septembrie 23, 2021

Proiectul noii legi a pensiilor a fost prezentat in Maramures de secretarul de stat

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Proiectul noii legi a pensiilor a fost prezentat miercuri, 22 august, Comisiei de Dialog Social si Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Varstnice din Maramures. 

La intalnirea Comisiei de Dialog Social au participat secretarii de stat Adrian Marius Rindunica, de la Ministerul Muncii si Justitiei Sociale si Cosmin Butuza, de la Ministerul Tineretului si Sportului, prefectul Vasile Moldovan, subprefectul Alexandru Cosma, membrii comisiei si ai Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Varstnice Maramures, se arata intr-un comunicat de presa al Prefecturii Maramures.

“Proiectul noii legi a pensiilor isi propune ca din sistemul de pensii din Romania sa fie eliminate inechitatile dintre beneficiarii sistemului, respectiv atat intre genuri cat si pentru fiecare tip de gen, precum si dintre categoriile de persoane care au desfasurat activitatea in aceleasi conditii de munca si cu un nivel de salarizare relativ similar, indiferent de anul pensionarii. Totodata, prin acest proiect este definit pensionarul”, a spus secretarul de stat Adrian Marius Rindunica.

Proiectul de lege supus aprobarii isi propune ca sistemul de pensii din Romania sa se fundamenteze pe urmatoarele principii de baza: al contributivitatii, potrivit caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite; solidaritatii sociale, conform caruia participantii la sistemul public de pensii isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea riscurilor asigurate prevazute de lege; egalitatii, prin care se asigura tuturor participantilor la sistemul public de pensii, contribuabili si beneficiari, un tratament nediscriminatoriu, intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege; imprescriptibilitatii potrivit caruia dreptul la pensie nu se prescrie.

15 ani stagiul minim de cotizare pentru asimilarea perioadei necontributive

Sfera perioadelor necontributive se va extinde si vor fi asimilate stagiilor de cotizare, prin valorificarea perioadei de master si doctorat in plus fata de studiile universitare la zi, stagiul militar, pensia de invaliditate, concediului medical, celui pentru cresterea copilului, somajului indemnizat, deportarii, prizonieratului si detentiei politice. Studiile universitare, master, doctorat se valorifica la stabilirea drepturilor de pensie doar pe durata normala de studii, conform legii. Conditia pentru asimilarea perioadei necontributive este ca stagiul minim de cotizare sa fie de 15 ani.

Reglementarile referitoare la contractul de asigurare facultativa vizeaza, printre altele, categoriile de persoane care pot cumpara vechime in munca pe o perioada de maximum 5 ani la alegere din perioade diferite, anterioare incheierii contractului, in care nu au desfasurat activitati profesionale. Plata se poate face in rate, dar nu mai tarziu de 1 an de la incheierea contractului. In cazul neplatii integrale, stagiul de cotizare se valorifica proportional cu suma platita. Venitul la care se poate asigura facultativ este cel putin castigul salarial mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat. Acest tip de contract se incheie doar in cazul persoanelor care au realizat stagiul minim de 15 ani.

Proiectul de lege reglementeaza categoriile de pensii acordate, respectiv:  pensia pentru limita de varsta, pensia anticipata, pensia de invaliditate, pensia de urmas. Proiectul de lege cuprinde reglementari privind conditiile de reducere a varstei standard de pensionare pentru: activitate desfasurata in grupele I si II de munca, conditii speciale/conditii deosebite de munca; persoanele cu handicap; pensia anticipata. Actuala pensie anticipata (nepenalizata) devine pensie pentru limita de varsta. Astfel, persoanele care au 8 ani peste stagiul complet de cotizare, inclusiv perioadele asimilate, se pot pensiona pentru limita de varsta cu 5 ani inainte de indeplinirea varstei standard de pensionare. In acest caz, se poate cumula pensia cu salariul si se valorifica perioadele necontributive asimilate.

Conditii de reducere a varstei standard de pensionare

Proiectul noului act normativ reglementeaza conditii de reducere, cu 6 ani a varstei standard de pensionare pentru femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani si au nascut si crescut trei copii pana la varsta de 16 ani. Incepand cu al 4-lea copil se adauga cate 1 an in plus, pentru fiecare copil. Pensia anticipata se cuvine, cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare, precum si celor care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 8 ani. La stabilirea stagiului de cotizare necesar acordarii pensiei anticipate nu se iau in considerare perioadele asimilate in care persoana a beneficiat de pensie de invaliditate, a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar si a satisfacut serviciul miliar. Cuantumul pensiei anticipate se stabileste din cuantumul pensiei pentru limita de varsta, prin diminuarea acestuia in raport cu stagiul de cotizare realizat peste stagiul complet de cotizare si cu numarul de luni cu care s-a redus varsta standard de pensionare.

Gradele de invaliditate vor fi redefinite

Pensia de invaliditate. Se redefinesc gradele de invaliditate, pentru a se da posibilitatea desfasurarii unor activitati profesionale si a permite cumulul pensiei de invaliditate cu venituri din aceste activitati. Astfel, gradul I e caracterizat de deficienta functionala grava si capacitate de munca diminuata, gradul II e caracterizat de deficienta functionala accentuata si capacitate de munca diminuata, iar gradul III e caracterizat de deficienta functionala medie si capacitate de munca diminuata.

Reglementari la pensia de urmas si pensia minima

Pensia de urmas se cuvine copiilor si sotului supravietuitor, daca sustinatorul decedat era pensionar sau indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii. Se introduce o noua prestatie si anume ajutorul pentru sotul supravietuitor, care reprezinta 25% din pensia sotului decedat. Acest ajutor va putea fi cumulat cu propria pensie. Noua prestatie se acorda in urmatoarele conditii: sotul supravietuitor are stagiul complet de cotizare, are varsta standard de pensionare, nu s-a recasatorit, durata casatoriei a fost de cel putin 10 ani, iar suma totala incasata sa nu depaseasca 80% din salariul minim brut pe economie.

Proiectul de lege cuprinde reglementari cu privire la pensia minima. Daca nivelul cuantumului pensiei, cuvenit sau aflat in plata, se situeaza sub nivelul pensiei minime se acorda cuantumul pensiei minime. Astfel, pentru pensionarii sistemului public de pensii cu domiciliul in Romania, se instituie cuantumuri minime ale pensiilor. Pensia minima reprezinta un prag minim al cuantumului pensiei si se stabileste in procente, minim si maxim, din salariul minim brut pe tara garantat in plata, in functie de stagiul de cotizare realizat, astfel: procentul minim este de 45%, aferent stagiului minim de cotizare, la care se adauga cate 1% pentru fiecare an de stagiu de cotizare realizat peste 15 ani, fara a depasi procentul maxim de 75%. De la data intrarii in vigoare a legii, pentru pensionarii cu vechime in munca cuprinsa intre 10-15 ani, cuantumul pensiei minime reprezinta 40% din salariul minim brut pe tara, iar pentru fiecare an de vechime mai mare de 10 ani se adauga cate 1% din salariul minim brut pe tara. Calitatea de pensionar se dobandeste de persoanele care dovedesc stagiul minim de cotizare de 15 ani. Incepand cu data intrarii in vigoare a legii, persoanele care nu indeplinesc conditia de stagiu minim de cotizare de 15 ani vor primi o indemnizatie sociala si fac obiectul unei alte legi. Proiectul de lege reglementeaza dreptul de a opta intre cuantumul pensiei determinat in functie de contributivitate si indemnizatia sociala. Pensionarii care au stagiul de cotizare mai mic de 15 ani, pot opta intre pensie si indemnizatia sociala, cu 3 luni inainte de intrarea in vigoare a legii. Pensionarii care au realizat stagiul de cotizare mai mic de 15 ani beneficiaza de recalculare, iar daca suma rezultata din calcul este sub indemnizatia sociala pot opta pentru aceasta din urma. Proiectul de lege reglementeaza valorificarea, la determinarea cuantumului pensiei a sumelor incasate cu titlul de acord global, sporuri, al 13-lea salariu, ore suplimentare, prime, premii si alte drepturi de natura salariala. In situatia in care venitul total nu poate fi dovedit, se acorda o majorare a punctajului lunar cu 10%, din oficiu, pentru perioada 1 februarie 1975 – 1 aprilie 2001. Daca pensionarul prezinta adeverinte din care reiese un procent mai mare de 10%, se acorda suma rezultata din recalculare. Daca dupa recalculare conform adeverintelor aduse rezulta o pensie mai mica, atunci se pastreaza pensia calculata cu majorarea de 10% acordata initial. Referitor la formula de calcul a pensiilor, proiectul de lege cuprinde reglementari potrivit carora cuantumul pensiei se determina prin inmultirea numarului total de puncte cu valoarea punctului de referinta. Numarul total de puncte este suma punctajelor anuale. Punctajul anual este suma punctajelor lunare impartit la 12 luni. Punctajul lunar este venitul brut realizat impartit la castigul mediu brut pe economie. Valoarea Punctului de Referinta (VPR) va fi de 75 de lei in anul 2021. El a fost determinat prin impartirea valorii punctului de pensie din anul 2021, adica 1.875 de lei, la 25, care reprezinta vechimea medie de ani din sistemul de pensii, rezultata in urma aplicarii ultimelor patru legi ale pensiilor.

Presedintele, „Cartel Alfa” Maramures, Florin Hossu a considerat ca aceasta lege este, poate, mai importanta decat legea salarizarii, avand in vedere numarul mare de pensionari din Romania. El a dorit ca toti parlamentarii sa-si asume aceasta lege spre a nu exista pericolul revenirii, a diminuarii pe viitor a pensiilor. Presedintii altor confederatii nationale din judet au adresat intrebari referitoare la posibilitatea scaderii pensiilor, cumpararii de stagiu de cotizare pentru conditii speciale si deosebite (persoane care au lucrat in subteran), respectiv efectuarea unei modificari la reglementarile conditiilor de reducere, cu sase ani, a varstei standard de pensionare pentru femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani si care au nascut si au crescut trei copii pana la varsta de 16 ani.

Directorul Executiv al Casei Judetene de Pensii Maramures, Lucica Pop a mentionat ca noua lege va corecta foarte multe dintre inechitatile existente in sistemul public de pensii.

La finalul sedintei publice, prefectul Vasile Moldovan a afirmat ca discutiile au fost benefice si au adus lamuriri cu privire la proiectul legii sistemului public de pensii care urmeaza sa fie votat in Parlamentul Romaniei.

 

 

 

Institutia Prefectului – Judetul Maramures

La intalnirea Comisiei de Dialog Social au participat secretarii de stat Adrian Marius Rindunica, de la Ministerul Muncii si Justitiei Sociale si Cosmin Butuza, de la Ministerul Tineretului si Sportului, prefectul Vasile Moldovan, subprefectul Alexandru Cosma, membrii comisiei si ai Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Varstnice Maramures.

”Proiectul noii legi a pensiilor isi propune ca din sistemul de pensii din Romania sa fie eliminate inechitatile dintre beneficiarii sistemului, respectiv atat intre genuri cat si pentru fiecare tip de gen, precum si dintre categoriile de persoane care au desfasurat activitatea in aceleasi conditii de munca si cu un nivel de salarizare relativ similar, indiferent de anul pensionarii. Totodata, prin acest proiect este definit pensionarul”, a spus secretarul de stat Adrian Marius Rindunica.

Proiectul de lege supus aprobarii isi propune ca sistemul de pensii din Romania sa se fundamenteze pe urmatoarele principii de baza: al contributivitatii, potrivit caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite; solidaritatii sociale, conform caruia participantii la sistemul public de pensii isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea riscurilor asigurate prevazute de lege; egalitatii, prin care se asigura tuturor participantilor la sistemul public de pensii, contribuabili si beneficiari, un tratament nediscriminatoriu, intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege; imprescriptibilitatii potrivit caruia dreptul la pensie nu se prescrie.

 15 ani stagiul minim de cotizare pentru asimilarea perioadei necontributive

Sfera perioadelor necontributive se va extinde si vor fi asimilate stagiilor de cotizare, prin valorificarea perioadei de master si doctorat in plus fata de studiile universitare la zi, stagiul militar, pensia de invaliditate, concediului medical, celui pentru cresterea copilului, somajului indemnizat, deportarii, prizonieratului si detentiei politice. Studiile universitare, master, doctorat se valorifica la stabilirea drepturilor de pensie doar pe durata normala de studii, conform legii. Conditia pentru asimilarea perioadei necontributive este ca stagiul minim de cotizare sa fie de 15 ani.

Reglementarile referitoare la contractul de asigurare facultativa vizeaza, printre altele, categoriile de persoane care pot cumpara vechime in munca pe o perioada de maximum 5 ani la alegere din perioade diferite, anterioare incheierii contractului, in care nu au desfasurat activitati profesionale. Plata se poate face in rate, dar nu mai tarziu de 1 an de la incheierea contractului. In cazul neplatii integrale, stagiul de cotizare se valorifica proportional cu suma platita. Venitul la care se poate asigura facultativ este cel putin castigul salarial mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat. Acest tip de contract se incheie doar in cazul persoanelor care au realizat stagiul minim de 15 ani.

Proiectul de lege reglementeaza categoriile de pensii acordate, respectiv:  pensia pentru limita de varsta, pensia anticipata, pensia de invaliditate, pensia de urmas. Proiectul de lege cuprinde reglementari privind conditiile de reducere a varstei standard de pensionare pentru: activitate desfasurata in grupele I si II de munca, conditii speciale/conditii deosebite de munca; persoanele cu handicap; pensia anticipata. Actuala pensie anticipata (nepenalizata) devine pensie pentru limita de varsta. Astfel, persoanele care au 8 ani peste stagiul complet de cotizare, inclusiv perioadele asimilate, se pot pensiona pentru limita de varsta cu 5 ani inainte de indeplinirea varstei standard de pensionare. In acest caz, se poate cumula pensia cu salariul si se valorifica perioadele necontributive asimilate.

Conditii de reducere a varstei standard de pensionare

Proiectul noului act normativ reglementeaza conditii de reducere, cu 6 ani a varstei standard de pensionare pentru femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani si au nascut si crescut trei copii pana la varsta de 16 ani. Incepand cu al 4-lea copil se adauga cate un an in plus, pentru fiecare copil. Pensia anticipata se cuvine, cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare, precum si celor care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 8 ani.

La stabilirea stagiului de cotizare necesar acordarii pensiei anticipate nu se iau in considerare perioadele asimilate in care persoana a beneficiat de pensie de invaliditate, a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar si a satisfacut serviciul miliar. Cuantumul pensiei anticipate se stabileste din cuantumul pensiei pentru limita de varsta, prin diminuarea acestuia in raport cu stagiul de cotizare realizat peste stagiul complet de cotizare si cu numarul de luni cu care s-a redus varsta standard de pensionare.

Gradele de invaliditate vor fi redefinite

Pensia de invaliditate. Se redefinesc gradele de invaliditate, pentru a se da posibilitatea desfasurarii unor activitati profesionale si a permite cumulul pensiei de invaliditate cu venituri din aceste activitati. Astfel, gradul I e caracterizat de deficienta functionala grava si capacitate de munca diminuata, gradul II e caracterizat de deficienta functionala accentuata si capacitate de munca diminuata, iar gradul III e caracterizat de deficienta functionala medie si capacitate de munca diminuata.

Reglementari la pensia de urmas si pensia minima

Pensia de urmas se cuvine copiilor si sotului supravietuitor, daca sustinatorul decedat era pensionar sau indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii. Se introduce o noua prestatie si anume ajutorul pentru sotul supravietuitor, care reprezinta 25% din pensia sotului decedat. Acest ajutor va putea fi cumulat cu propria pensie. Noua prestatie se acorda in urmatoarele conditii: sotul supravietuitor are stagiul complet de cotizare, are varsta standard de pensionare, nu s-a recasatorit, durata casatoriei a fost de cel putin 10 ani, iar suma totala incasata sa nu depaseasca 80% din salariul minim brut pe economie.

Proiectul de lege cuprinde reglementari cu privire la pensia minima. Daca nivelul cuantumului pensiei, cuvenit sau aflat in plata, se situeaza sub nivelul pensiei minime se acorda cuantumul pensiei minime. Astfel, pentru pensionarii sistemului public de pensii cu domiciliul in Romania, se instituie cuantumuri minime ale pensiilor. Pensia minima reprezinta un prag minim al cuantumului pensiei si se stabileste in procente, minim si maxim, din salariul minim brut pe tara garantat in plata, in functie de stagiul de cotizare realizat, astfel: procentul minim este de 45%, aferent stagiului minim de cotizare, la care se adauga cate 1% pentru fiecare an de stagiu de cotizare realizat peste 15 ani, fara a depasi procentul maxim de 75%.

De la data intrarii in vigoare a legii, pentru pensionarii cu vechime in munca cuprinsa intre 10-15 ani, cuantumul pensiei minime reprezinta 40% din salariul minim brut pe tara, iar pentru fiecare an de vechime mai mare de 10 ani se adauga cate 1% din salariul minim brut pe tara. Calitatea de pensionar se dobandeste de persoanele care dovedesc stagiul minim de cotizare de 15 ani. Incepand cu data intrarii in vigoare a legii, persoanele care nu indeplinesc conditia de stagiu minim de cotizare de 15 ani vor primi o indemnizatie sociala si fac obiectul unei alte legi. Proiectul de lege reglementeaza dreptul de a opta intre cuantumul pensiei determinat in functie de contributivitate si indemnizatia sociala.

Pensionarii care au stagiul de cotizare mai mic de 15 ani, pot opta intre pensie si indemnizatia sociala, cu 3 luni inainte de intrarea in vigoare a legii. Pensionarii care au realizat stagiul de cotizare mai mic de 15 ani beneficiaza de recalculare, iar daca suma rezultata din calcul este sub indemnizatia sociala pot opta pentru aceasta din urma. Proiectul de lege reglementeaza valorificarea, la determinarea cuantumului pensiei a sumelor incasate cu titlul de acord global, sporuri, al 13-lea salariu, ore suplimentare, prime, premii si alte drepturi de natura salariala. In situatia in care venitul total nu poate fi dovedit, se acorda o majorare a punctajului lunar cu 10%, din oficiu, pentru perioada 1 februarie 1975 – 1 aprilie 2001. Daca pensionarul prezinta adeverinte din care reiese un procent mai mare de 10%, se acorda suma rezultata din recalculare.

Daca dupa recalculare conform adeverintelor aduse rezulta o pensie mai mica, atunci se pastreaza pensia calculata cu majorarea de 10% acordata initial. Referitor la formula de calcul a pensiilor, proiectul de lege cuprinde reglementari potrivit carora cuantumul pensiei se determina prin inmultirea numarului total de puncte cu valoarea punctului de referinta. Numarul total de puncte este suma punctajelor anuale. Punctajul anual este suma punctajelor lunare impartit la 12 luni. Punctajul lunar este venitul brut realizat impartit la castigul mediu brut pe economie. Valoarea Punctului de Referinta (VPR) va fi de 75 de lei in anul 2021. El a fost determinat prin impartirea valorii punctului de pensie din anul 2021, adica 1.875 de lei, la 25, care reprezinta vechimea medie de ani din sistemul de pensii, rezultata in urma aplicarii ultimelor patru legi ale pensiilor.

Presedintele, „Cartel Alfa” Maramures, Florin Hossu, a considerat ca aceasta lege este, poate, mai importanta decat legea salarizarii, avand in vedere numarul mare de pensionari din Romania. El a dorit ca toti parlamentarii sa-si asume aceasta lege spre a nu exista pericolul revenirii, a diminuarii pe viitor a pensiilor.

Presedintii altor confederatii nationale din judet au adresat intrebari referitoare la posibilitatea scaderii pensiilor, cumpararii de stagiu de cotizare pentru conditii speciale si deosebite (persoane care au lucrat in subteran), respectiv efectuarea unei modificari la reglementarile conditiilor de reducere, cu sase ani, a varstei standard de pensionare pentru femeile care au realizat stagiul minim de cotizare de 15 ani si care au nascut si au crescut trei copii pana la varsta de 16 ani.

Directorul Executiv al Casei Judetene de Pensii Maramures, Lucica Pop, a mentionat ca noua lege va corecta foarte multe dintre inechitatile existente in sistemul public de pensii.

La finalul sedintei publice, prefectul Vasile Moldovan a afirmat ca discutiile au fost benefice si au adus lamuriri cu privire la proiectul legii sistemului public de pensii care urmeaza sa fie votat in Parlamentul Romaniei.

ZiarMM

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2