Poliția Maramureș, analiză a accidentelor rutiere grave din județ înregistrate în perioada 2017-2019. 115 au fost mortale

În primele trei luni ale anului în curs, în județul Maramureș numărul infracțiunilor contra siguranței circulației pe drumurile publice a crescut cu aproape 1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Cu aproape 30% a crescut și ponderea faptelor de vătămare corporală din culpă, săvârșită de către conducătorii auto.

Inspectoratul de Poliție al Județului Maramureș a realizat o analiză pentru a identifica modul de producere al accidentelor rutiere grave (loc, oră, condiții de drum, etc), cauzele producerii şi caracteristicile persoanelor implicate cu vinovăție în producerea acestora, pentru a interveni cu măsuri specifice potrivite, în vederea scăderii numărului accidentelor rutiere grave şi implicit al victimelor acestora.

”Facem publice rezultatele analizei pentru că dorim să informăm cetățenii cu privire la amploarea fenomenului, a consecințelor tragice ale accidentelor rutiere grave și problemele cu care se confruntă polițiștii în trafic, pentru ca fiecare cetățean în parte să devină mai responsabil și mai disciplinat. Cea mai mică neatenție poate să aibă consecințe tragice și oricare dintre noi poate fi implicat într-un accident rutier, chiar și nevinovat”, precizează IPJ Maramureș.

Analiza accidentelor rutiere grave din Maramureş, înregistrate în perioada 2017-2019

Metodologic, lucrarea este structurată în două părți: una cantitativă, care descrie fenomenul, pornind de la interpretarea statistică a bazei de date Evidenţa Accidentelor de Circulaţie (EAC) și una calitativă care, pe baza unui interviu de tip focus-grup, realizat cu poliţiştii rutieri, ilustrează atitudinea participanţilor la traficul rutier faţă de acţiunile poliţiei, dar şi percepţia poliţiştilor asupra efectelor legislaţiei actuale şi a măsurilor dispuse de ei faţă de cei care încalcă normele rutiere.

Pentru o înțelegere unitară a conceptelor utilizate în analiză, IPJ a considerat importantă definirea acestora. Astfel:

Accident rutier grav – este accidentul rutier care are loc pe un drum deschis circulației publice, în care este implicat cel puțin un vehicul aflat în mișcare și în urma căruia a rezultat rănirea gravă sau decesul uneia sau a mai multor persoane;

Rănit grav – este persoana care în urma accidentului de circulație rutier a suferit leziuni cum ar fi:  pierderea unui simț sau organ, ori încetarea funcționării acestuia, o infirmitate permanentă fizică si psihică, un prejudiciu estetic grav și permanent, un avort, fracturi care necesită spitalizare mai mult de 24 de ore, șoc, emoții, leziuni interne, striviri, tăieturi și rupturi sau politraumatisme care au necesitat spitalizare mai mult de 24 de ore, escoriații, luxații, contuzii sau alte asemenea leziuni care au necesitat spitalizare mai mult de 2 zile lucrătoare.

Persoană decedată – persoană care în urma leziunilor suferite a decedat la locul accidentului sau în cel mult 30 de zile de la producerea acestuia;

Participant la trafic – persoană fizică ce utilizează, la un moment dat, drumul public;

Conducător de vehicule – persoană care conduce pe drumul public un sistem mecanic care se deplasează pe drum cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane și/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări.

DATE CANTITATIVE

Categoria de vârstă pentru care s-au înregistrat cei mai mulți morți, în cazul bărbaților, este cuprinsă între 60-69 de ani, iar în cazul femeilor între 70-79 de ani.

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave

Numărul mare al accidentelor rutiere grave cu pietoni relevă pe de o parte indisciplina pietonilor și pe de altă parte faptul că, în general, accidentele în care sunt implicați pietoni sunt grave, acestea soldându-se cu morți sau cu răniți foarte grav.

Este de menţionat şi faptul că 24% dintre accidentele rutiere grave, în care au fost implicaţi pietoni s-au produs pe trecerea pentru pietoni, neacordarea priorităţii de trecere pietonilor fiind a treia cauză de producere a accidentelor rutiere grave.

 Persoane implicate cu vinovăție în producerea accidentelor rutiere grave

În perioada supusă analizei, dintre cele 586 de persoane implicate cu vinovăție în producerea accidentelor rutiere grave, 79,35% aveau calitatea de conducători de vehicule și 18,60%  erau pietoni.

Conducătorii de vehicule implicați cu vinovăție în accidente rutiere grave sunt preponderent bărbaţi, cu vârsta cuprinsă între 21-30 de ani, care deţin permis de conducere din ultimii 6 ani, 2014-2019. Cei implicaţi cu vinovăţie în accidente rutiere soldate cu morţi deţin permis de conducere din ultimii 2 ani, 2018-2019.

Pietonii, implicați cu vinovăție în producerea accidentelor rutiere grave, sunt în general bărbați cu vârsta de peste 50 de ani și tineri până în 18 ani. În cazul pietonilor femei, responsabili de producerea accidentelor rutiere grave sunt persoane tinere până 18 ani și persoane vârstnice de peste 70 de ani.

Perioada din an/săptămână/zi în care au avut loc cele mai multe accidente rutiere grave

Drumurile pe care s-au înregistrat cele mai multe accidente rutiere grave

Drumurile naționale cu cele mai multe accidente rutiere grave este DN 18 (67 de accidente) și DN 1C (62 de accidente). DN18 face legătura dintre municipiul Baia Mare și Sighetu Marmației. DN 1C face legătura dintre municipiul Baia Mare şi Cluj Napoca. DN 1C este un drum recent reabilitat, ceea ce îi determină pe şoferi să calce pedala de acceleraţie, ignorând indicatoarele cu limitele de viteză. Ambele drumuri sunt intens circulate.

Drumul județean cu cele mai multe accidente rutiere grave este DJ 186 (24 de accidente). Acest drum leagă localitatea Vadu Izei de Săcel, nu este reabilitat, chiar dacă este intens circulat. Faptul că este deteriorat generează accidente prin răsturnarea vehiculelor şi îi determină pe şoferi să conducă cât mai aproape de axul drumului, acest lucru favorizând producerea accidentelor rutiere grave.

Cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs în localități din mediul urban: Baia Mare, Sighetu Marmației, Baia Sprie, Borșa, Seini.

Numărul accidentelor rutiere grave este corelat, în deosebi, cu măsurile de siguranţă, restricțiile şi mijloacele de semnalizare existente pe şosele. Astfel, pe segmentele de drum unde există restricții sau mijloace de semnalizare, au loc mai puţine accidente rutiere grave.

DATE CALITATIVE

Accidentele rutiere grave cu cel mai mare impact emoțional asupra polițiștilor sunt cele în care sunt implicați copii, tineri, persoane cunoscute și cele cu victime multiple. Exemplificăm mai jos câteva dintre aceste accidente, relatate de către polițiștii rutieri:

  1. „Accidentul care m-a marcat a fost cu 3 tineri, toți au decedat. Nu erau băuți. Din neatenție au intrat într-un capăt de pod. Unul a murit în ambulanță, unul a fost dus la spital, a decedat ulterior, iar altuia îi dădeau primul ajutor pe carosabil, îi aspirau sângele din plămâni, a fost urât.”
  2. „Pe mine m-a marcat accidentul în care victima a fost o fetiță de 12 ani care a traversat strada. A venit un camion, a lovit-o ușor și când a frânat i-a prins piciorul și i-a decopertat tibia până la os. Mie mi s-a făcut rău. Din fericire fetița a supraviețuit.”
  3. „Accidentul care m-a marcat cel mai mult a avut loc în Tăuţii Măgherăuş, la ora 5 dimineaţa, într-o curbă. Un autoturism a intrat pe contrasens şi s-a izbit frontal de un autobuz. În autoturism erau 4 femei, cu vârsta cuprinsă între 35-50 de ani. Două au murit pe loc, şoferiţa şi o pasageră. O altă pasageră a fost transportată la spital, dar a murit la urgenţă. A supravieţuit pasagera din partea dreaptă spate, dar a rămas cu sechele. A trebuit descarcerată. Cadavrul şoferiţei a fost distrus.”
  4. „Un accident care m-a marcat a avut loc pe bulevardul Bucureşti din Baia Mare. O maşină şi un pieton pe bulevard. Era duminică dimineaţa, la ora 5, ploua. Pietonul era o femeie de vreo 35-40 de ani cu umbrela, iar conducătorul auto era sub influenţa băuturilor alcoolice. A luat-o din plin pe trecerea pentru pietoni şi a ajuns până la cealaltă trecere de pietoni, a fost târâtă zeci de metri. A decedat pe loc, fără nici o şansă de supravieţuire. Conducătorul era băut, dar pietonul, dacă ridica privirea, era în viaţă. În accidentele rutiere, dintr-o prostie, dintr-o mică neatenţie, poţi să produci o tragedie.”

”Astfel prin îmbunătățirea infrastructurii și a sistematizării, înăsprirea legii și prezența unui număr mai mare de polițiști rutieri în trafic s-ar reduce mult riscurile accidentelor rutiere grave, iar participanţii la trafic ar putea fi determinați să fie mai disciplinaţi. Permisivitatea legislativă face ca, în România, unii conducători auto să încalce în mod repetat regulile de circulație, uneori imediat după primirea unei sancțiuni.

Montarea mai multor camere video, atât pe șosele, cât și în zona trecerilor pentru pietoni și la intrările/ieșirile din localitate, influențează comportamentul cetățenilor în trafic, fie că sunt șoferi sau pietoni, aceștia adoptând un comportament mai disciplinat și sprijină polițiștii în activitatea de constatare și probare a contravențiilor și infracțiunilor rutiere.

Realizarea cât mai multor activități de educație rutieră în școli, cu prezentarea gravității consecințelor indisciplinei în trafic, precum și prezentarea consecințelor accidentelor de circulație grave în cadrul orelor de pregătire teoretică realizate în cadrul școlilor de șoferi, pot influența comportamentul cetățenilor în trafic. De asemenea expunerea în spațiul public a unei mașini implicate într-un accident rutier grav, cu oferirea unor minime date despre accident, i-ar putea conștientiza pe cetățeni cu privire la gravitatea consecințelor, determinându-i astfel să fie mai disciplinați în trafic”, mai spun reprezentantii Poliției Maramureș.

Vlad HERMAN

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu