APIA: Piata auto din Romania, crestere relativ solida dupa 8 luni, chiar daca ritmul s-a mai temperat

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

Piata auto din Romania a consemnat o crestere relativ solida dupa primele opt luni din acest an, de 9% comparativ cu perioada similara din anul trecut, chiar daca ritmul s-a mai temperat, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, publicate luni, informeaza AGERPRES.

“Dupa primele opt luni din 2019, se inregistreaza o crestere generala de 9,0% comparativ cu aceeasi perioada din 2018. In acest context, este de retinut faptul ca, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei in ultimele 12 luni”, precizeaza sursa citata.

In luna august, piata auto din Romania a consemnat un avans de 4,5% comparativ cu luna similara a anului anterior.

Din cele 129.759 unitati comercializate in primele opt luni, 110.998 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, inregistreaza o crestere de 10,6%, si 18.761 vehicule comerciale, acestea avand o crestere de doar 0,1%.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 34.419 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 11.435 unitati si Renault 11.012 unitati.

Dacia, cu 32.621 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme (29,4% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 6,1% fata de 2018), iar Ford (2.522 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.

La categoria autoturisme, Dacia este urmata de Volkswagen cu 10.022 unitati (9% cota de piata si un volum in scadere cu 4,3% fata de 2018), Renault 9.652 unitati (8,7% din total piata si un volum in crestere cu 29,2%), Skoda 9.190 unitati (8,3% cota de piata si un volum mai mare cu 2,7%) si Ford 7.650 unitati (6,9% cota de piata si un volum in crestere cu 23,4%).

Pe modele, cu cele 13.360 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele opt luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 7.610 unitati, Dacia Sandero 6.888 unitati, Renault Clio 4.242 unitati si Skoda Octavia 3.342 unitati.

“Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 8 luni ale anului, consemnam o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+40,1%), SUV(+19,9%), clasa B (+15,4%), clasa C (+5,2%), si scaderi pe F (-42,4%), D (-17,2%), MPV (-14,4%), E (-5,7%) si A (-1,3%). Este insa de remarcat faptul ca, daca Clasa SUV isi continua evolutia crescatoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va ocupa, in scurt timp, primul loc in preferintele clientilor, in detrimentul Clasei C, care multi ani a dominat acest top”, precizeaza APIA.

In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, in luna august, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, dupa 8 luni, autoturismele pe benzina continua sa
detina un procent de 71,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (59,4%).

Pe de alta parte, in august, ponderea motorizarilor diesel a scazut cu 1,2 pp fata de cota avuta in luna iulie, dar trendul este unul crescator, fiind posibil ca el sa se consolideze in lunile urmatoare, potrivit organizatiei de profil. In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 8 luni din 2019 este 25,1% din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. La categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,7% din total.

“La acest subiect (evolutie diesel), apreciem necesar sa reiteram mentiunea facuta si cu alte ocazii: motoarele diesel de ultima generatie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decat acestea la modele cu echipari similare (circa -15%-20%). In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 (atat de catre constructorii de automobile, cat si de catre Statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel putin pe termen mediu, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie. In acest context, se observa faptul ca, atat in Romania, dar si in unele state europene (ex: Germania), ponderea motorizarii diesel cunoaste o evolutie pozitiva in ultima perioada, existand un optimism relativ in piata in ceea ce priveste continuarea acestei evolutii”, subliniaza APIA.

Autoturismele “verzi” (electrice si hibride) au consemnat, in luna august, o cota de 5,4% din total, superioara celei din luna precedenta. Pe ansamblul celor 8 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnificativa de volum (4.166 fata de doar 2.603 in 2018), fapt ce face ca ponderea sa in ansamblul pietei sa fie una sa fie una semnificativ mai mare celei din anul trecut (3,8% in 2019 fata de doar 2,6% in 2018).

“Pe subcategorii, consemnam o crestere de 129,5% (2,3 ori) la autoturismele full electrice si o scadere de 11,% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 54,6%. In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de cca. 3 ori mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii august a anului trecut. Un alt aspect important de semnalat este faptul ca in primele 8 luni ale acestui an au fost achizitionate mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut (8 luni 2019 = 1.064 unitati vs. 12 luni 2018 = 987)”, se mai arata in comunicat.

In aceste conditii, Asociatia arata ca, din ratiuni de mediu, trebuie sa continue, si in anii viitori, Programul Rabla (exemplu 2020-2025), dar cu un buget in crestere, in concordanta cu cererea tot mai ridicata de autovehicule “verzi”, dar si cu tintele in domeniu stabilite pentru Romania in Directiva UE nr. 1161/2019 (achizitiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scazute trebuie sa ajunga la o pondere minima de 18,7% in perioada de referinta august 2021 – dec.2025).

Autoturismele cu tractiune integrala (4×4) reprezinta 18,8% din totalul achizitiilor realizate in primele opt luni ale lui 2019, pe un volum total de 20.910 unitati, unul relativ similar cu cel consemnat si in 2018.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 8 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 29,5%, Germania 18,2%, Cehia 10,7%, Turcia 9,6% si Spania 8,7%. In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 9,5%, iar cele din import cu 11,1%.

Potrivit APIA, in continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 58% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele opt luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime opt luni (47.167 unitati) este cu 30,8% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 36.066 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 36% in 2018 la 42% in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele opt luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 293.507 unitati, cu 6% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Referitor la vanzarile de autoturisme noi din UE, grupul celor 5 tari (Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie) care, impreuna, totalizeaza circa 75% din piata auto a UE, inregistreaza in primele opt luni din 2019, o scadere generala de 2,6% comparativ cu aceeasi perioada din 2018 (Spania -9,2%, Marea Britanie -3,3%, Franta -3%, Italia -3,0%). Singura piata care nu este in teritoriul negativ si care datorita marimii sale, are un impact semnificativ asupra evolutiei de ansamblu, Germania, inregistreaza la 8 luni o crestere totala de +0,9%.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 1

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2