Premiera: Vital ne-a mintit cu nesimtire. Pierderea de apa e de 200 de ori mai mare

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

alexandrina-bancos

In urma cu o saptamana, una dintre conductele de apa ale SC Vital a cedat, cea mai mare parte a orasului avand de suferit. Mii de apartamente au ramas fara apa, iar alte zeci de mii avand o presiune extrem de scazuta. A doua zi, dupa mii de interventii telefonice din partea baimarenilor, multe dintre acestea fiind preluate doar in eter (centrala Vital functionand si ea in regim de avarie), conducerea societatii a emis un comunicat de presa. Semnat de directorul Alexandrina Bancos, acesta ne linisteste. Pierderile de apa vor fi suportate de Vital.

Totul a fost o minciuna sfruntata, menita a acoperi o imensa scurgere de apa din conductele Vital. Cantitatea de apa anuntata initial a fost 110 metri cubi, adica necesarul pentru cateva apartamente, in decurs de o luna. In realitate, pierderea e mult mai mare. De vreo… 200 de ori.

ZiarMM a contactat mai multi specialisti, ingineri de instalatii, care au calculat cu aproximatie nivelul minim al scurgerilor intregistrate. Pentru aceasta, am folosit datele furnizate de reprezentantii Vital.

Conform directorului de productie Adrian Biru, conducta sparta are un diametru de 250mm, iar presiunea apei in zona respectiva este de aproximativ 3,5 bari. Conform comunicatului oficial, incarcarea sistemului de alimentare cu apa a durat aproximativ 5 ore. Asta inseamna ca tot cam atat a durat si golirea sa. In concluzie, de la inceputul golirii sistemului de alimentare si pana la umplerea sa au trecut aproximativ 10 ore.

Un calcul de specialitate ne arata ca pentru valorile de mai sus, pierderile au fost de… 200 de ori mai mari fata de cele anuntate de Vital. Asta in cea mai fericita varianta. In total, in cinci ore de golire a retelei, apa scursa a insumat 22.680 mc. Daca vorbim de reumplerea retelei, cantitatea e dubla.

Acum ne punem intrebarea cine raspunde pentru aceste date false? Cine e responsabil pentru niste aberatii tehnice prezentate ca realitati directorului Alexandrina Bancos si implicit primarului Catalin Chereches, mintiti evident de specialistii societatii. E greu de imaginat cum niste oameni platiti cu peste 5 mii lei lunar nu reusesc sa aiba o estimare rezonabila a pagubelor produse.

Directorul Alexandrina Bancos are o singura optiune: masuri drastice vizavi de specialistii din subordine si sanctionarea tuturor celor care i-au pus in fata datele false, valori care au indus in eroare o comunitate intreaga.

ZiarMM

Mai jos, aveti datele si formula conform carora specialistii consultati de noi au ajuns la rezultatul de mai sus.

Calculul pierderilor de apa potabila in incidentul ruperii unei conducte de diametru 250mm la o presiune de 3.3 bar.

Pentru obtinerea debitului va trebui sa calculam mai intai viteza de curgere a apei prin teava metalica, printr-o formula clasica: V= 2 x g x P, din care veti extrage radacina patrata.

Pentru un rezultat corect veti proceda la transformarea presiunii apei din bari in metri coloana de apa.

In cazul nostru 3.3bar = 33,66 m H2O, deoarece 1bar este egal cu 10,28 metri coloana de apa.

Deci P = 33,66 m H2O. Rezulta ca V= 2 x 9,81 m/s2 x 33,66 m H2O, din care se extrage radical. V= 25,6984 m/s.

Aria suprafetei conductei se calculeaza dupa formula (3,1416 x D2)/4, unde D este diametrul conductei de 250mm.Transformam totul in metri si gasim A = 0,049 metri patrati

Formula finala e D = V x A = 25,6984 m/s x 0,049 mp = 1,26 mc/s.

Daca incidentul a durat 5 ore, inseamna ca in fiecare secunda s-au scurs 1,26 metri cubi, ceea ce inseamna ca in 18.000 de secunde s-au scurs 22.680 mc si dus, dar si intors. Deci inmultiti cu doi.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 1

Related posts

7 Comments

  1. lepetir

    ABERATII…..specialistul dvs., unde a facut scoala? Debitul de care vorbiti, nu-l are Sasarul in zilele normale. Nu cumva apa scursa in Sasar din conducta FISURATA ( nu rupta ) a provocat indundatii in aval? si tot Vitalul e raspunzator.

    Reply
  2. Mircea Ghergulescu

    Apoi nu-I de mirare ca a dat date gresiste femeia asta. Habar nu are … . Datele tehnice sunt peste puterea ei de intelegere. A fost pusa director acolo de Chereches sa poata umbla prin sumele importante ale Vitalului, nicidecum sa faca ceea ce trebuie pentru populatie.

    Reply
  3. gluma

    Eh , de acu , numa de pierderi de apa o sa auzim , doar ca sa se justifice pretul urias la apa . Ce sa mai spunem , echipa HCM , impreuna cu mireasa primarului trebuie sustinuta din banii prostilor , pardon , consumatorilor .

    Reply
  4. dilau

    mai steko, ca tot te pricepi la matematica,fizica, chimie …. si toate cele hai sa citim parerea ta.eu zica 1,26 metri cubi de apa sa se piarda/secunda pe o conducta cu diametru de 250 mm e cam mult sau prea repede.:))).e parerea mea desi nu stiu cine e bar – parca a jucat si la minerul – v, p sau a.

    Reply
    1. STEKO

      Mai Diugule,nu prea am chef de calcule,dar cantitatea de apa deversata in Sasar este cu mult mai mare decit ce s-a declarat oficial,dar nu atit de mare cit se spune,,pe-aici”.Nici reincarcarea nu poate fi pus la,,pierderi”,aceasta apa ramine in conducte si intra la consum.Presiunea ,,normala”ar trebui intr-adevar sa fie de+3,3 bar…in rest nu stiu daca are rost sa facem speculatii…data viitoare ar fi indicat sa se monteze un apometru la viitoare conducta ce se va fisura(sparge)asa vom stii cu exactitate citi metri cubi s-au dus pe apa simbetei(pentru ca si conductele din,,iepoca”rezista cit rezista)si alte surprize nu cred ca vor intirzia sa apara…nu neaparat apa,poate si ceva curent,gaz,ceva,,pe-acolo”….

      Reply
  5. sei

    1 bar = 1 bar = 10 197.162 13 millimeter of water [4 °C] = 10,197m coloane de apa …si nu 10,28 ..deja cred ca aveti o problema cu specialistul 🙂 (http://www.convertunits.com/from/bar/to/water+column+%5Bmillimeter%5D)

    3,3bar * 10,28m col de apa = 33,924 si nicidecum 33,66 – am refacut doar calculul specialistului si cu datele lui …rezulta ca are probleme chiar si cu o simpla inmultire !!!

    Nu a fost o presiune constanta de 3,3 bar in cele 5 ore … la mine abia era un firicel de apa …de unde 3,3 bar ???

    Cand s-a inceput incarcarea sistemului cu apa ….banuiesc ca era astupata gaura in teava …nu ???? …adica nu cred ca pompau apa si aia inca lucrau la conducta !

    Cred ca trebuie sa va trimiteti specialistul la niste cursuri de reciclare !!!

    Reply

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2