Romanii consuma peste 1,5 milioane de porci in decembrie

Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general
Reclame home general

carneRomanii consuma in perioada Craciunului si a Anului Nou peste 7,3 milioane de cozonaci, 1,5 milioane de porci si peste 160 de milioane de oua, iar toate acestea sunt ‘stinse’ cu 50 de milioane de litri de vin si sunt asezonate cu specilitati de ciocolata sau cafea, releva estimarile furnizate AGERPRES de producatori si procesatori.

* Fermele comerciale intra pe piata cu 500.000 de porci, in perioada Craciunului; 1 milion de porci provin din gospodarii

In Romania se sacrifica in perioada Craciunului peste 1,5 milioane de porci, in jur de 30% din totalul animalelor sacrificate intr-un an intreg, din care in jur de 450.000—500.000 de capete provin din fermele comerciale, iar diferenta este reprezentata de sacrificarile din gospodariile proprii.

Presedintele Asociatiei Producatorilor de Carne de Porc din Romania (APCPR), Ioan Ladosi, afirma ca preturile sunt mai mici cu 10-15% in 2014 fata de aceeasi perioada a anului trecut, carnea de porc in viu fiind vanduta, in medie, in aceasta perioada cu 5 lei/ kg, sub pretul de cost al producatorului roman.

“Orice porc care provine dintr-o ferma comerciala din Romania este livrat in pierdere de producatori, adica sub pretul de cost, care este in jur de 5,5 lei pe kilogram in viu. Preturile distorsionate din afara aparute din cauza embargoului rusesc se vad si la noi, pentru ca “au cazut” cu 10-15 procente in partea a doua a acestui an. Acum vindem carnea de porc in viu, in medie, cu 5 lei pe kilogram”, a declarat pentru AGERPRES Ioan Ladosi. Acesta a subliniat ca scaderile de preturi vor avea efecte pozitive asupra consumului, insa pierderile vor fi preluate in totalitate de producatorii romani.

Presedintele APCPR estimeaza ca, pentru intregul an 2014, vor fi livrati catre piata din sistemul comercial peste 3,5 milioane de porci, din care 2,5 milioane din exploatatiile din Romania, iar aproximativ un milion sunt purcelusi adusi din import pentru ingrasare si livrare ulterioara.

Conform datelor INS, in anul 2013, in gospodarii si in unitatile specializate au fost taiati in total 4.876.000 de porci, din care 34% au fost sacrificati in ultima luna a anului.

* Vanzarile de toba, caltabos sau carnati, in crestere cu 15% in decembrie

Produsele traditionale din carne de porc, precum toba, caltabosul sau carnatii intregesc meniurile romanilor de Craciun, iar procesatorii se orienteaza in aceasta perioada catre astfel de produse, pentru a satisface toate gusturile.

“In aceasta perioada s-au dublat promotiile pentru produsele din carne de porc, pentru ca avem un pret mai bun la materia prima provenita din import. Nu putem spune ca vom ieftini produsele finale, pentru ca tot ceea ce se intampla acum este temporar si daca pretul carnii de porc va creste in perioada urmatoare este foarte greu sa ridici ulterior preturile la consumatori, asa ca am dublat numarul promotiilor, fara sa scadem preturile. Acest lucru se vede in consum, pentru ca acesta este, in medie, cu 15% mai mare decat anul trecut in aceasta perioada”, a precizat pentru AGERPRES Radu Timis, presedintele Asociatiei Romane a Carnii.

Consumul mediu de produse din carne de porc al unui roman este in crestere fata de anii trecuti, ajungand la 33 de kilograme pe locuitor intr-un an, insa ramane cu 15-20% mai mic decat media din Uniunea Europeana.

* Patiserii scot pe piata 7,3 milioane de cozonaci

In aceasta perioada si patiserii se lauda cu cresterea consumului de cozonaci, in conditiile in care romanii consuma in perioada sarbatorilor de iarna de circa zece ori mai multi cozonaci decat intr-o luna obisnuita.

Presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase — ROMPAN, Aurel Popescu, estimeaza ca vor intra pe piata circa 7,3 milioane de cozonaci, o cifra usor in crestere fata de anii trecuti, insa preturile raman neschimbate.

“Estimez ca vom avea vanzari de circa 7,3 milioane de cozonaci in perioada sarbatorilor de iarna. Preturile au ramas nemodificate fata de anul trecut, fiind situate intre cinci si 40 de lei pe bucata”, a declarat pentru AGERPRES presedintele ROMPAN, adaugand ca peste 80% dintre consumatorii romani prefera cozonacii traditionali in defavoarea celor din import, care sunt oferiti mai mult pentru cadouri, decat pentru consumul propriu.

* Romanii consuma 160 de milioane de oua, numai in luna decembrie

Potrivit presedintelui Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania, Ilie Van, in luna decembrie, romanii cumpara in jur de 160 de milioane de oua, cu 50% mai mult comparativ cu o luna obisnuita.

‘In decembrie, vanzarile de oua cresc de regula cu circa 50% comparativ cu o luna obisnuita, respectiv de la 110-120 de milioane de oua la peste 160 de milioane de oua vandute din fermele avicole, nu de la tarani din curte. Am facut zilele trecute o analiza pe preturi si acestea sunt la fel ca anul trecut la poarta fermei. Nu este nicio diferenta fata de anul trecut, adica in jur de 0,31 — 0,32 lei lei pe bucata, fara TVA’, a declarat pentru AGERPRES Ilie Van.

Reprezentantul crescatorilor de pasari afirma ca este posibil ca in magazine pretul oualor sa fie mai ridicat in aceasta perioada, dar majorarea nu provine de la producatori. “La noi nici nu poate fi vorba”, spune Van. Pe rafturile magazinelor ouale se vand cu preturi incepand de la 0,55 lei pe bucata pana la 0,8 lei, in timp ce ouale ecologice pot ajunge si la 1,2 lei/bucata.

* In decembrie, romanii prefera vinurile rosii, iar consumul creste cu 50% fata de o luna normala

Si consumul de vin creste cu ocazia Sarbatorilor de iarna, in medie, romanii beau cu 50% mai mult vin fata de o luna obisnuita. Potrivit directorului general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe, romanii prefera in aceasta perioada vinuri rosii, iar consumul total de vin este estimat la 50 de milioane de litri numai in luna decembrie, din care doar 40% provine din piata fiscalizata.

“In aceasta perioada a anului, vanzarile cresc de obicei cu circa 50% fata de o luna normala, dar acest an este unul oarecum atipic, deoarece productia de vinuri ale micilor producatori (autoconsumul) nu a fost foarte mare si lunile octombrie — decembrie au avut cote bune de piata in privinta comertului fiscalizat de vinuri. Desi nu avem studii de piata, consumul total de vin in decembrie este estimat la 50 de milioane de litri, dar numai 40% provine din piata fiscalizata”, a spus pentru AGERPRES Ovidiu Gheorghe.

Consumul anual de vin in Romania este de 25 de litri pe cap de locuitor si reprezinta doar jumatate din consumul tarilor dezvoltate, care se ridica la peste 50 de litri/locuitor. De exemplu, in Franta se consuma 58 litri/cap de locuitor, iar in Italia 53 de litri/cap de locuitor. Reprezentantul PNVV a adaugat ca in 2014 piata vinului a inceput sa se revigoreze, mai ales pe segmentul de vinuri medium si premium, estimarile aratand o crestere de circa 12-15% pe tot anul.

* Consumul de ciocolata, in usoara crestere

In privinta ciocolatei, datele statistice arata o crestere usoara a consumului in ultimul an, dupa o scadere continua din 2008, acesta fiind estimat la 1,7 kilograme pe cap de locuitor, spre deosebire de tarile occidentale, unde media este de 10 kilograme, conform unor date furnizate de companiile de profil.

In 2012, consumul de ciocolata in Romania a fost de 29,6 milioane de kilograme, in scadere cu aproape 5% comparativ cu anul precedent. Varful consumului de ciocolata a fost atins in 2008, cand volumul a ajuns la 39 milioane de kilograme, adica 1,9 kilograme per capita. Romanii, peste 80%, prefera ciocolata cu lapte.

* Vanzarile de produse alimentare vor creste cu 70-75%, pana la finele anului

Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FNSIA), estimeaza ca in decembrie vanzarile de produse alimentare de baza au crescut deja cu circa 60% fata de lunile anterioare, iar pana la finele anului pot inregistra o crestere de 70-75%.

“Este firesc, sunt Sarbatori si lumea isi cumpara de toate. Daca pana acum vanzarile de produse alimentare au crescut cu 60%, cred ca pana la sfarsitul anului, de Revelion vom vedea chiar o crestere de 70-75%. Este o situatie aproximativ asemanatoare cu cea de anul trecut in luna decembrie, nu sunt salturi sau diferente foarte mari ca si volum de vanzari”, a spus pentru AGERPRES Dragos Frumosu.

Acesta s-a aratat revoltat de preturile practicate de unii comercianti, care profita de dorinta romanilor de a cumpara produse traditionale la masa de Craciun, preparate din porcul crescut in ograda si scot pe piata jumari la 50 de lei/ kg sau chiar sorici la 60 de lei pe kilogram.

“Din pacate, mai sunt comercianti care se joaca cu preturile si e un lucru urat, este lipsa de respect pentru romani. Cred ca si noi suntem de vina pentru ca ar trebui sa cumparam in ultimele zile, sa ii lasam cu marfa pe masa sa se strice. In mod normal o astfel de atitudine poate ii determina ca altadata sa nu mai faca asa ceva. Va dau exemplu, macelarii particulari, spun ca vin cu porcul luat de la tarani, cu sorici parlit si jumari facute in mod traditional, si speculand acest lucru, vin cu produse mult mai scumpe decat ar trebui sa fie in mod normal, cu jumari la 40-50 lei sau sorici la 60 de lei pe kilogram. Poti sa iei fleica din industria carnii la 15-16 lei kilogramul si sa faci cate jumari vrei si mai ai si untura. Acestia nu sunt comercianti, ci speculanti”, afirma Frumosu.

El a mai adaugat ca autoritatile competente trebuie sa verifice pe langa retetele produselor si gramajul, deoarece in perioada Sarbatorilor s-a “impamantenit” sa cumperi in loc de un kilogram de cozonac, cat scrie pe eticheta, doar 900 de grame de produs.

“Cred ca ar fi bine ca aceste firme sa fie aspru penalizate si nu stiu daca nu exista si vreo lege prin care acestea sa fie facute publice, astfel incat sa le ocolim”, a mai spus presedintele FNSIA.

* Bugetul romanilor pentru masa de Craciun si Revelion — 602,21 lei in 2014

Bugetul mediu pe care romanii au declarat ca l-au alocat in acest an pentru Craciun si Revelion strict pentru mancare si bautura (carne, cozonac, bauturi racoritoare, fructe) este de este de 602,21 lei, comparativ cu 600,76 lei in 2013. Suma este in crestere fata de bugetul pentru 2012 — 501 lei — si 422 de lei in 2011.

In total, romanii din mediul urban aloca un buget de aproximativ 1.500 lei pentru petrecerea Sarbatorilor de iarna, la fel ca si bugetul de anul trecut, conform unui studiu de piata realizat de MEDNET Marketing Research Center.

 

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *