Manualul de istorie a Maramureșului va fi distribuit în toate colegiile și liceele din județ

Liceenii din județul nostru vor putea învăța din Manualul de istorie a Maramureșului, după ce acesta a fost finalizat.

Avizat de Ministerul Educației, manualul a fi distribuit în toate colegiile și liceele din județ, în biblioteci, dar și în centrele de documentare și informare.

”Manualul de istorie a Maramureșului pe care-l punem azi la dispoziția liceenilor, și nu numai, încheie ciclul de activități gândite și realizate în cadrul proiectului cultural-educativ „Din istoria Maramureșului”, derulat de Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, în parteneriat cu Consiliul Județean Maramureș, în anul școlar 2020-2021.

Manualul, avizat M.E., va fi distribuit în toate colegiile și liceele din județ, în biblioteci și centrele de documentare și informare.

Felicitări colectivului de elaborare și redactare a manualului! Mulțumim partenerilor educaționali și instituționali pentru contribuția la această apariție editorială inedită!”, transmite Inspectoratul Școlar Județean Maramureș.

UPDATE: Într-un comunicat de presă, IȘJ Maramureș face precizări detaliate despre acest manual:

Manualul de istorie a Maramureșului, pe care-l punem azi la dispoziția liceenilor, încheie ciclul de activități gândite și realizate în cadrul proiectului cultural-educativ „Din istoria Maramureșului”, derulat de Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, în anul școlar 2020-2021, în parteneriat cu Consiliul Județean Maramureș.

Proiectul „Din istoria Maramureșului” a prins contur pornind de la două premise fundamentale. Pe de o parte, este vorba despre dorința profesorilor de istorie din județ de a-i stimula pe elevi să cunoască istoria locală, de a-i învăţa să preţuiască eforturile generaţiilor trecute, de a cunoaște importanţa documentelor istorice, iar pe de altă parte, de a-i implica în mod direct în realizarea de produse istorice, de a-și forma și consolida deprinderi de muncă intelectuală și prin studiul istoriei locale, punând astfel accentul pe caracterul aplicativ al istoriei.

Pornind de la convingerea că, în Maramureş, există un valoros material istoric, de natură să satisfacă cerinţele unui curs opţional de istorie locală [curriculum la decizia școlii pentru clasele IX-XII], în condiţiile în care manualele de istorie naţională oferă doar informaţii succinte, manualul, a cărui apariție o salutăm astăzi, aduce în prim-plan sinele cultural și istoric al Maramureșului, reperele istorice care alcătuiesc discursul identitar local, creionarea a ceea ce-l distinge de alte comunităţi locale, prezentarea modului specific maramureșean de a fi, prin atitudine, fapte, religie, tradiţii, obiceiuri și valori. Totodată, cercetarea de către liceeni a istoriei Maramureşului, regiune cu numeroase minorităţi etnice şi confesionale, se validează și dintr-o mare nevoie de educaţie interculturală pentru cunoaşterea trecutului, prezentului şi, nu în ultimul rând, a viitorului populaţiei din acest spaţiu comun, care aparţine nu numai românilor şi religiei ortodoxe, ci în egală măsură maghiarilor, rutenilor (ucrainenilor), germanilor, evreilor etc. şi confesiunilor (greco- şi romano-catolică, reformată, mozaică etc.) împărtăşite de aceste etnii. În acest sens, pe lângă resursele în limba română de care dispunem, este necesară raportarea și la cele în limba maghiară, ucraineană şi în limba altor minorități naționale sau punctele de vedere ale reprezentanţilor acestor comunităţi. Mai mult, o atenţie deosebită trebuie acordată şi comunităţii evreieşti care, azi, are un număr foarte mic de membri, dar care a avut o contribuţie importantă la viaţa pe întreg teritoriul Maramureşului.

Lecțiile propuse sunt structurate astfel: termeni-cheie, prezentarea conținutului propriu-zis de idei și cele mai importante contribuții cu privire la tema propusă, numeroase fotografii, surse istorice, hărți, dicționare și studii de caz, care îi ajută pe elevi în formarea și dezvoltarea competențelor prevăzute de programa școlară, aplicații gândite atât pentru fixarea principalelor achiziții ale lecțiilor, cât și pentru evaluare și autoevaluare. Activitățile de învățare de la sfârșitul lecțiilor vizează capacitatea elevilor de a investiga, selecta, analiza și sintetiza informațiile istorice, de a stabili conexiuni între evenimente și personalități, de a participa la proiecte individuale și/sau de echipă; ele au un rol orientativ și vor fi adaptate de profesor în funcție de particularitățile grupului de elevi.

Considerăm că acest manual – un adevărat eveniment editorial – creează pentru liceeni cadrul perfect al unui contact nemijlocit cu trecutul și pentru a aborda elementele de istorie locală în cadrul unei discipline opționale, stimulându-le interesul şi imaginaţia, oferindu-le șansa să descopere și exploreze istoria realităţilor locale.

Adresăm mulțumiri conducerii celor trei instituții – Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, Baia Mare (director, prof. dr. Viorel Rusu), Muzeul Maramureșean (manager,  dr. Mirela Barz) și Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței (director executiv, dr. Ioana Boca) din Sighetu Marmației – pentru accesul la informații din patrimoniul muzeal.

Manualul, avizat M.E., va fi distribuit în toate colegiile și liceele din județ, în biblioteci și centrele de documentare și informare.

Felicitări colectivului de elaborare și redactare a manualului! Mulțumim partenerilor educaționali și instituționali pentru contribuția la această reușită editorială inedită!

Vlad HERMAN

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu