Documentar: Invierea Domnului (Sfintele Pasti)

Reclame home 1
Reclame home 1

rastignire vinerea mareInvierea Domnului este cea mai mare sarbatoare a Bisericii, “o revarsare abundenta de lumina si bucurie, care da sens vietii omului credincios, in istorie, si indreapta intreg universul spre cerul nou si pamantul nou despre care se vorbeste in cartea numita Apocalipsa (cap. 21) din Noul Testament”, arata patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Daniel, in Pastorala la Invierea Domnului – 2016.

Sarbatoarea Sfintelor Pasti este o pregustare sau o arvuna a bucuriei vesnice si a luminii neinserate din Imparatia cerurilor, din Ierusalimul ceresc. De aceea, in biserica toate vesmintele de Pasti sunt luminoase, iar intunericul din noaptea de Inviere este biruit de multimea luminilor sau lumanarilor aprinse.

Caci daca perioada de pregatire pentru sarbatoarea Invierii Domnului dureaza sapte saptamani, Postul Pastilor fiind cunoscut ca cel mai lung si mai aspru post randuit de Biserica Ortodoxa, perioada de mare bucurie pascala dureaza tot sapte saptamani, de la Pasti pana la Cincizecime sau Rusalii, numita si Duminica Mare.

In toata aceasta perioada pascala, pana la Inaltarea Domnului, bucuria biruintei vietii asupra mortii se exprima prin cantarea des repetata a troparului Invierii Domnului si prin marturisirea de credinta frecvent folosita: “Hristos a inviat!”; “Adevarat a inviat!”, spune patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Daniel, in Pastorala din acest an.

Despre cum trebuie sa primim ziua de astazi, Sfantul Ioan Gura de Aur ne arata in predica la aceasta mare sarbatoare ca de este cineva credincios si iubitor de Dumnezeu, sa se bucure de acest Praznic frumos si luminat.

Iar de s-a ostenit cineva postind, sa-si ia acum rasplata. De a lucrat cineva din ceasul cel dintai, sa-si primeasca astazi plata cea dreapta.

Si iarasi de a venit cineva dupa ceasul al treilea si al saselea, sa nu se indoiasca nicidecum, caci cu nimic nu va fi pagubit.

De a intarziat cineva pana in ceasul al noualea, sa se apropie, nicidecum indoindu-se. Si dupa ceasul al unsprezecelea, sa nu se teama din pricina intarzierii, “caci darnic fiind Stapanul, primeste pe cel din urma ca si pe cel dintai, odihneste pe cel din al unsprezecelea ceas ca si pe cel ce a lucrat din ceasul dintai; si pe cel din urma miluieste si pe cel dintai mangaie; si acelui plateste, si acestuia daruieste; si faptele le primeste; si gandul il tine in seama, si lucrul il pretuieste, si vointa o lauda.

Pentru aceasta, intrati toti intru bucuria Domnului nostru: si cei dintai si cei de-al doilea luati plata. Bogatii si saracii, impreuna bucurati-va. Cei ce v-ati infranat si cei lenesi, cinstiti ziua. Cei ce ati postit si cei ce n-ati postit, veseliti-va astazi”, spune marele Parinte al Bisericii.

Invierea Mantuitorului Iisus Hristos, minunata si preamarita, este si invierea noastra, este sfarsitul si cununa Evangheliei lui Hristos, arata si arhimandritul Ilie Cleopa in volumul de Predici la Praznicele Imparatesti (1996).

Daca Hristos n-ar fi murit si inviat pentru noi, zadarnica ar fi fost credinta noastra, nadejdea si viata noastra, caci fara inviere, moartea si pacatul nu pot fi biruite, “Si daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica este si credinta voastra”, spune Sfantul Apostol Pavel in Epistola intai catre Corinteni (15-14).

In aceasta zi iadul a fost golit si raiul s-a deschis, ingerii canta impreuna cu oamenii biruinta vietii asupra mortii. Astazi cu totii ar trebui sa ne bucuram impreuna cu Biserica lui Hristos ca nu mai suntem sub legaturile mortii si ale intunericului.

Sa lepadam, dar, intristarea si rautatea si grijile cele trecatoare, ca Hristos a innoit lumea prin inviere, ne indeamna parintele Ilie Cleopa.

agerpres

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2