Călătorii spre locuri abandonate

De la un „cimitir de trenuri” bolivian pustiu, la o bază de submarine sovietice desființată, acestea sunt unele dintre cele mai fascinante și neobișnuite atracții turistice din lume. Fie că vezi clădirile abandonate ca pe niște locuri ciudate, fie interesante (sau ambele), ele pot oferi ferestre unice în trecutul destinației spre care te îndrepți sau unde te afli deja. Aceste locuri sunt deosebit de convingătoare din punct de vedere vizual, dar servesc și ca amintiri importante ale istoriei.

Situat sus în câmpiile andine din sud-vestul Boliviei, micul oraș Uyuni este cunoscut pentru apropierea de cel mai mare deșert de sare din lume, Salar de Uyuni. Dar zona găzduiește și o altă atracție unică: un „cimitir al trenurilor” (cunoscut sub numele de Cementerio de trenes), aglomerat de locomotive abandonate care datează din secolul al XIX-lea. Aceste trenuri masive de oțel au fost importate în regiune ca parte a planurilor de dezvoltare a unui sistem feroviar care avea să transfere mineralele din Uyuni în orașe de pe coasta Pacificului. Dar după ce industria minieră a intrat în declin, proiectul a fost anulat și peste 100 de vagoane au fost lăsate să ruginească. Trenurile au fost în timp corodate de sare și vânturi puternice, dar vizitatorii sunt liberi să exploreze ceea ce a rămas.

Salina Turda, o mină de sare colosală situată în Transilvania, datează tocmai din Evul Mediu. Spațiul subteran scobit a fost locul producției de sare de masă timp de sute de ani, până când săpăturile s-au încheiat la începutul secolului al XX-lea. Din 1932, peștera a fost folosită în mai multe scopuri, inclusiv ca depozit pentru păstrarea brânzeturilor. În 1992, Salina Turda a fost refăcută – de data aceasta atât ca muzeu al exploatării sării, cât și ca un parc de distracții subteran care conține un amfiteatru, o roată mare, o sală de tratamente spa, o pistă de bowling, mese de biliard și chiar un lac subteran cu bărci cu vâsle.

„Overlook”, ca în The Shining? Acesta este cu siguranță un nume și chiar un sentiment transpus în realitate, dar inspirat de un film. Este The Overlook Hotel și mulți fotografi profesioniști merg acolo pentru sesiuni incredibile. Toți se concentrează în principal pe descrierea cazinoului său abandonat de 12 ani, unde se jucau blackjack și alte jocuri care se găsesc astăzi online; între oameni, nu fantome. Hotelul abandonat este situat în micul oraș viticol Bernkastel-Kues din Germania și straniu este și faptul că nu există informații despre motivul pentru care acesta a fost închis.

Farul Rubjerg Knude se află pe o dună de nisip falnică, la doar aproximativ 60 de metri deasupra coastei Mării Nordului. Când a fost aprins pentru prima dată în 1900, acesta se afla la sute de metri de coasta Atlanticului. Dar, în timp, eroziunea vântului și a mării a schimbat peisajul și a transformat zona din jurul său în dune de nisip. A fost apoi închis în 1968, dar a servit ca muzeu și cafenea din 1980 până în 2002, când nisipurile în creștere au forțat abandonarea sa completă. În octombrie 2019, reperul a fost transportat pe un set de plăci și roți de fier în actuala locație, deoarece structura era expusă riscului de a cădea în ocean. Datorită acestei mutări, vizitatorii o pot vizita astăzi fără niciun fel de temere.

Baza submarină a golfului Balaklava din Peninsula Crimeea era baza secretă folosită pentru staționarea submarinelor cu armament nuclear și care a supraviețuit dincolo de căderea URSS (ultimul submarin a ieșit din complex în 1996). În 2002, Ministerul Apărării din Ucraina a transformat baza abandonată în Complexul Muzeal Naval Balaklava. Vizitatorii muzeului pot face tururi ghidate printr-o porțiune a bazei subterane, explorând o rețea de tuneluri abandonate, precum și un arsenal gol de stocare nucleară.

Capitala Germaniei este un oraș plin de clădiri abandonate, cu istorii complicate, printre care marele aeroport Tempelhof. Situat în cartierele Neukölln și Tempelhof, acest aerodrom a fost odată una dintre cele mai mari structuri din Europa. A rămas abandonat după ce a fost închis în 2008, dar a fost redeschis în 2010, ca fiind cel mai mare parc public din Berlin. Astăzi, fostele piste de avion sunt folosite pentru ciclism, jogging și patinajul pe role, în timp ce în zonele pe care s-a plantat iarbă se organizează evenimente publice. Terminalul este deschis și pentru a rătăci și a observa în zilele libere, mici și mari detalii.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu