Domeniile în care se vor face cele mai multe angajări anul acesta. Joburi care încep să facă legea, care acum 10 ani nici nu existau

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Piața muncii s-a transformat sub ochii noștri în ultimii zeci de ani, iar principala cauză este evoluția tehnologiei. În prezent sunt locuri de muncă la care părinții sau bunicii noștri nu s-ar fi gândit. Iar piața va continua să se dezvolte cu repeziciune în această direcție.

În ultimii ani, evoluția rapidă a tehnologiilor moderne, dezvoltarea unor platforme online și ritmul tot mai intens al vieții ne-au schimbat radical nevoile, modul în care funcționează creierul nostru, dar și comportamentul nostru de zi cu zi. În acest context, piața muncii s-a transformat la rândul ei semnificativ, astfel că astăzi putem discuta despre numeroase joburi care nici nu existau cu zece ani în urmă.

Oferta de locuri de muncă este acum mai variată ca niciodată. O simplă căutare printre joburile din Buzău, de exemplu, te va convinge că așa stau lucrurile. Unul dintre lucrurile care s-a schimbat e faptul că abilitățile digitale și capacitatea de adaptare sunt acum aptitudini care, în unele cazuri, pot cântări mai greu decât studiile sau experiența. Schimbările, însă, nu se opresc aici.

Joburi care nu existau acum zece ani

Impactul tehnologiei s-a resimțit și continuă să se simtă din plin pe piața muncii, astfel că, în prezent, putem discuta despre o gamă largă de posturi care necesită doar câteva cunoștințe digitale de bază. În plus, procesele de lucru decurg acum mult mai facil, mai ales că o bună parte din munca zilnică poate fi organizată și realizată prin intermediul smartphone-ului.

Un caz aparte este cel al serviciilor de food delivery, care, în ultimii ani, au cunoscut o dezvoltare accelerată, amplificată în ultima perioadă și de pandemie. În consecință, cererea de livratori este imensă, iar cei care vor să se angajeze au nevoie doar de un smartphone pe care să-și instaleze aplicațiile și de un mijloc de transport cu ajutorul căruia să se deplaseze către destinația la care trebuie să livreze comanda.

Totul este automatizat până în cele mai mici detalii, de la preluarea comenzii și găsirea unui livrator în timp util până la direcționarea acestuia spre adresa clientului, aplicația oferind suport constant pe tot parcursul livrării.

La fel stau lucrurile și în cazul șoferilor serviciilor de ride-sharing, scrie Capital, pentru care există, de asemenea, o cerere uriașă pe piață, în special în orașele mari. Cu ajutorul unor aplicații instalate pe telefon, aceștia își pot face cont pentru a prelua clienți pe care să îi transporte dintr-un loc în altul.

Însă nu doar serviciile de curierat au avut de câștigat de pe urma evoluției tehnologice la care suntem martori. Inclusiv Medicina evoluează, adaptându-se schimbărilor impuse de tehnologie. Din ce în ce mai des în ultima vreme au auzit de telemedicină. Medicii folosesc acum tehnologia telecomunicațiilor pentru a primi analize și investigații medicale, pentru a transmite interpretarea lor, dar și pentru a oferi consultații de la distanță.

Relațiile cu clienții s-au schimbat

Și domeniul relațiilor cu clientul a trecut prin schimbări semnificative ca urmare a impactului adus de noile tehnologii, a căror dezvoltare a fost încurajată și accelerată de pandemie. Deși comunicarea a fost automatizată, iar boții oferă acum informațiile de bază pentru clienți, interacțiunea umană nu poate fi înlocuită în totalitate, astfel că au apărut multe posturi de digital call-center operator. Un astfel de rol presupune preluarea dialogului cu clienții ale căror nevoi nu au fost rezolvate în urma interacțiunii standard cu boții.

Bineînțeles, dezvoltarea tuturor acestor aplicații, platforme online și rețele sociale a devenit o nevoie în sine, astfel că au apărut numeroase joburi în jurul lor. De la dezvoltatori de aplicații mobile și social media specialists la creatori de conținut urmăriți de milioane de oameni, Internetul și ramificațiile sale au devenit în prezent surse de venit pentru tot mai multe persoane.

În topul joburilor nou apărute se numără în prezent:

  1. Livrator (Food Delivery)
  2. Șofer de ride-sharing
  3. Digital call-center operator
  4. App Developer
  5. Social Media Specialist
  6. VR/AR designer
  7. Producător de podcast
  8. Telemedic
  9. Online streamer
  10. Creator de conținut / Influencer

Cum va fi piața muncii în a două jumătate a anului 2021. Domeniile în care se vor face cele mai multe angajări

Anul 2021 rămâne un an de cotitură pentru piața muncii din România. La fel ca în prima jumătate a anului, și în toamna acestui an, angajatorii vor prefera să caute oameni cu experiență, dat fiind excedentul de forță de muncă de la noi din țară și numărul mic de locuri de muncă față de anii precedenți.

În a doua jumătate a anului, experții de pe această piață se așteaptă ca cele mai multe angajări să se facă în domenii care au fost cap de afiș și în anii precedenți: IT, Software și Vânzări.

Ce abilități contează în prezent

Experiența relevantă pe o poziție anterioară va fi esențială și ceea ce va spori șansele unui candidat de a obține un nou loc de muncă va fi capacitatea acestuia de a se adapta la diversele situații. Flexibilitatea este, de asemenea, un aspect esențial în ochii specialiștilor în recrutare, mai ales în această perioadă cu multe necunoscute.

„Având în vedere că anul 2020 a fost un an pandemic, în condițiile în care multe companii și-au disponibilizat o parte din angajați, care erau mai bine pregătiți, asta înseamnă că piață forței de muncă beneficiază în acest moment de un număr însemnat de persoane care sunt specializate pe anumite arii de activitate sau în anumite domenii industriale. Și atunci angajatorii au tot interesul să meargă să recruteze astfel de persoane pentru că nu mai investesc de acum înainte în pregătirea lor”, a declarat pentru Ziare.com Gabriel Chicioreanu, specialist în piața muncii și fondatorul 4Career.

Cum vor evolua salariile

În ceea ce privește salariile, jumătate dintre angajatori consideră că acestea vor rămâne constante în a două jumătate a anului 2021. Cu siguranță există reticențe în ceea ce privește creșterile salariale. Concret, 47% din companii estimează măriri, în scădere cu 23% față de 2020. Creșterile nu vor depăși însă 10%, arată un studiu recent realizat pe piața din România și citat de Aleph News.

Din perspectiva nivelului salarial, cei mai mulți bani se obțin în activitățile de servicii în tehnologia informației, unde venitul ajunge la 7.750 de lei, în medie. Pe locul doi în top sunt salariile din asigurări, cu o medie de 5.300 de lei, iar pe trei salariile din transporturile aeriene, unde media e de 5.200 de lei.

Și în a două parte a anului, munca se va desfășura parțial remote și parțial de la birou.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2