Măsura 2: Beneficiarii se împotmolesc în birocrație

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

O serie de antreprenori și consultanți s-au plâns în perioada aceasta de modulul de raportare a cheltuielilor efectuate în cadrul Măsurii 1 și Măsurii 2 de ajutoare de stat pentru IMM-uri, gestionate de Ministerul Economiei, informează startupcafe.

La aceste ajutoare de stat, problema principală acum este lipsa banilor, legea bugetului de stat pe anul 2021 fiind încă în circuitul de adoptare. Dar și puținii „fericiți” care au primit banii în cont și au efectuat cheltuielile se confruntă cu probleme – birocratice de această dată.

La Măsura 1-microgranturi de câte 2.000 de euro, sunt circa 17.000 de solicitanți care și-au primit banii și care au la dispoziție un termen de 90 de zile de a efectua cheltuielile și de a le raporta în sistemul granturi.imm.gov.ro, realizat de STS. La Măsura 2 – granturi de capital de lucru de câte 2.000-150.000 euro, sunt doar 3.009 câștigători plătiți, din circa 16.000 de firme admise la finanțare. La Măsura 2, termenul de efectuare a cheltuielilor și raportare este de 180 de zile de la primirea banilor.

La raportarea cheltuielilor, problema semnalată în perioada asta este resimțită mai ales la Măsura 2, unde sunt granturi de capital de lucru de până la 150.000 de euro. Aici nu vorbim de investiții, adică un număr mic de bunuri sau servicii la prețuri mari, ci vorbim de capital de lucru, unde pot intra tot felul de cheltuieli mărunte și multe din viața unei firme.

În fapt, problema semnalată se referă la faptul că fiecare această cheltuială trebuie trecută manual în sistemul de raportare, line cu linie, ceea ce poate însemna o corvoadă birocratică mare, consumatoare de timp. De exemplu, pentru un restaurant pot fi 200 de facturi pe o lună, a câte 30-50 de linii de cheltuieli care trebuie raportate în sistem.

Un consultant de finanțări, Cristian Lungu, spune că s-a adresat conducerii Ministerului Economiei, cu un e-mail.

„Vă rog sa analizați de urgență și să luați măsuri de reducere a ultra-birocrației (prost înțeleasă) la nivelul platformei arhicunoscute deja, modulul de Raportare a cheltuielilor pentru M1, M2. Este un chin uriaș pentru noi și clienți și, mai mult de atât, excede cadrul legal, procedura publicată în monitorul oficial, vezi anexa 8, nu prevede înșirarea fiecărei linii din facturi în raportare ci doar facturile. Concret – suntem obligați să trecem nu doar facturi, valori, TVA, dar și fiecare linie din fiecare factură, denumire, preț unitar, preț total, TVA etc.” – a scris Lungu la minister, într-un mesaj transmis și redacției StartupCafe.ro.

El dă două exemple:

„Sa facem un scurt exercițiu – client cu 200 de facturi pe lună (restaurant) fiecare factură are 30-50 de linii. Cât durează sa completam manual in platforma , în condițiile in care a ajuns cu cheltuielile la 25% din grantul primit?
Alt exercițiu – client care face foarte multe importuri, facturi in engleza, preturi in dolari, cât timp ne ia să introducem 50 de linii la o factură?”.
„Aștept măsuri reale în sensul reducerii birocrației, iar prima măsura pe care o puteți lua in afara altor lucruri ce nu țin de MEAT, este sa rezolvați odată subiectul raportărilor. Pentru toți cei de pe M1 si M2 acest lucru este un CHIN! Suntem in 2021 si noi înca trebuie sa introducem manual linie cu linie de pe un document ca sa raportam ce? Cum se cheltuie? Mai simplu ar fi să atașăm facturile în PDF sau pur și simplu să fie scrise și verificate ulterior de ANAF” – a propus consultantul.

Între timp, firmele aplicante la Măsura 2 așteaptă să le dea statul banii promiși. În acest moment, peste 13.600 de aplicanți declarați admiși la finanțare nu și-au primit granturile de câte 2.000-150.000 de euro. Volumul solicitărilor admise la finanțare, dar neplătite încă se ridică la 3,2 miliarde de lei, acum. În lipsa bugetului de stat pe anul 2021, plățile au mers foarte greu – mai puțin de 1200 de beneficiari au fost plătiți în anul 2021, la Măsura 2. Guvernul a trimis la Parlament abia săptămâna trecută proiectul de buget. După adoptarea în Parlament, bugetul mai trebuie promulgat de președintele Iohannis și publicat în Monitorul Oficial.

„În urma numeroaselor solicitări din partea mediului de afaceri, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului subliniază că plățile pentru Măsura 2 “Granturi pentru capital de lucru” vor începe imediat ce Bugetul 2021 va fi votat de Parlament și va apărea în Monitorul Oficial. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului gestionează schema de ajutor de stat instituită prin OUG 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19” – a transmis, marți, Ministerul Economiei.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *