Romanii cumpara 180 de milioane de oua in perioada Sarbatorilor Pascale

Reclame home 1
Reclame home 1

Romanii cumpara intre 170 si 180 de milioane de oua in perioada Sarbatorilor Pascale, cu 50% mai mult decat intr-o luna obisnuita, iar industria avicola poate acoperi toate aceste cresteri de consum, chiar daca profiturile fermierilor sunt diminuate semnificativ din cauza scaderii pretului la oua cu 15 – 20% fata de inceputul acestui an, informeaza AGERPRES.

„Avem oua suficiente, dar preturile sunt mai mici decat erau in decembrie si ianuarie. Acum, un ou la poarta fermei se vinde cu un pret situat intre 26 si 28 de bani, fara TVA, ceea ce inseamna o scadere cu 15 — 20% fata de lunile decembrie si ianuarie. Este oferta mai mare de oua pe piata, mai ales ca au aparut si ouale de la tarani. Din pacate este un pret mic, care nu ii ajuta prea mult pe fermieri. Numai in perioada aceasta se consuma in jur de 170—180 de milioane de oua provenite din ferme avicole, cu circa 50% mai mult decat intr-o luna obisnuita”, a declarat pentru AGERPRES presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR), Ilie Van.

Acesta a adaugat ca un roman mananca, in medie, 240 — 250 de oua anual, ceea ce reprezinta un consum de 20 pana la 22 de oua intr-o luna obisnuita, insa in luna in care se sarbatoreste Pastele consumul pe locuitor „sare” la circa 30 de oua.

Seful UCPR sustine ca la ora actuala sunt foarte multe solicitari de fonduri europene prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020 (PNDR) pentru a construi sau moderniza ferme de gaini ouatoare.

„Avem la ora actuala 220 — 230 de ferme de gaini ouatoare autorizate sanitar-veterinar si in continuare sunt solicitari de investitii din fonduri europene pentru constructii sau modernizari de ferme de gaini ouatoare prin PNDR 2020. Consider ca este mult mai scump sa produci un ou la curte decat intr-o ferma organizata, unde ai costuri controlate si siguranta alimentului controlata. De asemenea, productia de pe piata taraneasca s-a mai redus in ultimii ani pentru ca satele s-au depopulat, au plecat multi tineri in afara, iar batranii nu mai pot.

Daca anii trecuti aveam pe piata circa 25% oua din ferme si 75% din gospodariile taranesti, acum proportia este cam 40% din ferme si 60% din gospodarii. Consider ca este un lucru bun ca a crescut ponderea oualor produse in fermele autorizate pe total oferta pentru ca sunt oua sigure, proaspete, cu costuri controlate si la preturi rezonabile”, a explicat reprezentantul crescatorilor de pasari.

In ceea ce priveste exporturile de oua, Van sustine ca anual pleaca in tarile Uniunii Europene aproape 200 de milioane de oua din productia autohtona, mai ales in perioada de vara, iar in ultima perioada a inceput sa se dezvolte si segmentul de oua procesate.

„Avem si ceva export mai ales in lunile de vara cand oferta de oua de pe piata este mai mare decat in lunile de iarna. Exportam aproape 200 de milioane de oua pe an in tarile UE, insa incepe sa se dezvolte si segmentul de oua procesate, respectiv oua lichide sau oua praf, care se livreaza catre industria alimentara. Legislatia europeana este foarte drastica din punct de vedere al igienei pentru cei care folosesc oua si de aceea trebuie sa aiba spatii clar identificate pentru receptie, pentru spargere oua si pentru depozit. Din acest punct de vedere este mai bine sa faci comanda de oua lichide care sunt pasteurizate. Sunt fabrici speciale, iar noi avem trei pana in prezent si mai este una in proiect”, a spus presedintele UCPR.

Piata europeana este foarte dezvoltata pe segmentul oualor procesate, sustine Van, care a dat exemplul Italiei care proceseaza 50% din productia de oua, in timp ce in Romania segmentul ocupa pana 5% din productie.

„Astfel de produse o sa fie tot mai cautate la export si ar fi de preferat si la noi sa creasca acest segment, mai ales in lunile de vara, cand oferta din piata este mai mare. Pe acest segment ai posibilitatea sa faci oua lichide, fie din albus, fie din galbenus, la fel si in cazul oualor praf. In vara oferta din ferme este mai scazuta, de circa 120 de milioane de oua, pentru ca exista pe piata si produsele din gospodarii, insa in lunile de iarna ajungem si la 150-160 de milioane de oua”, a explicat Ilie Van.

In Romania, ouale cu cod 3 provenite de la gaini crescute in cusca reprezinta 60% din consum, fata de 75% cat este media in Uniunea Europeana, iar restul de 40% sunt cele cu cod 0, 1 si 2, respectiv cele provenite de la gainile crescute in ferme ecologice, in aer liber si la sol.

„Pe partea eco sunt doar cateva ferme in Romania, pana in 2%, pentru ca nu prea este piata. Practic, in toata Europa, ouale ecologice sunt la 2% din consum, pentru ca nici acolo preturile nu sunt accesibile pentru toata lumea. Ouale cu cod 3 sunt de la gainile crescute in cusca si au cel mai mare consum — 75% — in Europa, restul provin de la gaini crescute la sol, in aer liber, cu coduri 0, 1, 2. In Romania avem un procent mai mic, in jur de 60%, consum de oua provenite de la gaini crescute in custi, pentru ca foarte multi fermieri au pus gainile la sol si in aer liber”, a subliniat reprezentantul crescatorilor de pasari.

Nu in ultimul rand, presedintele UCPR si-a exprimat ingrijorarea fata situatia creata de Polonia din cauza oualor cu salmonella livrate mai multor tari europene, inclusiv in Romania, la preturi foarte mici fata de costurile producatorilor romani.

„Noi am facut foarte multe solicitari la autoritatile nationale si europene sa inceteze practicile polonezilor care incalca orice norma de comercializare din Europa. Ei ar fi trebuie sa sisteze livrarea oualor in momentul in care aveau o suspiciune, dar nu au facut-o, dimpotriva, le-au livrat la jumatate din costurile de productie ale fermierilor romani. Noi faceam oua suficiente si nu era normal sa ne intre pe piata din schimburi intracomunitare la jumatate din costurile noastre de productie. Sunt practici comerciale neloiale si de aceea am cerut comisarului european sa intervina. Ne-a raspuns la cele doua scrisori pe care le-am trimis, dar raspunsul nu ne-a multumit si pregatim un contra-raspuns pentru ca fermierii nu mai accepta sa piarda bani din cauza altor fermieri din Europa care nu respecta normele. Daca exista legislatie, nu cred ca trebuie sa ne canibalizam intre noi. Nu acesta este rolul pietei unice. Rolul ei este sa stimuleze competitivitatea, nu smecheriile”, a mai spus Ilie Van.

Cei peste 200 de producatori de oua din UCPR realizeaza 85% — 90% din productia autohtona de oua obtinuta in sistem industrial, iar productia anuala de oua se ridica la circa 1,36 de miliarde de bucati.

Print Friendly, PDF & Email
Reordonat – Reclame home 2

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole
Reclame sfarsit articole