Ce NU ar trebui sa manance persoanele care lucreaza noaptea

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

Cei care lucreaza noaptea ar trebui sa evite sa consume, seara tarziu sau in cursul noptii, alimente bogate in fier, deoarece fierul continut in acestea deregleaza „ceasul intern” al organismului, afectand modul in care ficatul regleaza anumite procese metabolice, ceea ce mareşte riscul aparitiei unor afectiuni grave.

Organismul uman functioneaza pe baza unui aşa-numit ritm circadian, in cicluri cu durata de 24 de ore, iar un „ceas intern” complex regleaza procesele care au loc in organism aceasta perioada: somnul, starea de veghe, digestia ş.a.

Aceste cicluri precis reglate activeaza anumite procese in toate celulele organismului, afectand eliberarea unor hormoni care controleaza metabolismul şi alte functii.

Astfel, fiecare celula are propriul ei „ceas intern”, care ii ritmeaza functionarea, iar creierul actioneaza ca un centru de comanda şi control, care regleaza mersul tuturor celorlalte ceasuri interne din corp, asigurand functionarea lor sincronizata.

Acest „orologiu” central este influentat de lumina, tendinta naturala fiind aceea de a ne trezi cand este ziua şi de a ne culca atunci cand este intuneric.

Munca de noapte perturba acest ciclul natural şi se cunoaşte deja faptul ca persoanele care lucreaza in schimburi de noapte au un risc mai mare de a se imbolnavi de diabet tip 2, obezitate şi cancer.

Cercetatorii au descoperit, recent, ca alimentele bogate in fier, consumate noaptea, deregleaza ceasul intern al ficatului, care ajuta, prin  altele, la mentinerea constanta a nivelului de glucoza in sange (glicemia), pentru a asigura necesarul de energie al celulelor.

In mod normal, orologiul circadian al ficatului mentine constant nivelul glicemiei in timpul somnului, acest nivel crescand chiar inainte de trezire.

Fierul intervine in aceasta functie a ficatului, ajutandu-l sa controleze strict nivelul glicemiei in conditii obişnuite de viata.

Dar, daca fierul intervine intr-un moment in care organismul este desincronizat, cu ritmul natural perturbat (aşa cum se intampla in cazul muncii de noapte, care ne obliga sa fim treji in conditii in care, in mod normal, organismul uman ar fi in starea  de somn), atunci aceasta interventie poate duce la niveluri anormale ale glicemiei.

La cei care lucreaza in ture de noapte, ceasul intern al ficatului este deja desincronizat in raport cu cel al creierului, iar consumul de fier amplifica desincronizarea.

Aceasta perturbare poate duce la aparitia unor afectiuni precum obezitatea, diabetul şi accidentele vasculare cerebrale, spun cercetatorii de la University of Utah, autorii unui articol pe aceasta tema aparut in jurnalul Diabetes.

Studiul lor a fost realizat pe şoareci, carora le-a fost administrat fier in ciclul lor normal de hranire. Fierul din alimentatie a dus la creşterea concentratiei de grupari hem din compozitia hemoglobinei, implicate in transportul oxigenului. Cand gruparile hem se leaga de o proteina implicata in ritmul cricadian, activitatea acestei proteine se intensifica, iar acest fapt determina ficatul sa işi intensifice functia de control al glicemiei. Pe scurt, consumul mare de fier face ca ficatul sa devina mai „strict” in ceea ce priveşte reglarea glicemiei.

Acest fenomen interfera cu fluctuatiile normale ale glicemiei, caracteristice sistemului metabolic sanatos, şi poate duce la aparitia afectiunilor mentionate mai sus.

Interpretand rezultatele din perspectiva aplicarii lor la om, cercetatorii spun ca, atunci cand persoanele care lucreaza noaptea mananca, in cursul noptii, alimente bogate in fier, acest lucru amplifica desincronizarea intre ceasul intern al ficatului şi ceasul principal al organismului, din creier; in asemenea conditii,   nu se mai observa variatiile normale ale glicemiei, caracteristice unui organism sanatos care traieşte intr-un ritm natural de somn şi veghe, iar pe termen lung, aceste anomalii sporesc riscul aparitiei unor probleme de sanatate.

Printre alimentele bogate in fier se numara:

  • legume cu frunze de un verde intens
  • cereale sau paine cu adaos de fier
  • orez brun
  • leguminoase (fasole, mazare)
  • fructe oleaginoase (alune, nuci etc.)
  • carne
  • peşte
  • tofu
  • oua
  • fructe uscate (precum stafidele, prunele sau caisele uscate)

Deşi multe dintre aceste alimente sunt sanatoase şi trebuie sa fie incluse intr-o dieta echilibrata, ele nu ar trebui consumate noaptea sau seara tarziu, de catre persoanele care lucreaza in ture de noapte, rezulta din studiu.

Sursa: Mail Online

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *