Vanzarile de autovehicule noi, in Romania, au crescut cu 6,3% in primul trimestru din 2019, comparativ cu aceeasi perioada din anul anterior, pana la un volum de 38.253 de unitati, reiese din datele publicate, marti, de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), informeaza AGERPRES.
In acest context, analiza de piata arata ca, in continuare, pe plan national, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 72% din totalul achizitiilor de autoturisme realizate in primele trei luni ale lui 2019. Cu toate acestea, se remarca faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime trei luni (8.606 unitati) este cu 2,2% inferior celui din perioada similara a anului trecut (8.799 unitati).
La nivelul lunii martie 2019, se consemneaza un volum al vanzarilor in scadere cu 8,1% fata de luna similara a anului trecut, impactul decalarii cu o luna a Programului „Rabla” fiind, probabil, una dintre explicatii, precizeaza APIA. „Cu toate acestea, in primul trimestru al anului 2019 au fost vandute cu 6,3% mai multe autovehicule, pe un volum total de 38.253 unitati, din care 31.174 autoturisme, in crestere cu 5,6%, respectiv 7.079 vehicule comerciale (in crestere cu 9,5%)”, se mentioneaza in comunicatul citat.
Topul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia – cu 9.008 unitati, urmata de catre Volkswagen (3.718) si Ford (3.449). Totodata, la autoturisme, ierarhia pe marci are pe primul loc Dacia, cu 8.218 unitati (26,4% cota de piata, pe un volum in scadere cu 4,3% fata de 2018), urmata de Volkswagen – cu
3.230 unitati (10,4% cota de piata), Skoda (2.629 unitati si 8,4% din total piata), Ford (2.485 unitati si 8% cota de piata) si Renault (2.428 unitati si 7,8% cota de piata).
In functie de modele, cu cele 2.399 unitati, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primul trimestru din 2019, urmat de Dacia Duster cu 2.340 unitati, Dacia Sandero (1.768), Renault Clio (1.452) si Skoda Octavia (1.072).
Pe tipul de combustibil, primele trei luni ale lui 2019 consemneaza un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzina, care detin o pondere de 65,8% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in primele trei luni ale lui 2018, de 54,8%.
In ceea ce priveste autoturismele ecologice (electrice si hibride), ponderea acestora continua sa creasca, ajungand sa detina, in primele trei luni ale lui 2019, o cota de piata relativ importanta, respectiv 3,1%. Pe categorii, se inregistreaza o crestere de 5% la autoturismele electrice 100% si o scadere de 54,8% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza un salt de 77,4%.
Cat priveste culoarea preferata a masinii, albul si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand, in primele trei luni ale acestui an, 27,8%, respectiv 25,3% din totalul preferintelor, urmate de albastru cu 16,5% si negru – cu 11,1%.
Raportat la tara de provenienta a autoturismelor, analiza APIA arata ca Romania este prima cu 25,8% din total, apoi Germania – cu 21,9%, Cehia (10,9%), Turcia (9,1%) li Spania (7,5%). In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut in primul trimestru al anului cu 3,6%, comparativ cu perioada similara din 2018, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere de 9,1%.
Conform APIA, in privinta autoturismelor rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele trei luni ale anului 2019, au fost inmatriculate 110.308 unitati, cu 8,6% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cele cu varsta mai mare de 12 ani inregistrand, pe un volum important, o scadere de 14,9%).