BNS: Liberalizarea pietei gazelor nu a fost suficient pregatita; pretul a crescut cu 27% intr-o singura noapte

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Liberalizarea pietei gazelor s-a realizat fara o pregatire prealabila suficienta, iar preturile au crescut cu 27% de la o zi la alta, astfel ca OUG 64/2016, care legifereaza acest proces, trebuie modificata in Parlament, se arata intr-un comunicat al Blocului National Sindical, remis, luni, AGERPRES.

Comunicatul vine in contexul in care, in aceste zile, in Camera Deputatilor se afla in dezbatere proiectul de lege pentru aprobarea OUG 64/2016 pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si gazelor naturale nr. 123/2012.

“Totodata, incepand cu 1 aprilie 2017, Romania a liberalizat pretul de achizitie al gazelor din productie interna, in relatia intre producator si furnizori. Pana in 2021 liberalizarea va viza si pretul gazului pentru consumatorii casnici. In acest context, in apararea intereselor consumatorilor dar si ale salariatilor din sectorul energetic, am inceput monitorizarea impactului creat de procesul de liberalizare avand in vedere si modul in care autoritatile publice au pregatit acest proces”, se arata in comunicatul BNS.

Din punctul de vedere al sindicatelor, acest proces trebuia precedat de pregatirea conditiilor pentru a asigura crearea unui mediu competitiv, transparent si echitabil, atat pentru operatorii din aceasta piata, cat si pentru consumatori, in special pentru cei vulnerabili.

“OUG 64/2016 a reprezentat un pas in acest sens, insa insuficient. Propunerile de modificare a OUG 64/2016, initiate de membrii Comisiei pentru Industrie si Servicii din Camera Deputatilor consideram ca vor putea contribui la transparentizarea si maturizarea pietei energiei. Ca urmare, solicitam tuturor partidelor parlamentare sa sustina aprobarea proiectului de lege pentru aprobarea OUG 64/2016, cu propunerile de modificare si completare aprobate de Comisie”, potrivit BNS.

Sindicalistii considera ca liberalizarea preturilor trebuie sa se realizeze cu respectarea cel putin a urmatoarelor conditii: garantarea dreptului consumatorilor de a-si alege liber furnizorul, functionarea unui cadru transparent si nediscriminatoriu de tranzactionare a gazelor naturale, implementarea efectiva a unor masuri de sprijin pentru clientii vulnerabili.

Neindeplinirea acestor conditii, ca si lipsa de fermitate in actiunile autoritatilor publice in aplicarea prevederilor legale, a determinat ca impactul negativ al liberalizarii sa fie resimtit chiar din 1 aprilie 2017: preturile gazelor naturale ofertate de producatori si traderi au crescut intr-o noapte cu aproape 27%, afectand vizibil consumatorii finali, inclusiv alimentarea cu apa calda si caldura a populatiei. Inca din luna aprilie impactul a fost resimtit si in cazul consumatorilor casnici, in conditiile in care in luna aprilie fata de luna martie a.c. pretul gazelor naturale a crescut cu 2,5%, mai sustine BNS.

In 2012, cand Romania a aprobat primul calendar de liberalizare a pretului gazelor din productia interna, raportat la paritatea puterii de cumparare, pretul gazelor pentru consumatorii casnici (cu toate taxele incluse) era cu aproximativ 16% mai mic decat media UE 28. La sfarsitul anului 2016, pretul gazelor pentru consumatorii casnici, raportat in acelasi mod, era in Romania cu 4,5% peste media UE 28.

In aceasta perioada, Romania a inregistrat cea mai mare crestere a pretului la gaze pentru consumatorii casnici — in semestrul II 2016 era cu 14% mai mare fata de perioada similara a anului 2012 (pret exprimat in paritatea puterii de cumparare si avand toate taxele incluse), fiind una dintre foarte putinele tari din UE 28 care au inregistrat cresteri in acest interval de timp.

“In ciuda reducerii consumului, gospodariile s-au confruntat cu cresteri ale valorii facturilor la gaze. Cheltuielile medii lunare pe o gospodarie pentru plata gazelor erau, la finalul anului 2016, cu 15% mai mari fata de perioada similara din 2015. In mediul urban aceasta crestere a fost chiar de 18%. Aceste evolutii au fost inregistrate in conditiile in care liberalizarea preturilor nu s-a finalizat pentru consumatorul casnic, ajustarea preturilor fiind distribuita uniform pana in 2021”, mai spun reprezentantii BNS.

Potrivit acestora, 2017 va fi un an important pentru piata gazelor naturale. Pana la sfarsitul anului este aplicabila obligatia pentru producatorii de gaze naturale, in masura in care contracteaza vanzarea de gaze naturale, sa incheie contracte pe pietele centralizate din Romania, transparent si nediscriminatoriu, pentru vanzarea unei cantitati minime de gaze naturale din productia proprie, care nu poate fi mai mica decat cea reprezentata de o cota procentuala, stabilita prin hotarare a Guvernului — in acest moment 30%. Aceasta prevedere legala nu a fost insa respectata, ceea ce a afectat transparenta tranzactiilor pe piata gazelor.

Din informatiile detinute de BNS, doar 10% din volumul de gaze naturale tranzactionate a trecut prin pietele centralizate.

“Tocmai pentru ca Romania a avut experiente cu “baieti destepti” in piata energiei, este foarte important sa stim cum si cu cine se tranzactioneaza gazul din productia interna dar si cel din import. Erorile, dar si lectiile bune experimentate in liberalizarea pietei energiei electrice ar trebui invatate si asumate in procesul de liberalizare a pietei gazelor. Indiferent de piata pe care se face tranzactionarea — ca vorbim de OPCOM sau de Bursa Romana de Marfuri sau de o posibila alta piata centralizata — este important ca acesti operatori de piata sa asigure conditiile pentru transparentizarea tranzactiilor.

O astfel de masura ar permite pregatirea pietei gazelor pentru pasul final de liberalizare a pietei, contribuind la eliminarea barierelor comerciale dar si la maturizarea pietei gazelor. Este nevoie de aceasta reglementare pentru ca transparenta este cea care poate tine pretul intr-o evolutie rezonabila, liberalizarea pretului operata in aprilie isi va arata cu adevarat efectele incepand din toamna acestui an, o data cu cresterea consumului de gaze si implicit a cererii”, a adaugat BNS.

Totodata, pana la sfarsitul anului 2016, conform prevederilor OUG 64/2016, ANRE trebuia sa elaboreze regulile specifice aplicabile pietelor centralizate de gaze naturale in scopul tranzactionarii gazelor in conditii concurentiale si in mod transparent, public si nediscriminatoriu. Din verificarile efectuate de BNS, aceasta reglementare nu a fost inca emisa.

Tot la sfarsitul anului 2017 isi va inceta aplicarea OG 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale. Acest sistem de supraimpozitare asigura o distributie echilibrata a castigurilor generate de modificarea pretului ca efect al deciziilor administrative, intre producatori si stat. Sumele incasate din acest tip de masura au fost considerabile, doar in 2017 s-au incasat peste 53 milioane de euro ca impozit suplimentar. Pentru anul 2017 se prognozeaza a se incasa la bugetul de stat aproximativ 700 milioane lei din aplicarea acestei masuri. Principalii contributori sunt Romgaz si OMV.

 

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2