Proiect: Ministerul Transporturilor propune cresteri de tarife la rovinietele pentru autovehiculele de marfa intre 3,5 si 12 tone

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Rovinieta pentru autovehicule de marfa cu masa totala autorizata intre 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone ar putea creste pana la 12 euro pe zi, de la 4 euro, cat este in prezent, prevede un proiect de Ordonanta a Guvernului, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, informeaza AGERPRES.

Conform Notei de fundamentare a proiectului, in continutul Directivei 1999/62/CE ce se refera la vehiculele de transport marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, coroborat cu data publicarii Comunicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe data de 18 februarie 2014, tariful de 12 euro/zi trebuia aplicat incepand cu data de 1 martie 2014 pentru acest tip de vehicule. „Prin Comunicarea publicata la 17.03.2016 in Jurnalul Oficial al UE, tariful a fost majorat la 13 euro/zi cu aplicare de la 01 aprilie 2016, tarif rectificat ulterior la data de 01.06.2016 prin Comunicarea publicata in JOUE, la 12 euro/zi. Astfel, tariful zilnic de 12 euro pentru vehiculele de transport marfa trebuia aplicat incepand cu 01 martie 2014, nefiind transpus nici in prezent”, se noteaza in document.

In acest context, sumele in euro si centi prevazute sunt revizuite la fiecare doi ani, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, pentru a tine seama de modificarile la nivelul UE al indicelui armonizat al preturilor de consum, excluzand energia si produsele alimentare neprelucrate.

Actul normativ prevede ca tariful lunar nu trebuie sa depaseasca 10% din tariful anual, tariful saptamanal nu ar trebui sa depaseasca 5% din tariful anual, iar tariful zilnic nu ar trebui sa depaseasca 2% din tariful anual.

Potrivit anexelor incluse in proiectul de Ordonanta, rovinieta pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone va costa astfel: 12 euro/zi (de la 4 euro/zi, in prezent), 30 euro/saptamana (de la 16 euro), 60 de euro/luna (de la 32 euro/luna), 171 de euro/3 luni (de la 92 de euro) si 600 de euro/an (de la 320 euro/an).

De asemenea, in cazul vehiculelor de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12 tone, tarifele aplicate pentru rovinieta ar urma sa fie urmatoarele: 12 euro/zi (de la 7 euro/zi, la ora actuala), 33 de euro/saptamana (de la 28 de euro), 66 de euro/luna (de la 56 de euro), 188 de euro/3 luni (de la 160 de euro) si 660 de euro/an (de la 560 de euro).

Pe de alta parte, tarifele percepute pentru rovinieta in cazul autoturismelor si vehiculelor de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone, raman neschimbate. Astfel, in cazul autoturismelor, acestea sunt cuprinse intre 3 euro (pentru o saptamana) si 28 de euro/an, iar pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone, intre 6 euro/saptamana si 96 de euro pe an. In acelasi timp, tariful pe trei luni, practicat pentru autoturisme, este de 13 euro, iar pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone, de 36 de euro.

In privinta amenzilor contraventionale aplicate pentru cei care nu detin rovinieta, in Nota de fundamentare a proiectului de Ordonanta se arata ca valoarea acestora s-a calculat ca fiind de doua ori tariful anual pentru amenda minima si de patru ori tariful anual pentru amenda maxima. Astfel, in cazul autoturismelor amenda minima este de 250 de lei, in timp ce valoare maxima ajunge la 500 de lei. Totodata, pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone, sanctiunea este cuprinsa intre 900 si 1.800 de lei, la vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone, intre 5.500 si 11.000 de lei, la vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12 tone – intre 6.000 si 12.000 de lei, in timp ce valorile cele mai ridicate ale amenzilor sunt prevazute la vehiculele de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) – intre 11.000 si 22.000 de lei.

La inceputul acestui an, reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrageau atentia, intr-un comunicat de presa, ca rovinieta s-ar putea scumpi cu 200% pentru cele 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa autorizata intre 3,5 si 12 tone.

„Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexei nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania afecteaza cel mai mult cele aproximativ 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima autorizata intre 3,5 tone si 12 tone. Acestea vor trebui sa plateasca tarife de rovinieta pentru o zi de 12 euro, in crestere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de peste 12 tone, cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele intre 7,5 – 12 tone si in urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele intre 3,5 – 7,5 tone”, sustineau oficialii UNTRR.

La momentul respectiv, la nivelul Comisiei Europene, se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva euro-vinietei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru si nu pe timp, asa cum se aplica in prezent in Romania.

CE considera ca masura propusa in proiectul de directiva contribuie la aplicarea in mod consecvent a principiilor ‘poluatorul plateste’ si ‘utilizatorul plateste’ in vederea generarii de venituri si a asigurarii de finantare pentru investitiile viitoare in transporturi.

Conform transportatorilor din Romania, tendinta de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport marfuri s-a extins odata cu extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres, de la tari cu traditie in taxarea pe autostrazi, precum: Franta, Italia, Spania, Germania, la tari precum Austria, Cehia, Ungaria. Unele dintre aceste tari taxeaza autoturismele in functie de distanta parcursa (Italia, Franta) sau pe timp – prin viniete/stickere cu diferite valabilitati (Austria, Romania, Ungaria) sau absolut deloc, cum este cazul Germaniei.

Germania intentiona sa introduca la 1 iulie 2018 o taxare de 130 euro pe an pentru autoturisme, insa pentru utilizatorii celor inmatriculate in Germania, statul va oferi posibilitatea deducerii acestei valori din impozitul anual. Acest aspect a determinat Austria sa deschida un proces impotriva Germaniei la Curtea Europeana de Justitie pentru anularea acestei discriminari, deoarece utilizatorii autoturismelor cu alte numere de inmatriculare decat de Germania nu au nicio facilitate.

In Romania, taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri nationale (autostrazi – 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulatie, drumuri cu patru benzi de circulatie, drumuri cu sase benzi de circulatie), acelasi autovehicul de 40 tone, cu mai mult de 5 axe, plateste intre 11 euro/zi si 1.210 euro/an indiferent de numarul de kilometri parcursi sau de nivelul emisiilor poluante.

Drumurile judetene insumeaza aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiti si pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cat si propriile portante, de obicei inferioare retelei principale, precum si propriile tarife pentru depasirea acestor valori.

In prezent, un autoturism plateste in Romania 28 euro/an, in Austria 87,3 euro/an (Austria are o retea de autostrazi de 1.720 km), in Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o retea de autostrazi de 1.500 km), in Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o retea de autostrazi de 800 km), iar in Germania (reteaua de autostrazi are 13.000 km), daca se va aplica din 2019, suma de 130 euro/an.

Print Friendly, PDF & Email
Reordonat – Reclame home 2
Reordonat – Reclame home 2
Reordonat – Reclame home 2

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole