Preturile produselor alimentare nu au crescut semnificativ dupa anuntarea masurii de reducere a TVA

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

alimenteAnaliza la nivel lunar a datelor puse la dispozitie de marii retaileri nu indica o crestere semnificativa a preturilor produselor alimentare dupa anuntarea masurii de reducere a Taxei pe Valoare Adaugata (TVA), conform raportului anual al Consiliului Concurentei privind sectoarele cheie, remis AGERPRES.

,,Valoarea cosului de bunuri format din 36 de produse nu a înregistrat fluctuatii semnificative, crescand în medie cu 0,24% în luna aprilie fata de martie 2015′, se arata în document.

Odata cu implementarea masurii de reducere a cotei TVA la începutul lunii iunie, se poate observa o reducere a pretului mediu lunar al cosului de 11,9%, de la 308,5 lei la 271,9 lei. Acest lucru este echivalent cu o transmitere aproape integrala a reducerii TVA de la retaileri mai departe catre consumatorii finali (reducerea TVA de la 24% la 9% s-ar traduce într-o reducere a preturilor cu 12,1%).

Cele mai mari fluctuatii de pret observate au fost înregistrate la categoriile fructelor si legumelor, urmate de produsele lactate, cel mai probabil, datorita efectelor sezoniere.

,,În ceea ce priveste comertul traditional, datele prelucrate arata diminuarea preturilor medii de vanzare în primele zile dupa reducerea TVA. Cu toate acestea, impactul asupra preturilor este doar partial, diminuarea costului total al cosului de produse fiind de aproximativ 9,1% (fata de un maxim posibil de 12,1%). În plus, se observa o usoara crestere a pretului mediu în a doua saptamana a lunii iunie, urmata de o relativa stabilizare a acestuia, ceea ce face ca nivelul valorii totale a cosului de produse la 1 iulie sa fie inferior valorii de la finele lunii mai cu aproximativ 8%’, se arata în document.

Scaderea preturilor în comertul modern a fost mai pronuntata decat în cazul comertului traditional, reducerea de TVA fiind transmisa aproape integral catre consumatori.

Sectorul comercializarii produselor alimentare reprezinta un sector de o importanta ridicata în economia romaneasca în conditiile în care la nivelul anului 2014, în medie, 19,7% din veniturile totale ale gospodariilor erau destinate cumpararii de bunuri alimentare.

În ceea ce priveste comertul modern, perioada analizata cuprinde, în momentul de fata, lunile martie — august 2015. Intervalul de timp este suficient de amplu, conform Consiliului Concurentei, pentru a observa comportamentul retailerilor atat în ceea ce priveste masura efectiva de reducere a TVA la produse alimentare (începand cu 1 iunie ac), cat si ca urmare a anuntului ce mentiona data de la care a fost implementata aceasta masura (7 aprilie a.c.).

Pentru comertul traditional, perioada analizata cuprinde 6 saptamani (27 mai — 1 iulie), astfel ca, în intervalul selectat, este inclusa si o saptamana înainte de implementarea masurii de reducere TVA la produse alimentare pentru a se putea observa eventualele modificari de preturi datorate acestei masuri.

agerpres

foto: b365.ro

Print Friendly, PDF & Email

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2