Interviurile ZiarMM.ro: Ciprian Cucuiat, inspector școlar pentru limbi moderne, la ISJ Maramureș

Probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă pentru admiterea în anul școlar 2024-2025 în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv vor avea loc în perioada 21-23 mai.

În acest context, am discutat cu prof. Ciprian Cucuiat, inspector școlar pentru limbi moderne, la Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, care ne-a acordat un interviu.

Reporter: Ce ne puteți spune despre programul detaliat al acestor probe?

Ciprian Cucuiat: În concordanță cu prevederile Ordinului 6154/31.08. 2023 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal pentru anul 2024-2025 cu anexele aferente, probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă pentru admiterea în anul școlar 2024-2025 în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv vor avea loc după cum urmează:

Limba engleză: – 21.05.2024 la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” Baia Mare și la Colegiul Național Dragoș Vodă Sighetu Marmației. Proba scrisă va începe în ambele centre la ora 13.30.

Limba germană: – 22.05.2024 la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Baia Mare. Proba scrisă va începe la ora 13.30.

Limba franceză: 23.05.2024 la Colegiul ”Național Mihai Eminescu” Baia Mare. Proba scrisă va începe la ora 13.30.

Reporter: Ce înseamnă, de fapt, regim bilingv?

Ciprian Cucuiat: Trebuie să precizăm că, în contextul actualei legi a învățământului preuniversitar 198/2023, limbile moderne se pot preda, pe lângă regimul normal de predare prevăzut de planurile-cadru în vigoare, în regim bilingv sau intensiv. Diferența între cele două este numărul de ore de predare (4/săpt. ore la intensiv, 5 ore/săpt. la bilingv, plus o oră de disciplina non-lingvistică în limba engleză pe săptămană în acest moment).

Noua lege prevede un procent de 30% de discipline non-lingvistice care vor fi predate in limba respectivă. Deoarece NU există clase de sine statătoare cu regim bilingv/intensiv, ci toate trebuie să aibă și un profil conform planurilor-cadru, accesul la o clasă în regim intensiv sau bilingv se face prin intermediul notei obținute la Evaluarea națională și în urma susținerii probei mai sus amintite. Dacă proba este eliminatorie în cazul claselor bilingve, candidații admiși la clasele în regim intensiv de predare a unei limbi străine pot da proba și în unitatea școlară unde au fost admiși. Trebuie menționat că nota minimă de promovare a probei este 6.00. Această notă nu are nicio pondere în media de admitere.

Reporter: Există o serie de examene care se pot echivala cu această probă?

Ciprian Cucuiat: Da. Elevii care au promovat un examen de limbă modernă cu recunoaștere internațională, și au obținut o diplomă de limbă cu nivel minim A2, pot să își echivaleze acest examen cu proba de verificare. De exemplu, la limba engleză se pot echivala examene cum ar fi Cambridge A2 Key, Cambridge B1 Preliminarysau Cambridge B2 First.

Reporter: Aceste examene se pot da și la Baia Mare?

Ciprian Cucuiat: Din nou, da. În Baia Mare există deja o tradiție pentru elevii de gimnaziu și de liceu care dau examente de competență lingvistică recunoscute la nivel internațional. Colegiile Lucaciu și Șincai organizează de mai mulți ani astfel de examene, în două sau trei sesiuni pe an. Pe lângă examenele care se echivalează pentru proba de clasa a VIII-a, elevii de liceu își dau examene pentru nivelurile C1 Advanced și C2 Proficiency, care îi ajută în perfecționarea competențelor de comunicare în limba engleză. Și Colegiul Național Dragoș Vodă a organizat, anul trecut examene Cambridge. Nu e nevoie să spun, cred, că majoritatea elevilor care susțin aceste examene în anii de liceu sunt cei care studiază în regim intensiv și bilingv.

Ca să concluzionez, Colegiile Lucaciu și Șincai oferă elevilor noștri sesiuni de examene Cambridge, colegiul Șincai oferă și sesiuni de examene SAT, dar, pe lângă examenele de limbă engleză, în Baia Mare se organizează, tot la colegiile naționale, examene de limba franceză (DELF/DALF) și de limba germană (DSD). Mulțumesc pe această cale tuturor colegilor care coordonează organizarea acestor examene în unitățile de învățământ implicate.

Reporter: Ce alte avantaje au elevii care studiaza în clasele bilingve și intensive?

Ciprian Cucuiat: Pe lânga numărul mai mare de ore de limbă modernă, la acest tip de clase există și avantajul lucrului pe grupe. Legea prevede studiul pe grupe la clasele bilingve și acceptă ca o posibilitate lucrul pe grupe la clasele de intensiv. În județul Maramureș eu am militat întotdeauna pentru lucrul pe grupe la clasele de intensiv, și am avut norocul unor colegi inspectori școlari generali care au fost de acord cu acest punct de vedere.

Domnul inspector școlar general Mihai Pop de exemplu, este un susținător al studiului limbilor moderne în școală și a fost de acord cu lucrul pe grupe la clasele de intensiv din Colegiile Naționale din județ, fapt pentru care îi sunt, personal, extrem de recunoscător. În plus, tot datorită domniei sale, județul nostru se poate lăuda cu un număr record de clase cu profil bilingv și intensiv, raportat la nivel național.

Faptul că limbilor moderne li se acordă o binemeritată importanță în școlile din județul nostru se reflectă în rezultatelre pe care, an de an, elevii noștri le obțin la etapeler naționale ale Olimpiadelor de limbi moderne. Rezultatele obținute de elevii maramureșeni anul acesta fac cinste elevilor și profesorilor care i-au pregătit.

Astfel, la faza națională a Olimpiadei de limba rusă modernă elevii noștri au obținut următoarele premii: Șelever Alexandru Cristian, clasa a VII-a, Premiul I; Halas Sara Mariana, clasa a IX-a, Premiul III; Hera Maria, clasa a XI-a, Premiul III.

La etapa națională a Olimpiadei de limba germană cele două participante (Bodrogi Mara Eva, clasa a 10-a, și Turnwald Chenoa, clasa a 11-a) au obținut la rândul lor recunoașterea muncii lor, reprezentate de un premiu II și, respectiv, de o mențiune la etapa de proiect a competiției:

La Iași s-au desfășurat etapele naționale ale Olimpiadei de limba franceză și ale Olimpiadei de limbi romanice. Rezultatele, meritorii și in cadrul acestor competiții, au fost, la limba franceză, un Premiul II (Silaghi Karina Florina, clasa a XI-a) și opt Mențiuni (Trifoi Alesia Ioana, clasa a VII-a, Dan Carina Cristiana, clasa a VIII-a, Savin Sarah Aida, clasa a IX-a, Dumitraș Denisa Nicoleta, clasa a IX-a bilingv, Mîrza Ionuț, clasa a X-a, Pop Raysa Denisa, clasa a X-a bilingv, Ungur Emanuela-Daniela, clasa a XI-a, Mureșan Manuel Ionuc, clasa a XII-a). Eleva Dumitraș Denisa Nicoleta de la clasa a IX-a bilingv, a obținut și un premiu special în cadrul aceleiași olimpiade.

Lalimba spaniolă Kovacs Roberta Maria, clasa a XI-a, si Bârsan Ariana Maria, clasa a XI-a, bilingv, au obținut Premiul III. La limba italiană, județului Maramureș i-au revenit trei mențiuni (Pop Francesco Davide, clasa a X-a, Oanea Lorena Letiția, clasa a XI-a, Jurgea Darius Cristian, clasa a XII-a)

Nu în ultimul rând, la Deva, în perioada 27 aprilie – 01 mai 2024, s-a desfășurat etapa națională a Olimpiadei de limba engleză, unde elevii noștri au obținut deasemenea premii importante: Hoban Maria Ioana, clasa a VIII-a, Mențiune, Laza Karina-Elisa, clasa a IX-a, Premiul III, Petrovai Camelia, clasa a XII-a, Mențiune, Hreniuc Andrei, clasa a XI-a bilingv, Premiul II, Axenta Doris, clasa a XII-a bilingv, Mențiune)

Poate cea mai mare realizare este calificarea la Olimpiada Internațională de limba engleză, care se va desfășura la Constanța în perioada 1-8 septembrie 2024, a elevului Hreniuc Andrei de la Colegiul Național ”Vasile Lucaciu” Baia Mare.

Domnul Inspector școlar general Mihai Pop i-a felicitat pe toți elevii participanți la aceste competiții, cu precădere pe elevii premianți și a reiterat convingerea domniei sale că, în contextul educației secolului nostru centrate pe crearea de competențe-cheie, studiul limbilor moderne este o necesitate și trebuie încurajat.

Conștient de importanța limbilor moderne în realizarea profilului absolventului învățământului gimnazial și liceal, Mihai Pop a accentuat faptul că va sprijini în continuare dezvoltarea predării limbilor moderne în județul Maramureș. Pe această cale vreau să îi felicit la rândul meu pe elevii premianți, dar și pe colegii profesori care i-au pregătit.

Și un ultim amănunt. La încheierea studiilor, odată cu absolvirea clasei a XII-a, elevii care au urmat o clasă cu regim intensiv sau bilingv, indifferent de profil, pot susține o probă pentru obținerea atestatului profesional la limba modernă. Atestatul este recunoscut în România și poate reprezenta o facilitate de angajare sau admitere în anumite unități de învățământ superior.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu