Facebook trece printr-o grava criza existentiala

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

Scandalul Facebook – Cambridge Analytica a afectat grav imaginea si marca Facebook, conform unor surse din cadrul companiei care au dorit sa-si pastreze anonimatul, citate de CNN. Acum va fi nevoie de eforturi supraomenesti pentru a reconstrui increderea pierduta a publicului in promisiunea si capacitatea Facebook de a proteja datele personale ale utilizatorilor sai. In tot acest timp, seful Facebook, Mark Zuckerberg, pare de negasit, informeaza AGERPRES.

Acest scandal aduce la lumina si o problema care pare inscrisa in chiar ADN-ul companiei lui Zuckerberg: modelul sau de afaceri este chiar exploatarea datelor personale ale utilizatorilor. Printre altele, Facebook castiga bani din colectarea datelor personale ale utilizatorilor si vanzarea lor catre dezvoltatorii de aplicatii si trusturi publicitare. Impiedicarea acestora sa ofere mai departe, unor terti, datele utilizatorilor obtinute de la Facebook s-ar putea dovedi imposibila, conform CNN.

Intr-adevar, aspectul cel mai ingrijorator legat de “bresa” de care a profitat Cambridge Analytica este ca, de fapt, nu este vorba de nicio bresa. Tot acest scandal s-a produs, aproape in totalitate, la vedere. Nimeni nu a avut nimic de ascuns… nici macar datele utilizatorilor care ar fi trebuit sa fie confidentiale. Totul s-a petrecut in conformitate cu regulamentele de functionare ale Facebook.

“Facebook castiga bani din exploatarea si vanzarea detaliilor intime despre vietile private ale milioanelor de utilizatori, date cu mult mai cuprinzatoare decat cele cateva informatii personale pe care fiecare le completeaza voluntar in momentul in care isi face un cont. Ei (Facebook) nu sunt victime, ci sunt complici”, a reactionat pe Twitter si Edward Snowden, un “infractor” urmarit pentru ca a publicat datele confidentiale ale unor companii si guverne, in timp ce, Zuckerberg, care face acelasi lucru cu datele a milioane de oameni, e prezentat ca un erou in presa de ani de zile.

“Afacerile care castiga bani din adunarea si vanzarea datelor personale detaliate ale oamenilor erau descrise drept ‘companii de supraveghere’. Rebranduirea lor drept ‘social media’ reprezinta una dintre cele mai de succes inselaciuni de la transformarea Departamentului pentru Razboi in Departamentul Apararii”, a mai scris Snowden pe Twitter.

Aleksandr Kogan, profesor la Universitatea Cambridge, a accesat datele a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook prin simpla creare a unui chestionar ce a fost completat de 270.000 de persoane. Facebook i-a oferit lui Kogan acces la datele personale ale celor care au completat chestionarul, precum si la datele tuturor persoanelor din listele de prieteni ale celor care au completat chestionarul. Intr-un comunicat de presa, Facebook a precizat ca “Aleksandr Kogan a dobandit acces la aceste informatii intr-un mod legitim si prin canalele adecvate, disponibile in acel moment tuturor dezvoltatorilor de pe Facebook”.

Singura regula incalcata de Kogan, conform Facebook, a fost faptul ca a pus aceste date la dispozitia unor terti, inclusiv Cambridge Analytica, firma de analiza de date politice infiintata de Steve Bannon, fost consilier al lui Donald Trump si de omul de afaceri conservator Robert Mercer, un cunoscut donator pentru Trump si republicani.

Chiar si asa sursele din cadrul companiei Facebook contactate de CNN au recunoscut ca este imposibil sa monitorizezi in detaliu ce fac dezvoltatorii si publicitarii cu datele utilizatorilor, odata ce ajung in posesia lor. Este ca si cum ai vinde cuiva tigari dar i-ai spune ca nu are voie sa le fumeze impreuna cu prietenii.

Limitele de care se loveste Facebook atunci cand incearca sa se asigure ca sunt respectate conditiile si termenii pentru folosirea datelor personale devin clare din raspunsul pe care compania l-a oferit fata de situatia creata de Kogan. Astfel, Facebook sustine ca a aflat despre aceasta situatie in 2015 si a primit asigurari din partea tuturor partilor implicate ca datele respective au fost sterse. Totusi, tot Facebook a precizat ca a aflat abia in urma cu cateva zile ca, de fapt, “nu au fost sterse toate datele”.

Intr-un comunicat semnat de vicepresedintele Facebook Paul Grewal se precizeaza ca “protejarea informatiilor personale ale oamenilor se afla in centrul tuturor preocuparilor noastre”. Aceasta afirmatie, in acest context, este greu de digerat de publicul larg, tinand cont de faptul ca natura afacerii Facebook este de a oferi informatiile personale ale oamenilor unor terti ale caror scopuri ultime raman necunoscute.

Facebook sustine ca din anul 2014 a inceput sa le acorde utilizatorilor un control sporit cu privire la ce parti din informatiile personale ajung la dezvoltatorii de aplicatii si la publicitari. De asemenea, Facebook sustine ca a imbunatatit procesul de revizuire al aplicatiilor in sensul in care le solicita dezvoltatorilor “sa justifice datele pe care sunt interesati sa le colecteze si modul in care intentioneaza sa le foloseasca, inca dinainte de a li se permite sa le ceara utilizatorilor sa obtina accesul la aceste date”.

Chiar si asa, conform surselor citate de CNN, astfel de masuri nu pot garanta faptul ca unii nu vor reusi sa exploateze datele personale ale utilizatorilor Facebook si sa le transmita unor terti.

Intre timp, in legislativul american, vocile care sustin nevoia unor reglementari mai stricte pentru social media se aud din ce in ce mai tare, atat in noul context cat si in cel al dezvaluirilor privind presupusul amestec al Rusiei in alegerile prezidentiale din 2016.

Senatorul democrat Amy Klobuchar l-a chemat pe Zuckerberg sa apara in fata Comitetului Judiciar al Senatului pentru a explica “ce stia Facebook despre utilizarea incorecta a datelor personale a peste 50 de milioane de americani pentru a produce publicitate electorala tintita si pentru a-i manipula pe alegatori”.

In tot acest scandal, Zuckerberg si restul conducerii Facebook sunt suspect de absenti. Nici CEO-ul Facebook, nici mana sa dreapta, Sheryl Sandberg, nu au comentat in mod public acest scandal. “Cartoful fierbinte” i-a picat in palme vice-lui Paul Grewal, de formatie avocat. Nimeni nu a oferit o explicatie la o intrebare simpla: De ce Facebook nu i-a informat despre cazul Kogan pe cei peste 50 de milioane de utilizatori ale caror date au fost sustrase, atunci cand compania a aflat despre acest caz, in 2015?

“Desfasuram o ancheta exhaustiva, la nivel intern si extern si lucram pentru a determina acuratetea informatiilor ca respectivele date Facebook exista inca. Ne concentram asupra acestor lucruri si ramanem hotarati sa impunem cu toata vigoarea regulile noastre privind protejarea datelor utilizatorilor”, a declarat Grewal duminica.

Tot acest scandal s-a produs in contextul in care Facebook se confrunta deja cu probleme legate de scaderea numarului de utilizatori, cel putin in SUA. Facebook a pierdut 2,8 milioane de utilizatori cu varsta mai mica de 25 de ani anul trecut si, conform expertilor de la eMarketer, va pierde inca 2 milioane de utilizatori americani in cursul acestui an.

Scandalul Cambridge Analytica va mari probabil numarul celor care vor renunta la contul de Facebook in contextul in care reteaua de socializare este perceputa din ce in ce mai mult ca o platforma vulnerabila la manipulari ale grupurilor politice, ale unor guverne straine etc.

Pana la urma, concluzioneaza CNN, in ochii americanilor, adevaratul vinovat din acest scandal s-ar putea sa nu fie nici Cambridge Analytica si nici rusii, ci insusi Facebook.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 1

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2