ITM Maramures: Precizari Privind obligatiile angajatorilor in privinta asigurarilor normelor de securitate si sanatate in munca

Securitatea si sanatatea in munca reprezinta ansamblul activitatilor avand ca scop asigurarea conditiilor optime in desfasurarea procesului de munca, apararea sanatatii, integritatii corporale si a vietii angajatilor si a altor persoane implicate in procesul de munca.

In vederea prevenirii accidentelor de munca, a bolilor profesionale sau a imbolnavirilor in toate aspectele legate de munca, angajatorii au obligatia de a intocmi un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, igienico-sanitare si organizatorice, bazat pe evaluarea riscurilor precum si de a asigura echipamentele individuale de protectie care sa indeplineasca cerintele de securitate si sanatate in munca specifice locului de munca, anunta ITM Maramures.

Pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, tinand seama de posibilitatea raspandirii infectiei cu virusul COVID-19, Inspectia Muncii recomanda angajatorilor luarea urgenta a masurilor necesare pentru informarea lucratorilor si pentru instruirea acestora in domeniul securitatii si sanatatii in munca, adaptata evolutiei riscurilor sau aparitiei unor noi riscuri. Angajatorii au obligatia de a informa, cat mai curand posibil, toti lucratorii care sunt sau pot fi expusi unui pericol grav si iminent despre riscurile implicate de acest pericol, precum si despre masurile luate ori care trebuie sa fie luate pentru protectia lor.

In conformitate cu prevederile art.12, alin.(1), lit.a) din Legea 319/2006, angajatorul are obligatia sa realizeze si sa fie in posesia unei evaluari a riscurilor pentru sanatate si securitate in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice ( femeile gravide, lehuzele sau femeile care alapteaza, tinerii, precum si persoanele cu dizabilitati, varstnici).

Art. 15, punctul 33, alin.(3), lit.c) din N.M de aplicare a Legii 319/2006 prevede faptul ca evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca trebuie revizuita la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi.

Conform art.13,lit.b) din Legea 319/2006,in vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale, angajatorii au obligatia sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.

In conformitate cu art. 46, alin.(1) din N.M de aplicare a Legii 319/2006, planul de prevenire si protectie va fi revizuit ori de cite ori intervin modificari ale conditiilor de munca, la aparitia unor riscuri noi si in urma producerii unui eveniment.

Atat angajatorii cat si angajatii/lucratorii au obligatia sa ia toate masurile care se impun pentru prevenirea infectarii angajatilor/lucratorilor cu virusul COVID -19. Angajatorii au obligatia de a prelucra angajatilor principalelor masuri necesar a fi intreprinse: spalarea manilor cat mai des posibil cu apa si sapun sau dezinfectarea cu un dezinfectant pentru maini pe baza de alcool, utilizarea mastilor de protectie de catre persoanele bolnave, evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infectii respiratorii acute. De asemenea, este recomandata evitarea atingerii nasului, ochilor sau gurii cu mainile nedezinfectate, acoperirea gurii, nasului in caz de tuse sau stranut, dezinfectarea periodica a suprafetelor de contact cu solutii pe baza de clor sau alcool. Totodata, angajatorii trebuie sa aiba in vedere dispozitiile legale conform carora, masurile privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu comporta, in nicio situatie, obligatii financiare pentru lucratori.

In plus, angajatorii au obligatia sa puna la dispozitie dezinfectanti, sa asigure curatarea suprafetelor cu produse pe baza de alcool, sa asigure ventilarea adecvata a zonelor de lucru, utilizarea pe cat posibil a mijloacelor de comunicare, ca alternativa la intalnirile de serviciu fizice (teleconferinte), precum si munca la distanta, daca este posibil.

In masura in care este fezabil, societatile pot asigura transportul salariatilor lor catre si de la munca, in vehicule dezinfectate, pot limita calatoriile in interes de serviciu in zone cu risc de contaminare si interzice calatoriile in zonele rosii.

In conformitate cu prevederile art.12, alin.(1), lit.b) din Legea 319/2006, angajatorul are obligatia sa decida asupra masurilor de protectie care trebuie luate si, dupa caz, asupra echipamentului de protectie adecvat care trebuie utilizat.

Conform art.13, lit.r) din Legea 319/2006, angajatorul are obligatia sa acorde echipament individual de protectie;

Conform art.13, lit.s) din Legea 319/2006, angajatorul are obligatia sa acorde obligatoriu echipament individual de protectie nou, in cazul deteriorarii sau pierderii calitatilor de protectie;

In conformitate cu prevederile art.15, alin.(1) din Legea 319/2006, angajatorul are obligatia sa acorde in mod obligatoriu si gratuit materiale igienico-sanitare.

In conformitate cu prevederile art.20, alin.(1) si alin.(2) din Legea 319/2006, angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de munca si postului sau. Instruirea lucratorilor trebuie sa fie adaptata evolutiei riscurilor sau aparitiei unor noi riscuri.

De asemenea in conformitate cu prevederile art.13, lit.e) din Legea 319/2006 angajatorul are obligatia sa elaboreze instructiuni proprii, in spiritul legii, pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate in responsabilitatea lor.
In conformitate cu prevederile art.7, alin.(5) din Legea 319/2006 atunci cand in acelasi loc de munca isi desfasoara activitatea lucratori din mai multe intreprinderi si/sau unitati, angajatorii acestora au urmatoarele obligatii: sa coopereze in vederea implementarii prevederilor privind securitatea, sanatatea si igiena in munca, luand in considerare natura activitatilor; sa isi coordoneze actiunile in vederea protectiei lucratorilor si prevenirii riscurilor profesionale; sa se informeze reciproc despre riscurile profesionale; sa informeze lucratorii si/sau reprezentantii acestora despre riscurile profesionale.

In conformitate cu prevederile art.10, alin.(1), lit.b) din Legea 319/2006 angajatorul are obligatia sa stabileasca legaturile necesare cu serviciile specializate,indeosebi in ceea ce priveste primul ajutor, serviciul medical de urgenta, salvare si pompieri.

In cazul unui lucrator confirmat cu COVID – 19, angajatorul are obligatia sa informeze Directia de Sanatate Publica pe raza careia isi desfasoara activitatea, in vederea demararii procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice. De asemenea, angajatorul are obligatia sa informeze lucratorii cu privire la procedura de acordare a concediului medical in caz de carantina si izolare la domiciliu.

In scopul prevenirii imbolnavirilor si recuperarii capacitatii de munca, asiguratii pot beneficia de concediu si indemnizatie pentru carantina, conform reglementarilor cuprinse in O.U.G.nr. 158/2005, privind concediile ti indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in normele de aplicare a prevederilor acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS nr. 15/1311/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.

Se vor respecta recomandarile Ministerului Sanatatii privind prevenirea raspandirii infectiilor la locul de munca.

ZiarMM

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu