septembrie 20, 2019

Liderii studentilor cer demisia ministrului tineretului si sportului!

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

In urma Adunarii Generale a Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR), care a avut loc la Oradea, in perioada 11-14 aprilie 2019, si a reunit peste 200 de lideri ai studentilor din intreaga tara, solicitam demisia ministrului tineretului si sportului, ca urmare a nepasarii fata de componenta tineret, a scaderii numarului total de locuri pentru Programul National „Tabere Studentesti” 2019 cu aproape 3000 de locuri, a modului superficial cu care trateaza exercitarea Presedintiei Romaniei la Consiliul UE si a comunicarii defectuoase cu tinerii.

ANOSR se arata, astfel, consternata de raspunsurile primite de la MTS, care demonstreaza capacitatea deficitara de a administra acest domeniu printr-o serie de argumente ce pot fi demontate:

Referitor la cresterea cu 10% a numarului de locuri alocate pentru Programul National „Tabere Studentesti” 2019 pentru studentii care constituie cazuri sociale, fata de anul anterior, ANOSR considera ca aceasta crestere (de la maximum 20% la maximum 30%) nu este suficienta. In spiritul dimensiunii sociale a educatiei si in virtutea principiilor care guverneaza si alte beneficii acordate studentilor, precum bursele, consideram ca ponderea locurilor alocate pe criterii sociale ar trebui sa fie de minimum 30%. Astfel, OMEN nr. 3392/2017, cu modificarile ulterioare, prevede la art. 10, alin. (3), ca „din fondul de burse repartizat universitatilor, minimum 30% din total este alocat pentru categoria de burse sociale”. Aceasta pondere de minimum 30% are scopul de a sprijini studentii proveniti din categorii dezavantajate, care necesita masuri suplimentare de sustinere in vederea asigurarii echitatii in invatamantul superior. Mai mult, statul roman si-a asumat angajamentul de a sprijini diminuarea discrepantelor sociale intre categoriile de studenti, astfel incat e absolut necesar sa se aloce in mod echitabil locuri pentru cazurile sociale. De asemenea, ANOSR considera ca este benefic sa se stabileasca praguri minime, nu praguri maxime, pentru a impiedica aparitia unor bariere.

In Metodologia privind organizarea si desfasurarea Programului National „Tabere Studentesti” 2019, adoptata prin Ordinul nr. 513/2019, este precizat la Titlul I, Cap. II, Art. 4. alin (2) ca: „In cazul categoriilor de studenti cazuri sociale si studenti care activeaza in cadrul Caselor de Cultura ale Studentilor, criteriul de student-integralist nu se aplica, ierarhizarea acestora facandu-se exclusiv in baza criteriilor sociale, respectiv a criteriilor de selectie specifice.” Federatia acuza masura implementata de MTS anul acesta, care elimina implicarea in procesul de selectare a participantilor si stabilire a criteriilor de selectie pentru studentii care activeaza in CCS/CCSS „Tei”, nu sunt implicati reprezentanti ai tuturor organizatiilor studentesti reprezentative, legal constituite din fiecare universitate arondata.

In acest fel, MTS reduce la tacere reprezentantii studentilor, fapt care nu poate fi acceptat sau sustinut de ANOSR. Ne aratam dezamagirea si in contextul actual al exercitarii Romaniei a Presedintiei la Consiliul Uniunii Europene, mai ales ca primele cuvinte din descrierea Programului Presedintiei Romaniei la Consiliul UE 2019 – componenta TINERET sunt: „Presedintia Romaniei la Consiliul Uniunii Europene va urmari sa contribuie la cresterea calitatii dialogului dintre autoritatile publice si tineri, la toate nivelurile (local, regional, national si european), prin promovarea participarii active a tinerilor la actiunile Uniunii Europene, inclusiv a tinerilor din medii economice defavorizate. Aceasta reprezinta, de fapt, o importanta coordonata a activitatii trioului, Finlanda si Croatia urmand sa continue dezbaterile privind ameliorarea incluziunii tinerilor si a procesului de dialog structurat.”

Comunicarea defectuoasa si contradictorie cu MTS nu ridica un semnal de alarma in randul reprezentantilor studentilor, ci ii revolta si ii face sa isi puna o serie de intrebari bine fundamentate in ceea ce priveste competenta actualului minister. In comunicat, MTS face referire la Titlul I, Cap. II, Art. 5. (2), care prevede ca: „Pentru studentii beneficiari ai taberelor studentesti prevazuti la (1), lit. a) si b), se aloca un numar total de 6.600 de locuri, pentru studentii beneficiari prevazuti la alin. (1), lit. c se aloca un numar de 392 de locuri, inclusiv membrii comandamentelor de tabara, iar pentru studentii beneficiari prevazuti la alin. (1), lit. d) se aloca un numar de 150 de locuri, inclusiv membrii comandamentelor de tabara.”, in timp ce ANOSR, conform amendamentelor cu privire la Metodologia privind organizarea si desfasurarea Programului National „Tabere Studentesti” 2019 trimise catre MTS, face referire la Titlul I, Cap. II, Art. 5. (1) „Categoriile de studenti beneficiari ai taberelor studentesti sunt:
a) cazuri sociale – studentii orfani de ambii parinti, cei proveniti din casele de copii sau plasament familial, romi, absolventi ai liceelor din mediul rural sau din orase cu mai putin de 10.000 de locuitori si cei care beneficiaza de burse sociale, aceste categorii reprezentand maximum 30% din locurile repartizate universitatilor;

b) studentii cu rezultate deosebite obtinute la invatatura in anul precedent de scolarizare, studentii integralisti (studentii care au promovat examenele la toate disciplinele de studiu din anul anterior de scolarizare 2017-2018 ), iar in cazul studentilor din anul I, studentii care sunt integralisti pe semestrul I din anul in curs de scolarizare 2018-2019.

c) studentii care activeaza in cadrul Caselor de Cultura ale Studentilor si care s-au evidentiat prin activitati cultural – artistice desfasurate. Acestia vor fi selectati de catre Casele de Cultura ale Studentilor pe baza criteriilor specifice stabilite de acestea. Criteriile de selectie a studentilor beneficiari, precum si numele beneficiarilor, facultatea si universitatea din care provin vor fi postate pe site-urile proprii ale Caselor de Cultura ale Studentilor pana cel tarziu cu 5 zile inaintea inceperii primei serii de tabara;

d) studentii implicati in actiuni de voluntariat, activitati si proiecte studentesti, manifestari culturale, stiintifice si sportive gestionate de federatiile studentesti, legal constituite. ”

Ceea ce lipseste de la acest punct, fata de anul 2018, este ponderea rezultatelor deosebite obtinute la invatatura in anul precedent de scolarizare si ponderea pentru activitati in cadru organizat al universitatilor la diverse manifestari culturale, artistice, stiintifice, sportive si de voluntariat. Eliminarea punctajului pentru activitatile anterior mentionate ar avea ca urmare ar descuraja implicarea studentilor in activitatile extra-curriculare, care contribuie la dezvoltarea lor personala si profesionala, si totodata precizam ca pentru o dezvoltare durabila a societatii trebuie sa recunoastem si sa asiguram complementaritatea educatiei formale si non-formale. In ceea ce priveste Titlul I, Cap. II, Art. 5. (2) din metodologie, cu privire la studentii beneficiari, va prezentam diferentele dintre anii 2018 si 2019 in urmatorul tabel:

3. Ministerul, posibil din lipsa de argumente bine fondate, le aduce la cunostinta studentilor ca „MTS organizeaza si in anul 2019 Tabere Sociale pentru un numar de 2.257 de copii si tineri din familii aflate in situatie de risc major de integrare sociala”. ANOSR cunoaste deja informatia precizata si sustine integrarea sociala a copiilor si tinerilor, dar precizeaza ca aceste tabere sociale sunt organizate pentru elevi si se desfasoara conform unei metodologii diferite, insa reaminteste Ministerului Tineretului si Sportului ca aceasta metodologie nu are nu are vreo legatura cu taberele studentesti.

4. Ministerul Tineretului si Sportului este „neputincios” si nu mai poate face nimic pentru studenti, deoarece BUGETUL pentru Programul National „Tabere Studentesti” 2019 este acelasi ca in anul 2018. „Surpriza” – singura solutie gasita de MTS pentru cresterea calitatii programului este majorarea tarifului pentru cazare si a alocatiei de masa, care duce implicit la scaderea numarului de locuri. Totusi, ministrul tineretului si sportului a declarat in fata reprezentantilor ANOSR si Consiliul Tineretului din Romania (CTR) ca nu se va intampla acest lucru. Propunerile CTR si ANOSR au fost transmise atat Guvernului Romaniei, cat si presedintilor partidelor politice parlamentare din Romania. Pana la momentul emiterii comunicatului, conducerea MTS a promis anumite modificari ale proiectului de buget, fara a face insa o asumare publica sau a oferi un raspuns institutional clar. Apoi, MTS publica pe site-ul institutiei sume neconcordante cu realitatea legate de ce buget va aloca pentru tineret, care inca sunt publice, inducand in eroare tinerii si organizatiile de si pentru tineret.

Aceste probleme au fost discutate si la intrunirea Consiliului Consultativ pe Probleme de Tineret, la care au participat reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale, asociatii si fundatii.

Pozitiile si propunerile ANOSR pot fi consultate aici:

https://www.anosr.ro/wp-content/uploads/2018/11/Propunerile-ANOSR-pentru-Legea-bugetului-pentru-anul-2019.pdf

https://ctr.ro/ctr-anosr-cer-modificarea-bugetului/

https://www.anosr.ro/bugetul-romaniei-pentru-actiuni-de-tineret-ar-putea-sa-scada-in-2019-la-mai-putin-de-un-leu-pe-tanar/

Se precizeaza de catre MTS ca „Numarul total de locuri alocat studentilor in anul 2018 a fost de 10.000, dar s-au ocupat doar 8.221 de locuri.”, dar motivul pentru care s-a produs acest lucru nu apare nicaieri pe site-ul MTS. ANOSR precizeaza ca extinderea perioadei in lunile iulie si septembrie nu a fost o solutie eficienta din partea ministerului, avand in vedere ca in prima parte a lunii iulie si a lunii septembrie studentii sustin examene de licenta/disertatie, in septembrie fiind si perioada in care se desfasoara sesiunea de mariri si restante. In 2019, MTS instiinteaza studentii (fara a face dovada unui document oficial) ca „Ministerul Educatiei Nationale (MEN) a comunicat un numar de studenti cu 10% mai mic fata de anul anterior”, dar o astfel de scadere a numarului de studenti cu 10% este imposibila de la un an la altul.

ANOSR atrage atentia Ministerului Tineretului si Sportului ca Metodologia privind organizarea „Taberelor Studentesti” – 2019 nu cuprinde repartizarea locurilor de tabara pe universitati, cu toate ca universitatile au obligatia sa afiseze metodologia si documentatia aferenta pana in data de 19 aprilie 2019, ziua in care se da startul inscrierilor pentru a beneficia de un loc in acest program si precizeaza ca nu exista cadru legal care coreleaza numarul de locuri de tabara cu numarul de studenti.

In data de 12 aprilie 2019, MTS spune ca a luat (in sfarsit) „masuri pentru imbunatatirea conditiilor in Taberele Studentesti, iar asta a dus la majorarea tarifului de cazare si modificarea normelor de cheltuieli referitoare la alocatia de masa.” ANOSR precizeaza ca tariful de cazare s-a majorat cu 40 de lei/zi/student, adica de la 60 lei/zi/student la 100 lei/zi/student, iar in ceea ce priveste alocatia de masa, MTS a facut demersuri pentru modificarea normelor de cheltuieli referitoare la alocatia de masa, dar inca nu s-au primit avizele necesare conform raspunsului oferit de MTS, in data de 13 martie, la o adresa trimisa de catre ANOSR. Din sursele aflate la dispozitia federatiei, alocatia de masa ar creste cu 12 lei/zi/student. Desi apreciem intentia cresterii sumelor alocate pentru cazare si posibil celor de masa, aceasta nu poate, in nicio ipoteza, sa justifice taierea agresiva a locurilor de tabara oferite de MTS.

In primul rand, argumentul MTS, cum ca taierea locurilor este justificata de lipsa solicitantilor, arata in mod cert ca ministerul nu intelege situatia concreta a programului si ignora cauzele unor probleme, justificandu-si greselile pe efectele unor chestiuni pe care are obligatia de a le trata. Astfel, numarul de locuri de tabara nu a fost ocupat, nu pentru ca studentii nu ar dori sa participe in programe de asemenea natura, ci din cauza unei administrari defectuoase din partea MTS. De asemenea, exista o calitate indoielnica a serviciilor oferite, in anumite situatii. Falsa solutie ignora aceasta realitate si, in loc sa intreprinda demersuri pentru cresterea calitatii serviciilor oferite, ceea ce ar determina si ocuparea integrala a locurilor de tabara, alege sa trateze superficial problema.

In al doilea rand, MTS nu ofera garantii: cresterea cheltuielilor cu cazarea (si, eventual, cu masa) va determina si cresterea calitatii serviciilor oferite. Inducand in eroare in mod indirect prin implicatiile folosite, ministerul vrea sa induca falsa idee ca exista o relatie de cauzalitate necesara intre cresterea cheltuielilor si cresterea calitatii. In schimb, daca MTS nu intreprinde demersuri pentru a monitoriza efectiv agentii economici acreditati, ne exprimam retinerea ca acestea nu vor primi mai multi bani fara a creste insa si serviciile oferite.

Din punctul de vedere al MTS, numarul de locuri nu a scazut semnificativ, desi in urma consultarii cu liderii studentilor din Romania, posibilii beneficiari de locuri in tabara nu sunt de aceeasi parere. In plus, Raportul ANOSR cu privire la implementarea Programului National „Tabere Studentesti” 2018 contrazice ministerul astfel: „Avand in vedere utilitatea programului si nevoia studentilor de a beneficia de un loc in tabara, 79,8% dintre respondenti sunt de parere ca locurile alocate sunt suficiente. In anul 2018, 27,1% considera ca numarul locurilor este prea mic. In anul 2017, 45,9% dintre studentii respondenti au considerat ca numarul locurilor alocate (6000) a fost prea mic, asadar putem observa cum perceptia studentilor s-a schimbat, cresterea numarului de locuri fiind benefica si reprezentand o nevoie reala a studentilor”. MTS mentioneaza o imbunatatire a conditiilor oferite, dar este inadmisibil sa spunem acest lucru, in contextul in care, in Programul National „Tabere Studentesti” au intrat aproximativ aceiasi agenti economici, care ofera exact aceleasi conditii ca in anii precedenti.

Nu putem sa nu amintim cateva dintre problemele semnalate de catre studentii beneficiari ai Programului National „Tabere Studentesti” 2018.

Au existat probleme precum intarzieri foarte mari la servire, prezenta insectelor in incaperea destinata servirii mesei sau lipsa de igiena a personalului. Toate aceste probleme au fost sesizate de participantii cazati la Hotelul Corsa din Costinesti.

ANOSR i-a sesizat Ministerului Tineretului si Sportului (MTS) faptul ca agentul economic SC AURORA TOP DISTRIBUTION SRL – Hotel TOP Costinesti, acreditat in Programul National „Tabere Studentesti” 2018 cu 96 de locuri, a contractat toate cele 96 de locuri catre CCS Timisoara in seriile 0, I, II, VIII si IX, incalcand art. 39, alin. (2) „Agentii economici vor putea contracta pe fiecare serie, maxim 95% din totalul locurilor acreditate”. Sesizarea este anexata acestui raport si poate fi consultata aici.

In ceea ce priveste asigurarea igienei in camere prin schimbarea lenjeriei si prosoapelor, dar si prin curatenia zilnica in camere, beneficiarii au semnalat unele nereguli, 7% dintre respondenti sustinand ca nu s-a facut curatenie in camere si in grupurile sanitare in urmatoarele locatii: Hotel Corsa (Costinesti), Top (Costinesti), Hotel Azur (Costinesti), Hotel Regina (Sinaia), Piatra Craiului (Paraul Rece), Paltinis, Zona Schit, Vila Creasta Cocosului (Sibiu), Vila Randunica (Eforie Sud), Motel Izvorul Rece (Sinaia), Club D’Or (Vama Veche), Pensiunea Speranta (Predeal), Allegria (Paraul Rece), Hotel Perla (Costinesti), Motel Izvorul Rece (Sinaia).

O problema specifica legata de cazare, semnalata de catre studentii comandanti in tabara, a vizat Hotel Top, studentii membri in comandament fiind cazati la Hotel Iunona, la peste 2 km de Hotel Top. Desi ANOSR a formulat amendament pentru rezolvarea acestei probleme, prin care s-a propus ca reprezentantii din comandamentul de tabara sa beneficieze de cazare in locatia in care trebuie sa-si desfasoare activitatea, MTS nu a tinut cont de parerea studentilor.

7. MTS precizeaza in acelasi comunicat ca „Tot in anul 2019, MTS organizeaza Universitatea de Vara la care vor participa aproximativ 150 de studenti”, dar, la fel cum s-a precizat la unul dintre punctele de mai sus, acest program nu are legatura cu Programul National „Tabere Studentesti”. Universitati de Vara cuprinde o serie de traininguri, asadar scopul programului este diferit de cel al Programului National „Tabere Studentesti”. Studentii isi arata interesul sa realizeze un raport cu privire la impactul acestui program asupra lor.

8. Ca un „ultim punct pe ordinea de zi”, MTS informeaza studentii ca „organizeaza in anul 2019 tabere gratuite pentru aproximativ 17.000 de copii si tineri”, care, spune ANOSR, este un lucru firesc pentru minister, avand in vedere ca 40% dintre tineri si 40% dintre copii se afla in risc de saracie si excluziune sociala, conform Institutului National de Statistica (INS).

Daca MTS considera ca ia toate masurile pentru a imbunatati viata tinerilor din Romania si afirma constant ca exista deschidere si comunicare, de ce tinerii si structurile de si pentru tineret sunt interesati sa afle ce mai face ministerul cu privire la Diagnoza 2018 – Situatia tineretului si asteptarile sale (pret: 58.800 lei, fara TVA), care nu este inca publica pe site-ul MTS? Desi a fost publicata, aceasta a fost retrasa pe pe site la doar cateva zile, probabil din pricina unor raspunsuri ale tinerilor chestionati care nu au fost pe placul ministerului. De asemenea, tinerii se intreba care sunt Prioritatile Romaniei pentru Tineret in exercitarea Presedintiei la Consiliul UE. Sunt oare cele de prin comunicatele de presa „vaste” ale Ministerului Tineretului si Sportului, cele de pe site-ul www.romania2019.eu sau poate cele de pe site-ul Consiliului UE? Suntem in anul 2019 si Strategia Nationala pentru Tineret 2015–2020, aprobata de Guvernul Romaniei in anul 2015, nu are planuri de actiune aprobate.

„Avand in vedere ca observam o indiferenta totala de a creiona o viziune, in adevaratul sens al cuvantului, in sectorul tineret si ca exista o comunicare defectuoasa si neproductiva, ba chiar conflictuala cu partenerii directi ai ministerului, consideram ca nu s-ar putea implementa o alta solutie viabila decat demisia ministrului. In ultimele luni, nu am putut remarca doar o atitudine superficiala si indiferenta la necesitatile studentilor, ci si niste actiuni care nu au in vizor dezvoltarea domeniului de tineret si ingreuneaza orice progres in cadrul acestuia. In momentul de fata, aceasta demisie ar putea fi cea care aduce o schimbare, menita sa vina in sprijinul tuturor tinerilor din tara noastra.” – Petrisor-Laurentiu Tuca, presedinte ANOSR

anosr.ro

Reclame home 1
Reclame home 1

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *