Numarul unic 1911 pentru raportarea incidentelor de securitate cibernetica, lansat oficial joi; valoarea proiectului – un milion de euro

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Numarul unic 1911, prin care persoanele fizice, juridice si institutiile publice din Romania vor putea raporta incidentele de securitate cibernetica pe care le-au constatat, a fost lansat oficial joi, costul proiectului fiind de un milion de euro, informeaza AGERPRES.

Potrivit ministrului Comunicatiilor si Societatii Informationale, Alexandru Petrescu, noul serviciu va fi disponibil non-stop, iar datele colectate privind incidentele de securitate cibernetica vor contribui la elaborarea de strategii nationale in domeniu.

„Pot spune ca e aproape un moment istoric in ceea ce priveste securitatea cibernetica in Romania. Dupa cum anuntat acum cateva zile, astazi, 2 mai, lansam numarul unic 1911, prin Centrul National de Raspuns la Incidentele de Securitate Cibernetica. Acest numar este apelabil din toate retelele la care pot fi raportate incidentele de securitate cibernetica de catre persoanele fizice, juridice si institutii publice, oferindu-li-se prin Call Center o asistenta primara si consiliere pentru diagnosticare si remediere. De la momentul la care am anuntat ca acest numar va deveni operational, am solicitat conducerii CERT sa extinda numarul la 24 de ore din 24, sapte zile din sapte, astfel incat sa fim siguri ca putem acoperi nevoia de solicitare a tuturor cetatenilor si a tuturor firmelor din Romania si institutiilor publice care sunt victime ale unor incidente de securitate cibernetica”, a spus Petrescu.

Acesta a precizat ca proiectul a fost realizat cu fonduri europene prin programul Connecting Europe Facility.

„Proiectul este realizat pe baza fondurilor europene, ce vin din Connecting Europe Facility, si se situeaza undeva la suma de un milion de euro, din care 75% fonduri europene si 25% fonduri bugetare. Acest numar ar fi trebuit infiintat de mai multa vreme. Persoanele fizice si persoane juridice pot apela acest numar unic daca sunt victime ale unui incident cibernetic, pentru ca noi compilam aceste date, le vom analiza si acestea se pot intoarce in Strategii de securitate cibernetica. Tendinta la nivel european este sa se realizeze tranzitia de securitate cibernetica de la una reactiva la una proactiva”, a adaugat seful MCSI.

Datele prezentate joi, in cadrul conferintei de lansare a numarului unic 1911, de ministrul de resort arata ca economia globala este prejudiciata, anual, cu 400 de miliarde de euro din cauza criminalitatii cibernetice.

„Se estimeaza ca atacurile cibernetice prejudiciaza anual economia globala cu 400 de miliarde de euro, iar impactul economic al criminalitatii cibernetice a crescut de cinci ori din 2013, fiind o provocare pentru insasi securitatea interna a Uniunii Europene. In Europa, peste 50% dintre cetateni se considera neinformati privind amenintarile cibernetice, iar circa 70% dintre intreprinderi au cunostinte minime privind aceste riscuri. Situatia generala la nivelul Uniunii Europene este ca 80% dintre intreprinderile europene s-au confruntat cu cel putin un incident de securitate cibernetica, in anul 2018. In toate sectoarele industriale, incidentele de securitate cibernetica au crescut cu 38%, aceasta fiind cea mai mare crestere din ultimii 12 ani. In Romania, educatia digitala in domeniul securitatii informatiilor continua sa fie deficitara, din pacate. Majoritatea alertelor procesate de catre CERT-RO, in proportie de 87%, se refera la sisteme informatice vulnerabile compromise sau infectate cu diferite variante de malware, situatie influentata si de nivelul abilitatilor digitale individuale, La nivelul anului 2018, in sistemul clasic al CERT-RO au fost inregistrate aproximativ 1.200 de incidente unice”, a mentionat demnitarul.

Acesta a adaugat ca prin noul serviciu guvernamental se incurajeaza notificarea informatiilor corespondente incidentelor de securitate cibernetica din partea IMM-urilor sau a cetatenilor.

„Romania a fost atat generatoare de incidente de securitate cibernetica, dar si tinta, riscul fiind evaluat la niveul mediu, iar tendinta este crescatoare. Astfel, reactia rapida la aceste incidente, precum si diseminarea informatie catre public este vitala pentru limitarea pagubelor si protejarea utlizatorilor. Prin acest nou serviciu guvernamental incurajam in mod special notificarea informatiilor corespondente incidentelor de securitate cibernetica din partea IMM-urilor sau a cetatenilor care sunt adesea afectati de campanii malitioase specifice, cum ar fi: ultimele tipuri de scam, phishing, fraude care afecteaza utilizatorii din Romania, vishing – frauda cu suport tehnic fals, frauda cu vouchere, frauda cu bilete de avion etc. Absolut toti putem fi victime ale unui atac cibernetic. Romania, ca si multe alte state, este constant tinta atacurilor cibernetice fie din zona statala, fie non-statala”, a subliniat Alexandru Petrescu.

La randul sau, Catalin Arama, directorul general CERT-RO, a punctat faptul ca, prin crearea Call Center-ului 1911 s-a creat o platforma de colaborare intre operatorii de servicii esentiale si furnizorii de servicii digitale.

„Primul nivel al Call Center-ului este cel de suport, asistenta si triaj. Practic, la primul nivel al Call Center-ului veti avea asigurat suportul tehnic pentru a depasi momentul, asistenta pentru a diminua sau a inlatura incidentul cibernetic, si triajul adica faptul ca mesajul dvs. este receptat si se face un ticket cu informatii specifice. Apoi, trecem la nivelul 2 in care aceste informatii sunt analizate, iar pe baza informatiilor analizate si sunt intoarse catre dvs. indicatii privind coordonarea incidentului de securitate cibernetica si, foarte important, se transforma intr-o alerta de securitate cibernetica foarte utila celor care pot fi victime ale aceluiasi incident. Gradul de atentie este sporit in aceasta perioada (a alegerilor europarlamentare, n.r.), asa cum a fost si anul trecut. Prin acest Call Center s-a creat si o platforma de colaborare intre operatorii de servicii esentiale si furnizorii de servicii digitale. Valoarea proiectului include aceste livrabile”, a afirmat Arama.

In viziunea specialistului, firmele sunt obligate sa raporteze aceste incidente numai daca intra in categoria operatorilor de servicii esentiale sau a furnizorilor de servicii digitale si care au grad mare de acoperire sau care deservesc un numar mare din populatia tarii.

„Incet, incet, schimbam modul in care analizam datele. Incepem sa analizam date proprii despre atacurile si sistemele nu neaparat cele vulnerabile, ci IP-urile si calculatoarele implicate in incidente de securitate cibernetica sau victime ale unor incidente de securitate cibernetica. Acest Call Center are scopul de a contribui la educatia celor implicati in incidente de securitate cibernetica. Firmele sunt obligate sa raporteze aceste incidente numai daca intra in categoria operatorilor de servicii esentiale sau furnizorilor de servicii digitale si care au grad mare de acoperire sau care deservesc un numar mare de populatie”, a sustinut directorul general al CERT-RO.

Potrivit acestuia, la ora actuala, in activitatea noului Call Center sunt implicate 10 persoane, iar „daca va fi cazul vom cauta resurse pentru a mari numarul lor”.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2