Peste jumatate din aproape 13 milioane de apeluri la 112 in 2018 nu au fost de competenta serviciului

home camp2
home camp2
home camp2

Campania “Urgenta este pentru Urgente”, care isi propune sa contribuie la educarea populatiei din Romania cu privire la utilizarea rationala si responsabila a serviciilor medicale de urgenta, a fost lansata duminica printr-o conferinta de presa la Spitalul de Urgenta Floreasca, informeaza AGERPRES.

Serviciul 112 a preluat 12.735.836 de apeluri in 2018, conform datelor STS, insa mai mult de jumatate dintre acestea nu reprezinta urgente de competenta serviciului, ci solicitari de informatii diverse, apeluri efectuate din greseala, farse si apeluri injurioase.

Seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), Raed Arafat, a precizat ca aproximativ cinci milioane de cazuri medicale ajung pe an la Unitatile de Primiri Urgente.

“Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt si apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Politie. 112 preia toate apelurile, insa pe partea medicala din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolva ambulanta, nu numai urgente, si consultatii si transport, in jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an. La SMURD cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru ca acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lasa un bolnav acasa. (…) Ambulantele pe an ajung in jur la doua milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu masini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu inseamna ca nu sunt urgente”, a declarat seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), Raed Arafat.

Potrivi lui Arafat, campania “Urgenta este pentru Urgente” este una de informare a populatiei si cuprinde doua spoturi Tv si doua sporturi radio, subtitrate in limba maghiara si germana, ce vor fi difuzate timp de un an.

“Campania este de educare a populatiei. (…) Campania noastra pe partea Unitatilor de Primiri Urgente este menita sa constientizeze populatia care este rolul principal al Unitatii de Primiri Urgente si anume salvarea de vieti si celelalte urgente. (…) Aceasta campanie (…) vrea sa arate ce se intampla in spatele usilor camerei de resuscitare si a altor incaperi din UPU unde medicii sunt ocupati in a salva vieti si sa inteleaga ca daca ei asteapta pentru o febra de 38 sau pentru ca tusesc sau pentru ca au o problema acuta, dar care nu le pune viata in pericol, motivul asteptarii este faptul ca medicii sunt ocupati”, a spus Arafat, care a precizat ca in fiecare an numarul de medici in unitatile medicale de urgenta creste.

Oficialul DSU a aratat ca o problema este legata de exagerarea simptomelor de catre pacienti, atentionand ca un telefon dat abuziv “poate ucide”.

“Avem oameni care se asteapta daca au sunat si au zis ca au febra de 38 (n.r. – de grade C) masina sa fie cu girofar si sirena in 5 minute in fata casei. Acest lucru este imposibil. Nicio tara nu asigura, nicio tara nu face acest lucru. (…) O parte din concetatenii nostri se supara pe aceasta asteptare si atunci s-a invatat sa exagereze din doua motive: sa vina ambulanta mai repede si ca sa ajunga in UPU si sa treaca cu targa de la punctul de triaj direct in interior, pe langa cei care asteapta. (…) Vrem sa constientizam populatia ca un telefon abuziv poate ucide. (…) Urgenta difera din punctul de vedere al pacientului si din punctul de vedere al medicului, vrem ca pacientul sa inteleaga care este modul in care medicul vede urgenta, pentru ca avem urgenta perceputa si urgenta reala”, a spus seful DSU.

El a amintit ca, potrivit unui ordin publicat saptamana trecuta, timpul de asteptare pentru cazurile de cod verde, albastru si alb a fost prelungit. Pentru pacientii de cod verde timpul de asteptare a fost prelungit la 60 de minute, iar pentru cei de cod alb la 240 de minute.

Ambasadorul desemnat al Confederatiei Elventiene in Romania, Arthur Mattli, a vorbit si el despre scopul campaniei de informare.

“Scopul acestei campanii de informare este de a creste nivelul de constientizare cu privire la faptul ca acest numar 112 ar trebui apelat doar atunci cand este nevoie si trebuie rezervat doar pentru persoanele care au nevoie. Sper ca in acest fel sa putem contribui si la cresterea performantelor acestui serviciu”, a spus el.

Directorul STS, Ione-Sorinel Vasilca, a precizat ca de la operationalizarea sistemului 112 in Romania pana in prezent numarul apelurilor nonurgente au avut o tendinta descrescatoare – de la valori de 97,2%, din totalul apelurilor in 2005, la 55% in 2018, respectiv la 46% in primul trimestru al acestui an.

“Aceasta tendinta descrescatoare a apelurilor nonurgente s-a datorat in mare masura efectelor derularii unor campanii similare celei desfasurate astazi si a unei conlucrari consistente, consecvente si sustinute intre autoritati, cetateni, institutii si canale media”, a afirmat Vasilca.

El a mentionat ca, potrivit unui studiu IGSU, prin interventii la urgente reale semnalate la 112 au fost salvate in ultimii cinci ani zeci de mii de vieti si zeci de miliarde de lei.

“Analiza apelurilor nonurgente primite in sistemul 112 anul trecut ne indica o medie zilnica de 18.000 de apeluri nonurgente in care sunt implicati in medie 380 de operatori 112 si 5.500 de apelanti zilnic. Durata convorbirilor nonurgente cumulate la nivel national a fost anul trecut de 60 de ore zilnic, adica doi ani si jumatate de convorbiri care nu aduc valoare urgentei reale”, a afirmat directorul STS.

Secretarii de stat in Ministerul Sanatatii Dan Octavian Alexandrescu si Rodica Nassar au vorbit la randul lor despre importanta campaniei de informare.

“In ultimul timp s-a demonstrat de la an la an ca solicitarile la 112 au fost in crestere cam cu 5% atat in Romania cat si in randul celorlalte state membre ale UE. Nu putem astepta ca numarul de solicitari nejustificate sa domine, este momentul sa intervenim si cu aceasta campanie (…) de informare si de constientizare a populatiei din Romaniei”, a spus Dan Octavian Alexandrescu.

“Sper ca aceasta campanie o sa dea rezultate. O sa vedem in timp”, a adaugat Rodica Nassar.

“Campania face parte din cea de-a II-a etapa a proiectului “Imbunatatirea calitatii serviciilor de urgenta spitalicesti si prespitalicesti prin dezvoltarea si implementarea unui program de formare”, finantat prin programul de cooperare elvetiano-roman. Sporturile Tv au fost filmate la Spitalul de Urgenta Floreasca si au fost regizate de Constantin Popescu, iar imaginea si productia a fost semnata de Liviu Marghidan.

Print Friendly, PDF & Email
home camp 1
home camp 1
home camp 1

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *