Raed Arafat: Un sistem de alertare timpurie a populatiei este primordial

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

Sistemul de alertare timpurie a populatiei este primordial atat in cazul producerii de intemperii, cat si post catastrofa si trebuie implementat cu orice cost, a declarat, miercuri, secretarul de stat in MAI Raed Arafat, informeaza AGERPRES.

“Din punctul nostru de vedere, al Departamentului pentru Situatii de Urgenta, reiteram importanta majora sa avem un astfel de sistem. Pentru noi, un sistem de alertare timpurie a populatiei este primordial, nu numai pentru intemperii, ci si pentru multe alte tipuri de situatii de urgenta, inclusiv pentru post catastrofa, ca sa putem comunica populatiei mesajele.

Ce nu o sa alertam, la acest moment prin sistem, populatia este sa-i spunem ca vine un cutremur. Dar dupa un cutremur, cu siguranta, un astfel de sistem poate fi folosit sa transmita mesajele din partea Situatiilor de urgenta. Un sistem de acest gen a devenit foarte important, noi am mai ridicat problema si cred ca acum este momentul in care trebuie sa mergem inainte si sa-l implementam cu orice cost posibil”, a afirmat Arafat, la o dezbatere organizata de Comisia pentru tehnologia informatiei si comunicatiilor din Camera Deputatilor pe tema implementarii unui sistem national de alertare a populatiei prin SMS in caz de dezastru.

El a adaugat ca trebuie luat in considerare faptul ca pentru anumite fenomene timpul de alerta este extrem de scurt. “Anumite situatii nu pot fi prevazute decat cu foarte, foarte scurt timp inainte, unele chiar in timpul in care se intampla. De aceea, devine sistemul important pentru a transmite instantaneu cand afli ca asa ceva a aparut intr-o anumita zona. Asta este, din pacate, schimbarea climatica, vedem in fiecare an ca situatia se agraveaza. De aici, un astfel de sistem devine foarte important”, a punctat Raed Arafat.

Potrivit acestuia, sistemul va fi utilizat de Departamentul pentru Situatii de Urgenta si IGSU. “Implementarea revine ANCOM, care este reglementatorul in domeniu, impreuna cu operatorii privati, dar este si STS care va juca un rol important in a ne sprijini in realizarea si gestionarea acestei solutii. Pot sa fie si alti beneficiari secundari ai sistemului de alerta, dar principalul va fi institutia Situatiilor de urgenta”, a precizat Arafat.

Seful DSU a spus ca fiecare institutie va avea un rol in crearea acestui sistem si solutia va fi implementata in etape, cu un calendar clar.

Presedintele ANCOM, Adrian Dita, a declarat, la randul sau, ca este vorba de un efort comun pentru implementarea acestui sistem in cel mai scurt timp, mentionand ca nu poate sa se “hazardeze” sa dea un termen, pentru ca “totul depinde de identificarea unei solutii corecte si functionale”.

“S-au startat aceste discutii vizavi de solutie. Sistemul integrat, Sistemul Alert, isi propune sa fie disponibil in cel mai scurt timp. Nu stim exact care este termenul de implementare, dar din doua in doua zile am propus acest mecanism de consultare directa si de analiza cu sprijinul operatorilor, carora le multumesc pentru disponibilitate si pentru gradul foarte mare de raspuns pe care l-au avut. Noi avem doar rolul de a sprijini cu partea de reglementare, de a pune la dispozitie centrul, punctul de rezerva, care va fi mai mult ca sigur Laboratorul de la Prejmer”, a precizat Dita.

El a spus ca va fi o cercetare concreta pe solutiile existente, alaturi de institutiile europene.

“Cadrul legislativ in principiu exista. Ce urmeaza pe baza solutiei tehnice care se va identifica? Vom pune in acord acele elemente pe partea de reglementare si, bineinteles, pe partea legislativa, pentru a fi corecta din punct de vedere legal, modalitatea de adresabilitate catre cetateni, nu doar catre abonatii operatorilor din Romania. Un turist, orice utilizator de telefonie care este in roaming in Romania in zona indicata va primi acelasi semnal. Deci, este adresat tuturor utilizatorilor de telefonie mobila, problema care se pune acum este accesabilitatea catre toate categoriile de terminale”, a explicat Adrian Dita.

El a adaugat ca nu se stie exact ce impact financiar va avea implementarea acestui sistem, pe baza solutiei tehnice urmand sa fie estimate costurile.

“Coordonarea este comuna la cele trei institutii: ANCOM, Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, fiecare cu rolul lui, cu etape si actorii importanti sunt operatorii de telefonie mobila care disemineaza si pun in practica acest mecanism, acest sistem integrat, Sistemul Alert”, a indicat Dita.

Mihai Constantin, reprezentat al Asociatiei operatorilor de telefonie mobila din Romania, a precizat ca acestia si-au exprimat disponibilitatea de a participa la acest sistem, dar sunt necesare costuri.

“Asteptam de la grupul de lucru sa rezulte foarte clar cine, ce are de facut, cine, ce are de platit pentru ca trebuie sa mentionez, in clipa de fata, retelele private de operare comerciala ale operatorilor de telefonie mobila nu sunt gata, nu sunt compatibile. (…) Acest lucru necesita implementari, investitii suplimentare, aparatura, implementari de solutii software, de solutii de interoperabilitate, de coordonare centralizata prin intermediul STS pentru a ajunge la beneficiarul final care este cetateanul roman”, a spus Constantin.

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *