Prin grija a 23 de “genii”, Baia Mare copiaza modelul Dubai. La cheltuieli de lux

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

Dupa Capitala Tineretului, Baia Mare ar putea obtine si distinctia de Capitala Exorbitantelor Cheltuieli, cel putin atunci cand e vorba de lucrari publice. Evident, acest premiu la care nu am visat niciodata, pentru ca nu am crezut ca e posibil sa il primim chiar noi, ar fi imposibil de castigat fara grija a 23 de consilieri locali, in mare majoritate loviti de sindromul analfabetismului functional si total rupti de realitate. Pentru ca ghinionul si soarta nemiloasa au facut sa ne fie contemporani, trebuie sa ne obisnuim cu gandul ca inca doi ani trebuie sa le mai suportam catastroficele decizii luate pentru viitorul urbei.

Ultima isprava a acestor incompetenti a trecut neobservata, desi va afecta negativ orasul pentru o perioada lunga de timp. Au aprobat mai multe proiecte de reabilitare si modernizare a catorva bulevarde din oras, proiecte depuse pentru finantare cu bani europeni, la autoritatile de resort. Valoarea totala a investitiilor, 35 milioane euro. Proiectele urmeaza a intra in faza de analiza, urmand sa se decida care sunt aprobate si care nu. Din totalul de peste 70 milioane euro, bani alocati pentru regiunea nord-vest, probabil ca Baia Mare nu va obtine jumatate, in cursa fiind si alte orase cu proiecte consistente (Cluj a solicitat 50 milioane euro, Oradea a cerut 70 milioane euro etc).

O poveste atat de frumoasa, ca iti vine sa te indragostesti de ea. Iar vazand ce se intentioneaza cu aceste proiecte, esti chiar vrajit de creativitatea administratiei locale, una cu viziune temerara. Insa pana la… bani. Bani pe care nu ii avem pentru a demara investitia, pentru ca banii europeni vor veni DUPA executarea lucrarilor si NU INAINTE. Acest aspect nu i-a interesat tare mult pe consilierii baimareni, care au votat depunerea proiectelor. Daniela Bazarea a ridicat problema banilor, insa chestiunea a fost tratata ca un factor irelevant. Nimeni nu a intrebat daca municipiul are resursele financiare sau trebuie accesat un credit pentru finantarea investitiei, pana la rambursarea banilor de catre institutiile europene. Pentru ca vorbim de 35 milioane euro. Adica bugetul de investitii al orasului Baia Mare pentru urmatorii 6-7 ani.

Cati din cei 23 de “vizionari” stiu lucrul acesta? Cati oare au citit despre ce este vorba in proiectele aprobate? A remarcat macar unul dintre ei faptul ca 260 m de bulevard reabilitat costa 1,7 milioane euro (7 milioane euro/km)? Adica pretul unei autostrazi cu opt benzi, construita in desertul din Dubai. Ne indoim ca strada Garii, spre exemplu, va arata ca o autostrada cu opt benzi. Nu ca spatiul nu ne-ar permite, dar ne-am incurca intre atatea benzi la intrarea in sensul giratoriu de la “Semiluna” sau in cel din fata garii.

Chiar niciunul dintre “greii” administratiei orasului nu s-a intrebat cat costa un kilometru de drum? Nu cat scria in proiectele umflate pe care le aveau in fata, ci cat spune legea. Preturile standard au fost stabilite de Guvern. Cel mai scump drum este autostrada in zona de munte – 6 milioane euro/km. Dar in Baia Mare, batem recordul. 7 milioane euro/km, pe strada Garii. Marea problema nu este faptul ca am cerut niste bani, iar europenii o sa ni-i dea, sa avem ce toca. Doar nu o sa le plangem de mila fraierilor, ca nu sunt banii nostri. Problema e CE FACEM cu purcoiul asta de bani. De ce nu ne raportam la costuri decente pentru lucrari si sa realizam mai multe investitii? O reabilitare de drum national are un pret standard de 750 mii euro/km. De ce e nevoie de zece ori mai mult pentru strada Garii? Ca o sa mai aiba o pista de biciclete in plus? Adica o bucata de trotuar marcata cu vopsea, pe care o sa mearga cu trolerul pensionarele iesite de la Penny Market, in ziua de reduceri.

Cu 35 de milioane euro se putea moderniza toata infrastructura rutiera a orasului, in zonele mai circulate, nu doar doua-trei bulevarde. Mai sunt si cartierele puscate ce asteapta reabilitarea. Asta trebuie sa inteleaga cei 23 de “intelepti” atunci cand dau liber la praduiala. Daca tot le luam banii, atunci sa facem cat mai multe cu ei. Dar la pret de autostrada din Dubai sigur nu ne permitem mare lucru.

In Baia Mare, sunt aproximativ 280 km de drum, de diferite latimi. Din acestia, doar vreo 7-8 km vor fi reabilitati cu cele 35 milioane euro. Asta pentru ca 23 de vizionari voteaza fara sa se documenteze. Nici macar sa citeasca borderoul nu sunt capabili. Daca faceau asta, remarcau ca primele cinci tronsoane de drum au aceeasi distanta: 1.203 metri. Adica s-a lucrat cu copy-paste, de la un proiect la altul. Atat sunt de bine pregatite aceste proiecte, de nici 35 milioane euro. E suficient sa constatam ca de la intersectia Bd. Traian cu Bd. Republicii si pana la podul de la RFN sunt in realitate 850 m (si nu 1.203 m), pentru a ne convinge de acuratetea datelor din proiectele respective.

Desigur, noi nu suntem vizionari si nu avem o dimensiune holistica a dezvoltarii orasului, precum cele 23 de genii. De aceea nu intelegem de ce strada Garii e mai scumpa ca autostrada din Dubai, dar ramanem cu speranta ca putem prinde inca un titlu de capitala. Speram ca nu a prostiei.

Ciprian DRAGOS

Reclame home 1
Data curenta: ’14/10/2019’

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *