Nivelul maxim al venitului minim de incluziune va creşte de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult

Nivelul maxim al venitului minim de incluziune va creşte de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent, în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social), şi de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent în cazul persoanelor vârstnice, potrivit unei Ordonanţe de urgenţă adoptate vineri de Guvern, informează AGERPRES.

Totodată se va majora şi venitul minim de incluziune în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocaţie pentru susţinerea familiei), de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent.

„Guvernul a aprobat, printr-o ordonanţă de urgenţă, modificarea şi completarea Legii nr. 196/2016, prin care se implementează reforma privind venitul minim de incluziune (VMI), la care Guvernul s-a angajat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Obiectivul acestei reforme, cu termen de implementare până la data de 30 iunie 2025, este de a îmbunătăţi asistenţa socială şi de a reduce sărăcia în rândul celor mai vulnerabile persoane, reducând, în acelaşi timp, sarcinile administrative pentru Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială, pentru administraţiile publice locale şi pentru beneficiari”, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Printre reglementările aduse de ordonanţa de urgenţă se numără constituirea VMI din două componente, prin consolidarea venitului minim garantat şi a alocaţiei pentru susţinerea familiei în acord cu scopul VMI, de sprijin financiar acordat de stat pentru asigurarea unui nivel de trai minimal pentru familiile şi persoanele singure care nu au resursele necesare pentru asigurarea acestuia, precum şi pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educaţie.

De asemenea, a fost eliminată raportarea la indicatorul social de referinţă (ISR), prin menţinerea unor valori nominale exprimate în lei, având în vedere că nu toate beneficiile de asistenţă socială acordate sunt raportate la acesta, explică sursa citată.

Pe de altă parte, a fost introdusă o categorie de venituri care nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic, în condiţiile Legii nr.111/2022, şi au fost admise în program persoanele vârstnice fără venituri şi fără susţinători legali, care sunt îngrijite, pe perioadă nedeterminată, în centre rezidenţiale, asigurându-li-se accesul la servicii medicale adecvate, fără plata contribuţiei.

Ordonanţa a majorat şi nivelul veniturilor din muncă deductibile din venitul total al familiei de la maximum 400 lei la 500 lei.

Potrivit actului normativ, atribuţiile personalului de la nivelul serviciului public de asistenţă socială (SPAS) vor fi împărţite pe cele două mari categorii de măsuri de asistenţă socială, respectiv beneficii şi servicii sociale.

În anul 2022, se estimează că bugetul necesar pentru acordarea ajutorului social şi a alocaţiei pentru susţinerea familiei este de 825 milioane lei.

„Astfel, faţă de cheltuielile actuale, aplicarea Legii nr. 196/2016 în anul 2024 va conduce la o cheltuială bugetară de 1.644 milioane lei, cu 819 milioane lei mai mult, însă cu 423 milioane lei mai puţin faţă de bugetul estimat la adoptarea Legii nr.196/2016”, subliniază Ministerul Muncii.

Aplicarea Legii nr. 196/2016 a fost prorogată succesiv până în anul 2023, pentru corelarea cu obiectivele şi ţintele asumate în PNRR şi cu termenele prevăzute pentru reformele în domeniul digitalizării, urmând ca intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2016 să aibă loc la data de 1 ianuarie 2024.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu