta este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1) iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora si mult mult aceasta situatie.

“Eliminarea timbrului de mediu va duce la: cresterea abrupta a varstei medii a parcului auto national (Romania va deveni al doilea ‘cimitir de masini vechi’ al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate in ultimii 12 ani prin Programul ‘Rabla’ (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca si numarul automobilelor vechi si cu norma de poluare ridicata sa se regaseasca intr-un numar tot mai mare pe drumurile din Romania; cresterea nivelului de poluare din marile orase (inclusiv datorita cresterii numarului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sanatatii populatiei, ceea ce va presupune in final si alocarea unor resurse banesti superioare pentru tratarea afectiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante”, precizeaza sursa citata.

In context, reprezentantii APIA subliniaza faptul ca timbrul de mediu din Romania nu este, in sine, un concept singular in UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru ca alte 19 state membre au o taxa al carei cuantum depinde de unul sau mai multi factori, dintre care cel mai intalnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu). Potrivit acestora, Curtea de Justitie a UE arata, in deciziile sale, ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, dar ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.

“Emisiile poluante (oxizi de azot — NOx si particule de funingine — PM), care, printre alte surse, provin si de la autovehicule in urma arderii carburantilor fosili, sunt indentificate de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii ca fiind responsabile pentru o serie de afectiuni, unele foarte severe, care pot duce chiar la decese. Numarul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat ca s-ar fi inregistrat in Romania in anul 2012 este de circa 28.000 de persoane (sursa: Agentia Europeana de Mediu, Air Quality in Europe, 2015).

Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele incadrate in norma de poluare Euro2 (fabricate pana in anul 2001), comparativ cu cele Euro6 (obligatorii incepand cu 1 septembrie 2015), in timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro2 raportate la cele Euro6”, precizeaza sursa citata.

Potrivit estimarilor reprezentantilor industriei auto, in acest an vor fi importate in Romania circa 20.000 de autoturisme Euro2 iar in conditiile unui parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezulta ca vor fi emise in mediul ambiant in jur de 30 tone de particule (PM), in timp ce, la acelasi numar de autoturisme Euro6 si numar de kilometri parcursi, nivelul total al emisiilor de particule va fi de doar circa 1,5 tone.

Comunicatul APIA arata ca timbrul de mediu (in vigoare din martie 2013) a contribuit, chiar daca intr-o masura relativ modesta, la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate in Romania, in conditiile in care ponderea normelor Euro4 — Euro6 a fost, in cele noua luni din 2016, de 75% din total importuri rulate.

“Este, deci, absolut necesara mentinerea timbrului de mediu, dar si introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienta sporita in ceea ce priveste stimularea achizitiei de automobile cat mai putin poluante”, se mai arata in comunicatul APIA.

Camera Deputatilor a adoptat, marti, proiectul de lege initiat de liderul PSD, Liviu Dragnea, care prevede eliminarea a peste 100 de taxe nefiscale, printre care si timbrul de mediu.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 2
Reclame home 2

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 1