S-a schimbat contractul individual de muncă – Ce trebuie să știe angajatorii

Angajatorii din județul Maramureș sunt informați de către Inspectoratul Teritorial de Muncă județean că în urma modificărilor aduse conținutului contractului individual de muncă prin Legea nr. 283/17 octombrie 2022 , Ministerul Muncii și Solidarității Sociale prin Ordinul nr. 2171/25.11.2022 a aprobat noul model cadru al contractului individual de muncă.

„La data intrării în vigoare a noului model cadru al contractului individual de muncă, angajatorii sunt obligați să utilizeze acest model, inserând toate elementele obligatorii stabilite în Codul muncii. În conformitate cu dispozițiile Codului muncii, clauzele contractului individual de muncă nu pot conține prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative sau contracte colective de muncă”, precizează ITM Maramureș.

Conform modelului aprobat de autorități, orele suplimentare prestate de salariații cu normă întreagă în afara programului normal de lucru se vor compensa cu ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acestora, conform contractului colectiv de muncă aplicabil sau Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă, orele suplimentare prestate în afara programului normal de lucru vor fi plătite cu un spor la salariu.

Apoi, „munca prestată în zilele de sărbători legale, precum și în zilele libere plătite stabilite prin acte normative/contracte colective de muncă aplicabile se compensează cu timp liber plătit sau cu un spor la salariu, conform contractului colectiv de muncă aplicabil sau Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Salariatul are dreptul la salarizare pentru munca depusă, dreptul la repaus zilnic și săptămânal, dreptul la concediu de odihnă anual, dreptul la egalitate de șanse și de tratament, dreptul la securitate și sănătate în muncă, dreptul la formare profesională, alte obligații prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile, după caz.

Salariatului îi revine obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului, obligația de a respecta disciplina muncii, obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu, obligația de a respecta măsurile de securitate și sănătate a muncii în unitate, obligația de a respecta confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, respectiv obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Orice modificare privind clauzele contractuale în timpul executării contractului individual de muncă impune încheierea unui act adițional la contract, conform dispozițiilor legale, anterior producerii modificării, cu excepția situațiilor în care o asemenea modificare este prevăzută în mod expres de lege sau în contractul colectiv de muncă aplicabil.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu