PLANURI DE VIITOR – Pistă de biciclete de peste 6 km de-a lungul malului stâng al râului Săsar

Reclame home 1
Reclame home 1

Consilierii locali vor decide azi, 13 mai, dacă vor pistă de biciclete de peste 6 km de-a lungul malului stang al raului Săsar. În atenția aleșilor locali se va afla azi proiectul de hotărare care prevede “realizarea Coridorului de Mobilitate Urbana Durabila – Malul stang al raului Sasar”.

Pe hartie scrie că „Pista pentru biciclete este o infrastructură cu utilizare obligatorie, atunci când există, pentru toate categoriile de bicicliști și pentru toate categoriile de biciclete. Pe pista pentru biciclete circulă şi trotinetele electrice conform prevederilor legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice. Pista pentru biciclete și zona adiacentă acesteia trebuie să îndeplinească, simultan, următoarele condiții: În mediul urban se va asigura o lățime de minimum 1,2 m pentru pistele cu un singur sens și minimum 2,4 m pentru cele cu dublu sens, fără obstacole, pe toată lungimea traseului (Se recomandă că lățimea optimă a unei piste pentru biciclete cu un singur sens să fie de minimum 1,5 m, iar a celei cu dublu sens de minimum 3,0 m pentru asigurarea siguranței circulației bicicliștilor și posibilitatea utilizării acestora de categorii diferite de biciclete/utilizatori)”. Dacă e așa acum în Baia Mare, să ne spună acum cititorii Ziarmm.ro.

În caz că nu știați, „lățimea unui culoar pentru biciclete este de 1,5 metri, inclusiv marcajul de delimitare. În unele cazuri, dacă traficul motorizat este foarte scăzut, lățimea unui culoar pentru biciclete poate să fie de minimum 1 m lățime, exclusiv marcajul de delimitare, dacă pe suprafața de rulare nu sunt capace de canalizare sau alte denivelări care ar putea determina utilizatorii să le ocolească. În cazul în care se amenajează un culoar pentru biciclete pe o bandă de circulație deja marcată se admite o lățime de 1,2 metri între marcajele de delimitare”.

„Proiectarea unui culoar pentru biciclete trebuie să țină cont de suprafața părții carosabile ce va fi atribuită circulației bicicletelor (canalizări, șanțuri pentru scurgerea apei etc). Traiectoria bicicletelor trebuie să fie previzibilă. Delimitarea culoarelor pentru biciclete se face cu marcaj de culoare albă, linie simplă discontinuă. Se poate utiliza linie continuă pe contrasensul deschis bicicletelor. Se va asigura un spațiu de siguranță de 0,5 m liber de orice obstacol. În cazul în care culoarul pentru biciclete trece pe lângă parcaje auto paralele cu trotuarul, spațiul de siguranță între parcaje și bandă va fi de minimum 1 metru”, se mai arată în proiectul amintit.

De ce se impune o astfel de investiție ne spune tot Primăria Baia Mare: „Pentru a reduce valorile traficului din oraș se propune realizarea unor piste pentru bicicliști ca un mijloc alternativ de deplasare în condiții de siguranță la locurile de muncă și în zonele comerciale. Totodată prin creearea unor piste de bicicliști se încurajează trecerea de la circulația auto poluantă, la circulația cu mijloace nepoluante. Se consideră că prin crearea unei rețele de piste pentru bicicliști se poate obține o diminuare substanțială a efectelor poluării cauzate de emisiile de gaze de eșapament. În prezent, conform celor prezentate in Planul de Mobilitate Urbană al Municipiului Baia Mare, pistele ciclabile nu sunt continue și nu acoperă tot teritoriul orașului, iar acest lucru duce la scăderea atractivității acestui mijloc de deplasare. Nu există un sistem de închiriere biciclete la nivelul municipiului”.

„De asemenea, mersul pe bicicletă este utilizat nu doar ca modalitate de recreere, ci reprezintă o modalitate viabilă de deplasare. În urma studiilor realizate și prezentate ulterior în PMUD Baia Mare, biciclistul aflat în deplasare poate atinge viteze cuprinse între 10km/h și 40 km/h, de aceea acesta ocupă de cele mai multe ori spațiu pe carosabil și nu pe trotuar, unde poate fi un pericol pentru pieton. De aceea, biciclistul, deși categorie de utilizatori ai rețelei rutiere considerată vulnerabilă, trebuie avut în vedere în deplasarea sa pe carosabil.

Deși este recomandată existentența unei benzi speciale și a unei infrastructuri specific proiectate pentru deplasarea pe bicicletă, mersul pe bicicletă se poate desfășura cu ușurință prin utilizarea în comun a benzilor de circulație (ținând cont de faptul că viteza medie de deplasare a unei biciclete este de 20 km/h, iar autoturismele se deplasează cu viteze de pânî în 35 kmh). Dacă analizăm infrastructura dedicată mersului pe bicicletă, în situația curentă aceasta este fragmentată și nu face parte dintr-o rețea conexă. Cu toate acestea, repartiția modală a mersului pe bicicletă în totalul deplasărilor zilnice este de 5% din deplasările totale zilnice, în rețea fiind un număr de 15137 de deplasări pe bicicletă/zi, la care se adaugă circa 8628 deplasări ale persoanelor transportate pe bicicletă (57% din bicicliști sunt însoțiți de încă o persoană pe aceeași bicicletă, conform sondajelor la domiciliu).

Este nevoie să se creeze o rețea de piste pentru biciclişti cu legături între ele, care să faciliteze accesul pe bicicletă la toate obiectivele economice și sociale din municipiul Baia Mare. Aceasta rețea va impulsiona populația să folosească mai des bicicleta ca mijloc de deplasare și ca alternativă la deplasarea cu mijloace de circulație auto. Astfel, se vor reduce valorile traficului din oraș pentru asigurarea transportului alternativ nemotorizat, cu biciclete în condiții de siguranță și confort. Prin creearea acestor piste de bicicliști se încurajează trecerea de la circulația auto (poluantă), la circulația cu mijloace nepoluante. Se consideră că prin crearea unei rețele de piste pentru bicicliști se poate obține o diminuare substanțială a efectelor poluării cauzate de emisiile de gaze de eșapament, se încurajează mobilitatea populaţiei, se reduc timpii de deplasare între diferite zone funcționale, se asigură reducerea poluării atmosferice și fonice, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante asociate, îmbunătățirea siguranței circulației rutiere pentru toți participanții la trafic şi încurajarea activității fizice pentru populație”, se precizează în documentul citat.  

Mai spunem doar că pista de bicicliști propusă va avea o lungime de 6,339 km, de-a lungul malului stâng al Râului Săsar și va avea următoarele tronsoane:

  • Pod Urbis – Pod Industriilor
  • Pod Industriilor – Podul Viilor
  • Podul Viilor – Pod Culturii
  • Pod Culturii – Pod Unirii
  • Pod Culturii – Parc Mara
  • Pod Unirii – Pod Republicii
  • Pod Republicii – Pod Decebal
  • Pod Decebal – Pod Bd. De Vest

Dragoș HOJDA

 

Print Friendly, PDF & Email
Reordonat – Reclame home 2

Related posts

2 Comments

  1. Chuck

    Biciclesc serios de peste 15 ani dar nu vad la ce ajuta o pista de genul asta si ce folos are daca nu are ramificati si legaturi cu toate celelalte bulevarde principale, faci ture sus jos doar de fun, ar fi necesar una pana in Tauti Magheraus si pana in Baia Sprie pentru navetisti de exemplu, ceva de genul cum este spre Italsofa care si aia deja se dezmebreaza …
    Sunt destule cluburi de ciclsim in Baia Mare cu care sa va consultati serios inainte, nu stricati bani nostri doar pe expertiza unui consilier care vrea o lucrare cu firmulita lui….
    Multam fain

    Reply
  2. Culy

    Primăria Baia Mare e anclată în 1960. Faceți ceva și nu o întrețineți, faceți foarte târziu, promisiuni și promisiuni. Domnilor faceți pistă de biciclete între localități și faceți multe, faceți prin tot orașul dacă vreți să scadă traficul auto și să respirăm aer mai bun și să fim mai sănătoși. Nu aveți bani? Voi nu știți să accesați fonduri europene?

    Reply

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole