Mircea Dumitru: Peste 40% dintre elevii din tara noastra nu inteleg un text citit la prima vedere

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

mircea_dumitru_57629000Ministrul Educatiei, Mircea Dumitru, i-a indemnat pe specialistii din domeniu sa fie onesti si lucizi si sa admita ca situatia aratata de sondajele europene este realmente ingrijoratoare, referindu-se la faptul ca peste 40 la suta dintre elevii cu varste de 15 ani sunt asa-numiti analfabeti functionali, informeaza AGERPRES.

Practic, acest lucru inseamna ca acei tineri nu reusesc sa inteleaga un text la prima citire, pentru ca apoi sa il poata reda, sa spuna ce au inteles, daca sunt sau nu de acord cu enuntul si sa faca corelatii intre noile informatii si cele pe care le detineau dinainte.

‘Problema nu este una de semantica, sa nu ne fie frica de cuvinte, ca numim analfabetism functional, ca numim disfunctionalitate, ca numim lipsa de eficienta a invatamantului romanesc, numiti-l cum doriti. Daca statisticile pe care le avem la dispozitie sunt corecte, faptul este ca mai mult de 40 la suta dintre elevii din tara noastra nu inteleg un text pe care il citesc la prima vedere, si sa nu ne amagim, nici nu prea citesc, de fapt mai mult de prima sau a doua vedere nu prea exista pentru unii. Au dificultati sa faca operatii elementare, au dificultati sa fixeze o notiune si raporturi logice intre idei, de concepte, au dificultati la nivelul unor competente de baza pe care scoala ar trebui sa le ofere indiferent de filiera, format si profilul scolii’, a spus Dumitru.

El a precizat ca trebuie recunoscut inclusiv faptul ca, de-a lungul timpului, a lipsit curajul unei reforme si ca anumite momente au fost ratate, astfel incat s-a ajuns la aceasta situatie. Ministrul a declarat insa ca exista oricand un bun moment pentru a se lua decizia unei remedieri si s-a declarat optimist in ceea ce priveste eficienta masurilor in viitor. El a avertizat insa ca lucrurile nu se vor imbunatati de la sine.

Potrivit specialistilor, conceptul de alfabetizat functional presupune o persoana capabila sa citeasca un text, sa il inteleaga, sa faca conexiunile cu ceea ce stia inainte de citirea textului, capacitatea sa de a-si formula un punct de vedere cu privire la ce a citit, de a exprima in scris sau oral punctual sau de vedere si, nu in ultimul rand, de a aplica informatiile/cunostintele obtinute in contexte de viata reala, adica functionarea in societate.

Potrivit datelor prezentate la dezbaterea dedicata analfabetismului functional, care a avut loc luni la Cluj, sub organizarea Administratiei Prezidentiale, in 2012 a fost publicat primul raport al EU High Level Group of Experts on Literacy care cuprinde cinci capitole despre nivelul analfabetismului functional in Europa, dar si recomandari de reducere a acestuia.

Din acest raport reiese ca sistemul educational romanesc are probleme serioase in ceea ce priveste alfabetizarea functionala si multipla, elevii romani situandu-se pe locul 49 din 65 la testarea PISA din 2009, la sectiunea lectura si intelegerea textului. La sectiunea matematica si la stiinte, Romania s-a situat pe locul 47. La nivelul Europei, dupa Romania se mai afla doar Albania.

Raportul Grupului la Nivel Inalt arata ca 40,4% dintre elevii romani sunt sub nivelul 2 (corespunzator evaluarii PISA), ceea ce, practic, inseamna incapacitatea acestora de a intelege cele mai simple sarcini la examenele nationale. Potrivit informatiilor oferite de organizatori, acest lucru inseamna, practic, ca acesti tineri nu vor putea accede decat la locuri de munca care cer un nivel minim de educatie. Potrivit reprezentantilor Departamentului de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale procentul a ajuns in 2016 la peste 42 la suta.

Media europeana a analfabetismului functional este de 20%, tinta fiind reducerea la 15% pana in 2020. Romania ocupa ultimul loc din UE la acest capitol, iar la nivelul Europei extinse, se gaseste pe penultimul loc, fiind urmata doar de Albania.

Reclame home 1
Data curenta: ’24/05/2019’

Related posts

1 Comment

  1. Attila

    La acest procent al elevilor, as mai adauga inca 40% dintre adultii din tara noastra. Multi dintre ei fiind parintii celor 40% dintre elevi.
    Norocul e ca acesti elevi nu au drept de vot, ghinionul e ca parintii lor au.

    Reply

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *