Istoria Daciei 1300 – unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70

Desi nu este prima masina romaneasca, Dacia este cu siguranta cea mai populara dintre acestea. A aparut in anul 1966, la uzina Colibasi (actuala Mioveni), in zona Pitestiului. Masina a fost rezultatul intelegerilor de la acea vreme dintre oficialii romani comunisti si grupul francez Renault.

Istoria cautarii unei licente nu a fost intr-atat de grea. Potrivit evz.ro, „autoritatile romane doreau o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cm3. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. In cele din urma a fost selectata licenta Renault care a propus, initial, modelul Renault 12. Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969.

Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie si s-a optat pentru Renault 8. La 20 august 1968 a inceput productia de serie pentru Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8.

Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat in productie in august 1969, modelul fiind sub licenta R 12, o berlina cu 4 usi si tractiune pe fata”.

Trecand de etapa Dacia 1100, care si-a inceput productia in anul 1968, ajungem la modelul Dacia 1300, subiectul articolului nostru de astazi, intrat in productie in august 1969, ultimele modele aparand in anul 1981.

Astfel, potrivit daciaclasic.ro, „Dacia 1300 este un model sub licenta R12 care a intrat in productie in august 1969 (odata cu lansarea in Franta) (…). Cele doua, Dacia 1300 si Renault 12, erau de fapt la fel, diferenta fiind facuta de emblemele si inscriptionarile firmelor producatoare”.

Cine a detinut masina si nu numai si-o aminteste cu siguranta – o berlina in patru usi, care dispunea de tractiune pe puntea fata, recunoscuta ca un automobil deosebit de modern al Europei anilor ’70, cu toate ca designul era destul de simplu.

Este interesant de stiut faptul ca desi contractul de licenta cu francezii iesea din valabilitate in anul 1978, modelul Dacia 1300 a continuat sa iasa pe portile fabricii pana in anul 1981.

In perioada 1969 – 1981, Dacia scoate modele dupa modele. Numai in anul 1969 sunt produse 293 exemplare standard, punctul de pornire fiind reprezentat de modelele Renault 12 L si TL Faza 1.

Mai tarziu, in anul 1970, sunt produse 4128 exemplare, in doua variante: Dacia 1300 Standard si 1300L („lux”), urmand ca, in anul 1973, sa fie scoasa pe piata Dacia 1300 Break, iar in anul 1974 1301LS („lux super”, pentru cei cu functii inalte din PCR, parte a coloanelor oficiale), productia crescand in fecare an.

Integral pe dailydriven.ro

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu