SCHIMBĂRI – Noi condiții de îndeplinit pentru firmele de transport

Până în februarie 2022, România va trebui să asigure cadrul normativ național de aplicare a noilor reglementări UE cuprinse în pachetul Mobilitate I, iar soluția legislativă optimă identificată la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru modificarea simultană a mai multor acte normative de nivel superior este promovarea și adoptarea unei ordonanțe de guvern pe perioada vacanței parlamentare din ianuarie 2022.

Conform proiectului de ordin lansat la finele anului trecut în dezbatere public, întreprinderile se autorizează pentru accesul la ocupația de operator de transport rutier prin înregistrare în Registrul electronic național al operatorilor de transport rutier, păstrat și gestionat de autoritatea competentă.

„Datele care se înscriu în Registrul electronic național al operatorilor de transport rutier conțin cel puțin informațiile prevăzute la art. 16 alin. (2) din Regulamentul CE nr. 1071/2009. Modalitățile privind completarea și gestionarea registrului amintit mai sus, precum şi actualizarea datelor aferente operatorilor de transport se stabilesc de către autoritatea competentă prin norme, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. În vederea respectării cerinței privind competența profesională, întreprinderea trebuie să desemneze o persoană fizică în funcția de manager de transport în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, managerul de transport este titular al certificatului de competență profesională obținut în conformitate cu prevederile art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009,  în baza pregătirii profesionale inițiale, urmată de o examinare, în condițiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme, persoană fizică poate avea calitatea de manager de transport la o singură întreprindere în același timp”, se arată în proiectul amintit mai sus.

Conform noilor prevederi, deţinătorii de certificate de competenţă profesională au obligaţia de a urma cursuri pentru pregătirea profesională periodică în domeniile enumerate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, la intervale de cel mult 5 ani, care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.

Deţinătorii de certificate de competenţă profesională care nu au mai condus o întreprindere de transport rutier de marfă sau o întreprindere de transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligaţia de a urma cursuri de pregătire profesională periodică, care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.

„În vederea respectării cerinței de a avea un sediu real și stabil pe teritoriul României, întreprinderea trebuie să aibă un sediu situat pe teritoriul României în incinta căruia își păstrează originalele principalelor sale documente de lucru, indiferent dacă acestea sunt în format electronic sau în orice alt format, în special contractele sale de transport, documentele referitoare la vehiculele aflate la dispoziția întreprinderii, documentele contabile, documentele de gestionare a personalului, contractele de muncă, documentele privind asigurările sociale, documentele conținând date referitoare la operațiunile de transport alocate conducătorilor auto și la detașarea acestora, documentele conținând date referitoare la cabotaj, la durata de conducere și perioadele de repaus și orice alt document la care inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier trebuie să aibă acces, în scopul verificării scopul verificării respectării de către întreprindere a condițiilor prevăzute de prezenta ordonanță, să organizeze activitatea parcului său de vehicule în așa fel încât să asigure că vehiculele aflate la dispoziția întreprinderii și folosite în transportul internațional se întorc la unul dintre centrele operaționale din România în termen de opt săptămâni de la plecarea din acesta, să fie înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, să fie supusă la plata impozitului pe profit și, după caz, să aibă un cod de înregistrare în scopuri de TVA, să dispună de unul sau mai multe vehicule care sunt înmatriculate sau puse în circulație și autorizate pentru utilizare în România, indiferent dacă vehiculele respective se află în întregime în proprietatea sa sau sunt deținute în temeiul unui contract de cumpărare în rate, de închiriere sau de leasing”, se arată în documentul citat.

Întreprinderea este obligatoriu să își desfășoare efectiv și în permanență activitățile administrative și comerciale cu ajutorul echipamentelor și instalațiilor corespunzătoare la sediu, astfel cum se menționează în legislație, și să își gestioneze operațiunile de transport efectiv și permanent utilizând vehiculele menționate la litera g) cu ajutorul echipamentelor tehnice corespunzătoare situate în România, respectiv să aibă la dispoziție în permanență și în mod obișnuit un număr de vehicule care respectă condițiile stabilite la litera e) și de conducători auto al căror loc de staționare obișnuit se află la un centru operațional din România; în ambele cazuri numărul acesta este proporțional cu volumul operațiunilor de transport efectuate de întreprindere.

De asemenea, în vederea respectării cerinței privind capacitatea financiară, întreprinderea va trebui să demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 9 000 EUR, pentru primul autovehicul utilizat, de 5 000 EUR pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă) cu o masă maximă autorizată care depășește 3,5 tone și de 900 EUR pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat(ă), cu o masă maximă autorizată care depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone. Tot întreprinderea va trebui să demonstreze, pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată în mod corespunzător, „că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puțin 1800 EUR pentru primul vehicul utilizat și de 900 EUR pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat, în cazul întreprinderilor care exercită ocupația de operator de transport rutier de mărfuri numai cu ajutorul unor autovehicule sau combinații de vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone.

O altă condiție care trebuie respectată este aceea că întreprinderea și/sau managerul de transport al acesteia să nu fie în stare de faliment, în situație de insolvență fără a avea un plan de reorganizare aprobat potrivit legislației în vigoare sau de lichidare.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu