Comisia Europeana impune Google o amenda de 1,49 miliarde de euro pentru practici abuzive in publicitatea online

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

Comisia Europeana amendeaza Google cu 1,49 miliarde de euro (1,69 miliarde de dolari) pentru ca a incalcat reglementarile privind concurenta in Uniunea Europeana prin practicile sale in domeniul reclamelor, transmit DPA si Reuters, informeaza AGERPRES.

Executivul comunitar considera ca Google a abuzat de pozitia sa dominanta pe piata impunand o serie de clauze restrictive in contractele cu site-urile internet ale tertilor, ceea ce i­a impiedicat pe rivalii Google sa afiseze pe site-urile respective anunturi publicitare proprii asociate cu rezultatele cautarilor.

“Astazi, Comisia a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru utilizarea abuziva ilegala a pozitiei sale dominante pe piata serviciilor de intermediere in materie de anunturi publicitare asociate cu cautarile online. Google si-a consolidat pozitia dominanta in materie de anunturi publicitare asociate cu cautarile online si s-a protejat impotriva presiunii concurentiale, prin impunerea unor restrictii contractuale anticoncurentiale pe site-urile internet ale tertilor. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste zece ani si a impiedicat alte societati sa concureze pe baza meritelor si sa inoveze. In acelasi timp, acest comportament a impiedicat consumatorii sa se bucure de avantajele concurentei”, a declarat comisarul european responsabil cu politica in domeniul concurentei, Margrethe Vestager.

Site-urile ziarelor, blogurile sau agregatorii de site-uri de turism dispun adesea de o functie de cautare integrata. Atunci cand un utilizator efectueaza cautari cu ajutorul acestei functii de cautare, site-ul furnizeaza atat rezultatele cautarii, cat si anunturi publicitare asociate cu cautarea, care sunt afisate impreuna cu rezultatul acesteia.

Prin AdSense for Search (publicitate customizata asociata cautarilor), Google pune aceste anunturi publicitare asociate cu cautarea la dispozitia proprietarilor site-urilor “editoriale”. Google este un intermediar, echivalentul unui broker de publicitate, intre difuzorii de publicitate si proprietarii site-urilor care doresc sa profite de spatiul ramas liber pe paginile de rezultate ale cautarii. Prin urmare, AdSense for Search functioneaza ca o platforma de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online.

Google a fost de departe cel mai puternic actor in materie de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online din Spatiul Economic European (SEE), cu o cota de piata de peste 70% din 2006 pana in 2016. In 2016, Google detinea, de asemenea, cote de piata in general de peste 90% pe pietele nationale in ceea ce priveste cautarea generala si de mai mult de 75% pe majoritatea pietelor nationale in ceea ce priveste publicitatea asociata cu cautarile online, unde este prezenta cu produsul sau emblematic, motorul de cautare Google, care furnizeaza consumatorilor rezultatele cautarii.

Pentru concurentii sai pe piata publicitatii asociate cu cautarile online, cum ar fi Microsoft si Yahoo, nu este posibil sa vanda spatii publicitare pe paginile cu rezultate ale motorului de cautare al Google. Prin urmare, site-urile tertilor reprezinta un punct important de intrare pentru ca acesti furnizori alternativi de servicii de intermediere pentru publicitatea asociata cu cautarile online sa isi dezvolte activitatea si sa incerce sa concureze cu Google.

Prin acorduri negociate individual, Google a furnizat servicii de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online celor mai importanti editori din punct de vedere comercial. In cursul investigatiei sale, Comisia a examinat sute de astfel de acorduri si a constatat ca, incepand cu 2006, Google a inclus in contractele sale clauze de exclusivitate. Acest lucru insemna ca editorilor li se interzicea sa plaseze pe paginile lor de rezultate ale cautarii orice anunturi publicitare asociate cu cautarile online apartinand concurentilor Google. Decizia vizeaza editorii ale caror acorduri cu Google au impus o astfel de exclusivitate pentru toate site-urile lor.

Incepand din martie 2009, Google a inceput treptat sa inlocuiasca clauzele de exclusivitate cu asa-numitele clauze de “plasamente premium” (Premium Placement). Acestea impuneau editorilor sa rezerve pentru anunturile publicitare ale Google cel mai profitabil spatiu de pe paginile lor cu rezultate ale cautarilor si sa includa pe siturile lor un numar minim de anunturi publicitare apartinand Google. Drept rezultat, concurentii Google au fost impiedicati sa isi plaseze anunturile publicitare asociate cu cautarile in spatiile cele mai vizibile si mai accesate ale paginilor de rezultate de cautare ale siturilor.

Incepand din martie 2009, Google a inclus si clauze care impuneau editorilor sa solicite o aprobare scrisa din partea Google inainte de a modifica modul in care erau afisate anunturile publicitare ale concurentilor. Acest lucru a insemnat ca Google putea controla cat de atragatoare si, prin urmare, cat de accesate puteau fi anunturile publicitare ale concurentilor sai.

Prin urmare, considera Comisia Europeana, Google a impus mai intai o obligatie de furnizare exclusiva, prin care concurentii sai erau impiedicati sa plaseze orice anunturi publicitare pe siturile cele mai importante din punct de vedere comercial. Google a introdus apoi asa-numita strategie de “exclusivitate relaxata”, menita sa rezerve pentru anunturile publicitare proprii spatiile cele mai valoroase de pe site-urile internet si sa controleze performanta anunturilor publicitare ale concurentilor.

Pe parcursul celei mai mari parti din perioada respectiva, practicile Google au acoperit mai mult de jumatate din piata din punctul de vedere al cifrei de afaceri. Rivalii Google nu au fost in masura sa concureze pe baza meritelor lor, fie din cauza ca le era efectiv interzis sa apara pe site-urile editorilor, fie pentru ca Google rezervase pentru anunturile proprii spatiul comercial de departe cel mai valoros de pe site-urile respective, putand controla, in acelasi timp, cum puteau aparea anunturile concurentilor, apreciaza executivul comunitar.

Practicile Google constituie un abuz de pozitie dominanta a Google pe piata de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online prin impiedicarea concurentei pe baza de merit, sustine Comisia Europeana.

Pozitia dominanta pe piata nu este, in sine, o practica ilegala din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Cu toate acestea, intreprinderile care detin o pozitie dominanta pe piata au o raspundere speciala de a nu abuza de pozitia lor puternica pe piata prin restrangerea concurentei, fie pe piata pe care sunt dominante, fie pe piete separate.

Concluzia deciziei adoptate miercuri de CE este ca Google detine o pozitie dominanta pe piata intermedierii publicitatii asociate cu cautarile online in SEE cel putin din 2006. Aceasta se bazeaza in special pe cotele de piata foarte ridicate ale Google, care depasesc 85% pentru cea mai mare parte a perioadei. Piata se caracterizeaza si prin existenta unor bariere importante la intrarea pe piata. Acestea includ investitii initiale si continue foarte semnificative necesare pentru dezvoltarea si mentinerea tehnologiei generale de cautare, o platforma de publicitate asociata cu cautarile, precum si un portofoliu suficient de mare de editori si agenti de publicitate.

Google a abuzat de aceasta pozitie dominanta pe piata, impiedicandu-si rivalii sa concureze pe piata de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online, considera Comisia Europeana.

Pe baza gamei largi de dovezi obtinute in cursul investigatiei, Comisia a ajuns la concluzia ca, prin comportamentul sau, Google a denaturat concurenta, a adus prejudicii consumatorilor si a sufocat inovarea. Concurentii Google nu au putut sa dezvolte si sa ofere servicii de intermediere a publicitatii asociate cu cautarile online alternative celor oferite de Google. Drept rezultat, proprietarii site-urilor aveau optiuni limitate de monetizare a spatiului de pe aceste site-uri si erau fortati sa se bazeze aproape in exclusivitate pe Google.

Google nu a demonstrat ca prin clauzele respective s-a generat o eficienta care sa ii poata justifica practicile, apreciaza executivul comunitar.

Amenda aplicata de Comisie, in valoare de 1,49 miliarde de euro (1,29% din cifra de afaceri realizata de Google in 2018), ia in considerare durata si gravitatea incalcarii. In conformitate cu Orientarile Comisiei din 2006 privind

amenzile, amenda a fost calculata pe baza valorii veniturilor obtinute de Google din intermedierea publicitatii asociate cu cautarile online in SEE.

Google a incetat practicile ilegale la cateva luni dupa publicarea de catre Comisie, in iulie 2016, a comunicarii privind obiectiunile cu privire la acest caz. Decizia impune Google sa puna, cel putin, capat comportamentului sau ilegal, in masura in care nu a facut deja acest lucru, si sa se abtina de la orice masura care ar avea acelasi obiectiv sau efect ori un obiectiv sau un efect echivalent.

De asemenea, Google este pasibil sa faca obiectul unor actiuni civile in despagubire care pot fi introduse in instantele din statele membre de catre orice persoana sau intreprindere afectata de comportamentul sau anticoncurential. Noua directiva UE privind actiunile in despagubire in cazul nerespectarii normelor antitrust permite victimelor practicilor anticoncurentiale sa obtina mai usor despagubiri.

Reclame home 1
Data curenta: ’16/07/2019’

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *