Jenant: Lipsa stingatoarelor, alimente expirate si neigienizarea vagoanelor sunt neregulile constatate de autoritati la Mocanita, dupa cele 4 incidente petrecute in aceasta luna. Vezi aici, raportul CJSU Maramures

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

In urma presiunilor facute de presa locala si centrala, intr-un final, s-a intocmit si raportul CJSU Maramures dupa incidentele petrecute pe Valea Vaserului. Va reamintim ca de la inceputul lunii curente si pana in prezent au avut loc patru evenimente cu Mocanita, unul dintre ele soldandu-se cu 12 turisti raniti.

Atat presa locala cat si cea centrala au avertizat populatia cu privire la pericolul pe care-l reprezinta acest tren vechi, de aproximativ 100 de ani. Trebuie sa stiti ca, daca doriti sa vedeti Valea Vaserului din Mocanita, fiecare o faceti pe propria raspundere, la ora actuala neexistand o legislatie care sa protejeze turistul, care urca in astfel de trenuri.

Autoritatile au gasit cateva nereguli, conform raportului CJSU, printre acestea enumeram: lipsa stingatoarelor de incendii, alimente expirate, alterate si vagoane neigienizate. La ora actuala exista in cercetare doua dosare penale, unul care este deja la Parchetul de pe langa Judecatoria Viseu de Sus, iar celalalt la Serviciul de Investigatii Criminale din cadrul Politiei Maramures. Acum se fac expertizele tehnice. Cam atat au putut face factorii de control in ceea ce priveste Mocanita, dupa cele patru incidente petrecute in luna august 2019.

In acest context, tragem un semnal de alarma pentru toti cetatenii care doresc sa circule cu acest tren.

Va redam mai jos, integral, raportul facut public de catre Comitetul Judetean Maramures cu privire la Mocanita.

Comisia mixta, constituita prin Ordinul Prefectului nr.343/2019 s-a deplasat in teritoriu pentru a efectuat verificari cu privire la cele doua incidente produse de deraierea trenului de cale ferata forestiera ”Mocanita”.

”Comisia a solicitat de la administratorul si juristul societatii care efectueaza servicii turistice documente si a intocmit un raport care a fost transmis la Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor si Agentia de Investigare Feroviara Romana”, a spus prefectul Vasile Moldovan.

Infrastructura feroviara este detinuta de catre Regia Nationala a Padurilor – Directia Silvica Maramures. Infrastructura feroviara este utilizata de catre mai multe societati comerciale. Este valabil un contract incheiat, pana la sfarsitul anului, intre Directia Silvica Maramures si SC RG Holz Company SRL pentru valorificarea potentialului turistic al Vaii Vaserului parte a Parcului National ”Muntii Maramuresului” prin transportul turistilor pe CFF Vaser, ultima cale forestiera din Romania, cu obligatia din partea SC CFF Viseu de Sus SRL de a desfasura activitatea de operator de turism autorizat; promovarea din punct de vedere turistic a Vaii Vaserului pentru atragerea unui numar cat mai mare de vizitatori, cat si asigurarea materialului rulant si serviciile de transport pe calea ferata prin operator autorizat cu respectarea normativelor in vigoare si a reglementarilor circulatiei pe caile ferate forestiere.

Activitatea de transport si circulatia trenurilor este efectuata de S.C. RG Holz Company SRL in baza regulamentului de exploatare a caii ferate forestiere Valea Vaserului, avizata de catre AFER cu nr. 4210/224/03.06.2005, in care sunt stipulate modul de circulatie a trenurilor, manevra, statii de cale ferata, date tehnice. Intretinerea infrastructurii feroviare, serviciul de miscare si serviciul de deszapezire este asigurata de catre asocierea a doua societati comerciale (SC Conrep SA si RG Holz Company SRL), care detin un agrement tehnic eliberat de catre Autoritatea Feroviara Romana pentru activitatea de intretinere curenta, reparatii periodice si capitale a liniilor de cale ferata in executie manuala fara sudarea sinelor.

In raport a fost consemnata declaratia sefului de transport referitoare la faptul ca verificarea se efectueaza zilnic, insa nu exista registre de evidenta, eventualele defectiuni fiind raportate impegatului de miscare prin intermediul statiilor de emisie-receptie. Materialul rulant implicat in cele doua deraieri este detinut de catre S.C. CFF Viseu de Sus S.R.L. si R.G. Holz Company S.R.L., dar si inchiriat de catre S.C. CFF Viseu de Sus S.R.L. de la S.C. Calea Ferata Ingusta S.R.L. din Hunedoara. Verificarea locomotivei si a vagoanelor intra in atributiile mecanicului si a revizorului de vagoane inainte de fiecare cursa de transport. Rezultatele reviziei se consemneaza in foile de parcurs. Personalul care asigura serviciul de miscare, mecanicii de tren, sefii de tren, fochistii, franarii sunt calificati la locul de munca conform prevederilor O.G. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor si autorizati de catre o comisie interna. Vizita medicala a angajatilor se efectueaza anual la o policlinica medicala din oras. Testarea psihologica a salariatilor implicati in siguranta circulatiei se face anual de catre psiholog practicant autonom cu competenta in psihologia transporturilor. Activitatea de medicina a muncii este asigurata anual de catre un medic specialist.

Se afla in cercetare pe linia securitatii si sanatatii in munca cele doua incidente, iar pentru finalizare inspectorii din cadrul Inspectoratul Teritorial de Munca Maramures au solicitat documente intocmite de Politia Orasului Viseu de Sus, respectiv documente de expertiza tehnica a infrastructurii feroviare si a materialului rulant de la Agentia de Investigare Feroviara Romana. De asemenea, s-a solicitat biroului de expertize tehnice de pe langa Tribunalul Maramures, desemnarea unui expert tehnic judiciar pentru efectuarea unei expertize tehnice a materialului rulant implicat in evenimente si a infrastructurii feroviare pe care s-a produs evenimentul.

Siguranta feroviara in cadrul activitatii de transport de persoane sau marfuri pe calea ferata ingusta de pe Valea Vaserului, nu intra sub incidenta Legii nr.55/2006. Activitatea de transport persoane se desfasoara in conformitate cu Regulamentul de exploatarea a caii ferate forestiere este aprobat de catre Autoritatea Feroviara Romana, Serviciul Reglementari Siguranta Circulatiei, respectiv instructiunilor proprii de securitate si sanatate in munca.

Au fost identificate urmatoarele nereguli tehnice si organizatorice de catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta ”Gheorghe Pop de Basesti” al Judetului Maramures: numar insuficient de mijloace de prima interventie (stingatoare de incendiu), iar stingatoarele existente din constructie (in numar de doua), de tip G2, clasa de incendiu B, nu asigura compatibilitatea de utilizare pe anumite focare de stingere (la nivelul parterului constructiei ,, Gara C.F.F Viseu de Sus “, erau necesare doua stingatoare de incendiu de minim 6 kg, compatibile cu clasa A de incendiu – materiale solide, in general de natura organica, a caror combustie are loc in mod normal, cu formare de jar), incalcandu-se astfel prevederile art. 19, lit. l) din Legea nr.307/2006 privind apararea impotriva incendiilor, ale art. 131 din O.M.A.I. nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de aparare impotriva incendiilor si ale art. 5, art. 8 din O.M.A.I nr. 138/2015 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea, verificarea, reincarcarea si scoaterea din uz a stingatoarelor de incendiu. Mijloacele de prima interventie si caile de evacuare nu erau marcate cu indicatoare de securitate, potrivit prevederilor art. 108, ale art. 113 si ale art. 134 din O.M.A.I nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de aparare impotriva incendiilor, deficiente care s-au remediat pe timpul controlului. Aceste deficiente care au fost remediate in perioada controlului. La locul de munca nu este intocmita si afisata organizarea apararii impotriva incendiilor, contrar prevederilor art. 20, alin. (3), li. e) din O.M.A.I nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de aparare impotriva incendiilor. Pompierii maramureseni au sanctionat societatea cu avertisment si au solicitat intocmirea si afisarea planului.

Inspectoratul de Politie al Judetului Maramures a procedat la cercetarea celor doua evenimente si a deschis un dosar penal pentru comiterea infractiunii de vatamare corporala din culpa, fapta prevazuta de art.196 alin (3) si alin (4) din Codul Penal, dosar penal sub supravegherea Parchetului de pe langa Judecatoria Viseu de Sus, numar unic 1270/P/2019. La Serviciul de Investigatii Criminale Maramures mai exista un alt dosar penal aflat in supravegherea aceleiasi unitati de parchet, in care se efectueaza cercetari pentru savarsirea infractiunii de exercitare fara drept a unei profesii sau activitati – fapta prevazuta de art.348 din Codul Penal , dosar penal care a fost initial in instrumentare la structura de Politie Transporturi, Biroul Maramures. Dupa producerea primei deraieri a trenului, s-a intocmit si trimis catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER) o adresa in vederea efectuarii de verificari tehnice.

Alte nereguli au fost constatate in domeniul prestarii de servicii alimentare, fiind identificate produse alimentare cu data limita expirata, respectiv produse alimentare cu stare termica modificata. S-a intocmit un proces verbal de constatare si s-a aplicat o sanctiune contraventionala in valoare de 14.000 lei si retragerea produselor alimentare neconforme. De asemenea, in partea de prestari servicii nealimentare, vagoanelor trenului nu au fost igienizate. Blocul alimentar si bucataria este nefinalizata (zidaria si alte elemente de constructie sunt nefinalizate) motiv pentru care s-a dispus oprirea temporara a activitatii.

Cauzele celor doua deraieri ale trenului de cale ferata forestiera sunt in cercetare si vor fi comunicate dupa finalizarea expertizelor tehnice. Operatorul SC CFF Viseu de Sus SRL a mentionat ca o posibila cauza viteza neadaptata pe tronsonul unde s-au produs cele doua incidente, respectiv deraierea trenului. Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta a luat act de ultimul incident, in care a avut loc desprinderea vagoanelor trenului si a dispus efectuarea de verificari si aplicarea de masuri corespunzatoare din punct de vedere al sigurantei circulatiei feroviare.”

Ana AVRAM

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *