Misterul chipului lui Isus – Istoricii Il descriu pe Mantuitor in termeni contradictorii

Principalele izvoare care ni-L prezinta pe Isus din Nazaret sunt cele patru evanghelii din Noul Testament. Acestea arata caracterul suprem al Mantutorului nostru, dar nu amintesc nimic de trasaturile sale fizice.

De-a lungul secolelor, crestinii s-au intrebat cum a aratat Isus. Ce infatisare avea Cel Care era nascut din Dumnezeu, Fiul Omului, venit sa poarte pacatele lumii intregi? Au trecut doua mii de ani de atunci si portretul sau fizic este inca o enigma.

Cartea Sfanta, descriindu-L pe Isus, ne spune ca „toti cei ce M-au vazut, M-au urat” (Psalmi), lasandu-ne sa intelegem ca infatisarea Sa nu era una pe gustul oamenilor.

Profetul Iisaia ni-L descrie pe Isus in linii la fel de inchise: „N-avea nici frumusete, nici stralucire ca sa ne atraga privirile si infatisarea Lui n-avea nimic care sa ne placa. Dispretuit si parasit de oameni, Om al durerii si obisnuit cu suferinta, era asa de dispretuit ca iti intorceai fata de la El, si noi nu L-am bagat in seama”.

A fost acesta modul in care L-au vazut doar dusmanii sai, capii religiosi ai fariseilor si saducheilor, sau aceste trasaturi reieseau tocmai din modestia Sa? Mai multi istorici timpurii subscriu la acest punct de vedere. Tertulian spune ca „Isus era mic de statura si neproportionat, ca o starpitura, singura frumusete fiind numai in sufletul Sau si viata Lui”.

Tot in aceasta idee L-au prezentat si primii zugravi crestini. Intr-o icoana pastrata in capela catacombei Sfanta Domitila, din Italia, Isus apare ca avand fata ovala, barba scurta si rara, ascutita in partea de jos, parul ondulat cazut pe umeri, cu carare pe mijloc, expresie grava si putin melancolica. Este chipul traditional atribuit lui Isus in iconografia crestina.

Descrierile exteriorului Mantuitorului apar destul de tarziu si sunt, in general, ecoul traditiilor. Spre deosebire de varianta grava de mai sus, alti istorici L-au prezentat ca pe un om deosebit de frumos. Istoricul bizantin Nichifor Il aseamana pe Isus cu Fecioara Maria: „frumos, cu parul de culoare deschisa si putin ondulat, sprancene negre si fata ovala, in nuanta galbuie – bruna, ochi luminosi, inalt si cu statura putin curbata”.

In secolul XV s-a gasit o scrisoare a unui Lentulus din Ierusalim, catre un senator roman. Ea il arata pe Isus ca avand un chip nobil. „In vremea noastra traieste un om de o mare virtute, cu numele de Isus Hristos, numit de ucenicii Sai, Fiul lui Dumnezeu. Este inalt de statura si are un exterior nobil. Infatisarea Sa e vajnica si expresiva. Parul Sau e ondulat, putin mai intunecat decat acolo unde cade pe umeri. El se imparte in doua, dupa obiceiul nazarinenilor.

Fruntea Lui este neteda si curata, iar fata fara nici o pata sau incretituri, dar arde pe ea cea mai dulce rumeneala. Are o barba plina, de aceeasi culoare cu parul, nu lunga, dar despartita. Ochii Ii sunt albastri si pare ca au lumini diferite, in diferite timpuri. Este groaznic cand mustra, plin de duiosie cand mangaie. Statura lui e dreapta, iar mainile, frumoase la vedere. Este smerit si bland si cel mai minunat din fiii oamenilor…”, spune Lentulus.

Dincolo de aceste descrieri contradictorii, ne revin in minte instinctiv imaginile portretelor realizate de Rembrandt, Da Vinci, El Greco sau Durer, care ni l-au prezentat intr-o aura admirabila. Dar poate nici una dintre marturiile istorice referitoare la Isus nu a starnit atata controversa cat giulgiul de la Torino.

Despre acest giulgiu, presupus a fi acelasi cu cel ce L-a invelit pe Isus in mormant, se spune ca a stat la Ierusalim in primele sase secole si apoi a fost dus la Constantinopol, capitala de atunci a crestinismului. In secolul XII il regasim in Franta (perioada cruciadelor), de unde a ajuns in posesia Casei de Savoia.

In secolul XV, acesta ajunge la Torino, iar in 1898 este fotografiat de un italian pe numele Pia, ale carui imagini vor face inconjurul lumii. Nici pana azi misterul acestui giulgiu nu a fost elucidat, autenticitatea sa fiind contestata.

Indiferent de sursele istorice si izvoarele care ni-L descriu pe Isus in moduri complet diferite, putem afirma ca dincolo de aspectul Sau fizic ceea ce a schimbat definitiv istoria omenirii si a impacat pe om cu Dumnezeu a fost caracterul Sau dovedit prin minunile, vindecarile, cuvantarile Sale si nobletea caracterului, un ideal uman demn de atins.

Ciprian DRAGOS

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu