Bebelusii invata intelesul cuvintelor cu mult timp inainte de a putea sa le utilizeze

Bebelusii incep sa invete cuvinte si sa inteleaga sensul acestora cu mult timp inainte de a incepe sa vorbeasca, potrivit cercetatorilor americani, care afirma ca au descoperit motivele aflate in spatele acestui proces cognitiv, informeaza Reuters luni, transmite AGERPRES.

“E ceva deosebit de interesant, noi am descoperit dovezi ale faptului ca pentru bebelusi, pana si primele lor cuvinte nu reprezinta ‘insule’ izolate: chiar si cu un vocabular foarte mic ei par sa detina o intelegere a faptului ca anumite cuvinte si concepte sunt mai ‘asemanatoare’ decat altele”, a declarat Elika Bergelson de la Universitatea Duke din Durham, Carolina de Nord.

“Desi inca mai au mult de invatat inainte de a demonstra un nivel de intelegere asemanator copiilor si adultilor, bebelusii ne prezinta o noua perspectiva asupra felului in care acele cuvinte timpurii si concepte sunt organizate”, a adaugat cercetatoarea americana.

Invatarea cuvintelor necesita realizarea unor conexiuni intre vorbire si lumea din jur si o intelegere a felului in care cuvintele se coreleaza intre ele.

Echipa coordonata de Elika Bergelson a studiat mai multi bebelusi in varsta de sase luni pentru a vedea daca ei recunosc aceste conexiuni sau daca recunosc doar cuvinte izolate.

Folosind tehnici de monitorizare a ochiului, cercetatorii americani au descoperit ca bebelusii privesc considerabil mai mult spre fotografiile obiectelor numite (“masina” de exemplu) atunci cand acestea faceau pereche cu obiecte neasociate lor (precum o imagine cu o masina si o imagine a unei sticle cu suc) fata de cazul in care obiectele erau insotite de obiecte asociate (precum imaginea unei masini si imaginea unui pieton).

Bebelusii, sugereaza autorii studiului, “ar putea sti suficient despre intelesul unui cuvant pentru a-l spune separat de un referent neasociat, dar nu si de cel asociat. Poate ca bebelusii stiu ca ‘masina’ nu se refera la suc, dar nu stiu daca pietonul face parte din categoria cuvantului ‘masina'”, a adaugat coordonatoarea cercetarii.

Folosind inregistrari video, cercetatorii au observat de asemenea ca bebelusii au invatat sa recunoasca mai bine diverse cuvinte atunci cand puteau sa vada obiecte in momentul folosirii cuvintelor (de exemplu, atunci cand li se spunea “uite lingura ta”, in timp ce lingura le era aratata).

Frecventa cu care un cuvant este folosit in prezenta unui obiect pare sa aiba un impact mai mare asupra dezvoltarii procesului de intelegere a cuvintelor decat persoana care rosteste acele cuvinte, potrivit unui studiu publicat pe 20 noiembrie in Proceedings of the National Academy of Sciences.

“Tratati-va bebelusul ca pe un partener de conversatie real. Chiar si bebelusii foarte mici asculta si invata semnificatia cuvintelor si despre lumea din jurul lor inainte sa inceapa sa vorbeasca, iar persoanele care au grija de ei contribuie la acest proces”, a explicat Elika Bergelson.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 2
Reclame home 2

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 1