Federatiile sindicatelor din administratia publica locala ameninta cu proteste

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

Federatiile sindicatelor din administratia publica locala sunt profund indignate si dezaproba modul de desfasurare a dezbaterilor publice, in Comisia de munca, familie si protectie sociala din Senat, pe seama proiectului legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. Acestea anunta, incepand cu zilele viitoare, proteste cu banderole albe si miting la Bucuresti.

Redam mai jos, integral, comunicatul de presa semnat de liderii a sase federatii sindicale, comunicat remis de prim-vicepresedintele FSPAR, Liviu Pop:

Toata dezbaterea nu a fost decat un simulacru care a avut drept scop crearea unei aparente de legimitate a unui proiect de act normativ prin care se instituie un tratament salarial diferit, pentru cei care au aceleasi functii si desfasoara aceeasi activitate, in functie de interese si afinitati obscure. Ori, neasumarea raspunderii Guvernului pentru acest proiect a fost justificata public prin necesitatea suplimentarii timpului pentru dezbaterea acestuia, pentru a da forta necesara unei astfel de legi.

Actualul proiect al legii, asa cum de altfel rezulta si din titlu, priveste salarizarea personalului platit din fonduri publice, intr-un anume mod gandit de guvern, fara a reglementa o salarizare unitara, atat de necesara, in vederea eliminarii dezechilibrelor si haosului din sistemul bugetar.

Proiectul nu tine cont de salariile existente in plata, nu echivaleaza functiile intersectoriale, si reglementeaza acordarea unor sporuri fara nici un fundament, care duc la alte inechitati. Astfel, sporul pentru conditii vatamatoare este procent din salariu si nu in acord cu timpul in care se desfasoara activitatea in conditiile respective, cum de altfel au propus toate sindicatele, intrucat acesta afecteaza starea de sanatate si nu nivelul salarial. Sporul pentru titlul de doctor este conditionat de desfasurarea activitatii in domeniul respectiv nu si de cerinta postului, intrucit salariul este corespunzator postului si nu persoanei.

Pe de alta parte, proiectul nu are o abordare unitara in stabilirea salariilor. Fara nici o justificare unele salarii sunt stabilite  la gradatia zero, altele contin sporul de vechime la nivel maxim care raportate la salariul minim din 2022, dau coeficienti diferiti, in dezavantajul celor cu gradatia zero.

De asemenea nu stabileste salariile pentru  toti angajatii din sistemul bugetar si invocand asa zisa autonomie, lasa  la latitudinea alesilor locali, stabilirea nivelului salariilor de baza pentru administratia publica locala, situatie in care  nu putem vorbi de o salarizare unitara in domeniul bugetar.

Stabilirea nivelului salariilor de baza de catre cei alesi, care nu sunt specialisti in domeniu si nu cunosc activitatea executivului, va duce la politizarea excesiva a functiei publice, contrara prevederilor legale si la o discriminare a administratiei publice locale fata de administratia centrala si fata de celelalte sectoare din domeniul bugetar, in dezacord cu principiile proiectului legii salarizarii.

Vom asista la un nou val de discriminari cu discrepante salariale intre angajatii care au aceleasi functii, aceeasi vechime, activitate similara si care lucreaza in aceleasi conditii, ceea ce va duce la mentinerea haosului in sistem. Ori, pentru eliminarea haosului existent, era nevoie de o colaborare stransa intre cei care elaborau legea si partenerii sociali in vederea gasirii celor mai bune solutii pentru elaborarea unei legi care sa inlature dezechilibrele si sa fie predictibila pe termen lung.

Totodata, acest proiect de lege este neconstitutional:

  1. Reglementarile din cuprinsul acestuia sunt in contradictie cu principiile care au stat la baza elaborarii lui :

–  principiul nediscriminarii, in sensul eliminarii oricaror forme de discriminare si instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care presteaza aceeasi activitate si are aceeasi vechime in munca si in functie;

principiul egalitatii, prin asigurarea de salarii de baza egale pentru munca cu valoare egala;

principiul importantei sociale a muncii, in sensul ca salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizeaza in raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activitatii si nivelul studiilor;

principiul transparentei mecanismului de stabilire a drepturilor salariale, in sensul asigurarii predictibilitatii salariale pentru personalul din sectorul bugetar;

  1. II. Nu tine cont de Decizia CCR nr. 794/2016, conform careia actul normativ de reglementare a salariilor trebuie sa realizeze cel putin alinierea salariilor la nivel salariului maxim al familiei ocupationale;

III. Interzice dreptul la negociere colectiva , garantat de Constitutie;

  1. IV. Politizeaza functia publica locala contrar prevederilor legale Statutul functionarului public.

Solicitam reluarea dezbaterilor  cu partenerii sociali in vederea inlaturarii  erorilor, discriminarilor si dezechilibrelor  din cuprinsul proiectului de lege,  inainte de a fi dezbatut si adoptat in Parlament.

In situatia in care, Comisia pentru munca si protectie sociala din Camera Deputatilor, care este Camera decizionala, nu va tine seama de propunerile noastre, vom declansa actiuni de protest ajungand pana la blocarea activitatii in administratia  publica locala.

ZiarMM

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *