Sindicalistii din administratie cer presedintelui Iohannis sa sprijine rezolvarea problemelor din sistem

PNL

proteste-sindicateFederatia Sindicatelor Pro Administratie din Romania solicita presedintelui Klaus Iohannis sa sprijine rezolvarea problemelor din sistem.

Redam mai jos documentul care ne-a parvenit de la prim-vicepresedintele Federatiei, Liviu Pop, acesta tinand sa ureze sindicalistilor si tuturor maramuresenilor Sarbatori fericite!

Catre PRESEDINTELE ROMANIEI

Domnule Presedinte Klaus IOHANNIS,

Federatia Sindicatelor PRO Administratie din Romania, in numele membrilor sai, functionari publici si personal contractual din  administratia publica locala, cu respect va solicitam, ca in limita competentelor legale, sa ne acordati sprijin in rezolvarea problemelor grave cu care se confrunta acest sector de activitate.

In primul rand, dorim sa subliniem declinul constant al nivelului de trai al angajatilor din administratia publica locala, ca urmare a scaderii continue a veniturilor, incepand cu luna decembrie 2009, prin aplicarea masurilor de austeritate impuse de Guvernul „Boc”.

Astfel, s-a ajuns ca salariatii din primarii, consilii judetene si servicii publice subordonate , in proportie de peste 65%, sa fie remunerati la nivelul salariului minim pe economie, dobandind un  statut de  „asistati sociali”.

Desi activitatea desfasurata de acesti salariati este una deosebit de complexa, implicand activitati de infiintare, organizare, coordonare, monitorizare, management  servicii publice din diverse domenii (cultura, asistenta sociala, transport, drumuri, alimentare cu apa si canalizare, salubrizare, furnizare energie termica etc), gestionarea patrimoniului public si privat al unitatilor administrativ teritoriale,  a bugetului public, elaborarea strategiilor de dezvoltare economico-sociala, atragerea si gestionarea fondurilor nerambursabile pentru diverse proiecte, ea nu este cunoscuta si apreciata la justa valoare,  functionarul fiind identificat in opinia publica cu angajatul de la „ghiseu”, simbol al coruptiei.

Mai mult, in procesul de descentralizare a serviciilor publice, atributiile autoritatilor locale au crescut permanent, in conditiile in care numarul personalului angajat in administratia publica locala a scazut atat prin restrictiile temporare legislative de ocupare a posturilor vacante, cat si prin  plecarea unor  specialisti, din motive pecuniare. In aceasta situatie, s-a ajuns ca in unele primarii din mediul rural sa mai lucreze doar un numar de 3 angajati din 10-15 prevazuti in organigrama, activitatea desfasurandu-se cu mare dificultate si la limita legii in ceea ce priveste incompatibilitatea cumularii unor functii. Incercarile de ocupare prin concurs a posturilor vacante, atat la nivelul primariilor cat si al consiliilor judetene, s-au soldat de regula cu esecuri, neinregistrandu-se  participanti, in conditiile actuale de salarizare.

Obligati fiind de forurile europene la eliminarea discrepantelor dintre autoritatile si institutiile publice, precum si a celor din cadrul acestora  in ceea ce priveste  salarizarea, a fost adoptata Legea 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului din sectorul bugetar. Chiar daca  Legea a fost  abrogata fara a fi pusa in aplicare, aceasta a constituit  baza de calcul al salariului in primul an, iar felul in care Curtea de Conturi a interpretat modalitatea de calcul a salariilor in anul 2010, a dus la pierderea unor drepturi salariale si implicit la generarea unui sir interminabil de actiuni in instanta.

Desi Legea prevedea ca in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, iar trecerea la noul sistem de salarizare sa se efectueze etapizat, astfel incat, in perioada de implementare a legii, nicio persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut fata de nivelul lunii decembrie 2009, in fapt angajatii din administratia publica locala au pierdut o serie de drepturi salariale, iar prin neacordarea premiilor, primelor de vacanta, al celui de- al treisprezecelea salariu, plata orelor suplimentare, precum si a drepturilor cuprinse in contractele colective de munca, veniturile au scazut cu peste 60%.

Ulterior, a fost adoptata o noua lege a salarizarii unitare a personalului platit din fonduri publice, Legea  nr.284/2010, care prevedea revizuirea nivelului coeficientilor de ierarhizare aferenti claselor de salarizare, periodic, in functie de evolutia nivelului de salarizare existent pe piata muncii, astfel incat salariile din sectorul public sa fie la un nivel competitiv, insa nu a existat nici un interes in aplicarea aceastei  legi care ingheta salariile mari ale clientelei politice.

Astfel, fiecare Guvern a acordat mereu cresteri salariale preferentiale anumitor categorii de personal, rezolvand interese de grup, stabilind chiar si pensii speciale pentru anumiti functionari publici, aplicand constant un tratament discriminatoriu.

Neaplicarea  Legii salarizarii unitare existenta, agreata de Banca Mondiala si de Fondul Monetar International, nu arata decat lipsa de interes a acestora in vederea aplicarii sale, manifestand in schimb un interes prioritar pentru masurile de reducere a salariilor. Asa s-a ajuns la situatia in care peste 600.000 de bugetari sa aiba salariul la nivelul salariului minim garantat in plata, iar raportul dintre salariul minim si maxim sa fie de 1 la 25, cand in lege acest raport trebuie sa fie de maxim 1 la15.

Desi punerea in aplicare a politicilor guvernamentale se realizeaza de catre functionarii din administratia locala, aceasta categorie este cel mai slab salarizata dintre bugetari.

Este foarte adevavarat ca un popor nu poate trai fara sanatate si invatamant, dar nu poate exista nici fara administratie, fiecare avand rolul si importanta sa. In atare situatie,  specialistii  din administratia locala trebuie sa fie tratati in functie de  pregatirea si complexitatea muncii,  la un nivel echitabil cu cei administratia centrala si din celelalte sectoare de activitate.

Inghetarea anuala a salariilor la nivelul lunii decembrie a anului anterior si cresterea  salariului de baza minim brut pe tara, garantat in plata, au condus la afectarea ierarhiei salariale la nivel institutional, ajungandu-se ca un secretar de comuna sau un functionar public cu studii superioare sa aiba acelasi salariu cu al unui muncitor sau conducator auto.

De asemenea, desfiintarea treptelor de salarizare a creat diferente mari intre functionarii publici angajati pe functii similare, rezultand o discriminare intre angajatii care ocupa aceste functii. Aplicarea tratamentului discriminatoriu duce la acumularea frustrarilor si cresterea nemultumirilor, la divizarea anumitor categorii sociale, cu efecte negative asupra performantei intregului sistem public.

Faptul ca nici un guvern nu a reusit sa combata si sa diminueze coruptia si evaziunea fiscala, dar au realizat un sistem economic politizat pentru alimentarea veniturilor proprii si de partid, iar singura masura pe care o cunosc si o aplica este disponibilizarea personalului si reducerea salariilor, denota lipsa de interes pentru cetatenii acestei tari si incapacitatea lor de guvernare.

Considerand ca experienta pe care ati acumulat-o in administratia locala va recomanda ca fiind persoana cea mai potrivita in intelegerea problemelor sesizate, cu respect va solicitam sa depuneti toate diligentele pentru punerea in aplicare in regim de urgenta a Legii salarizarii unitare a personalului platit din fonduri publice. Totodata apreciem ca este necesara o reforma reala in domeniul administratiei publice, prin separarea acesteia de palierul politic, in vederea evitarii ingerintelor politice in actul administrativ local.

Se  impune modificarea legislatiei in domeniul functiei publice si crearea corpului functionarilor publici, profesionist, stabil si apolitic, care sa urmareasca interesul public si satisfacerea cerintelor si nevoilor cetatenilor.

In vederea depolitizarii functiei publice propunem scoaterea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici – ANFP de sub controlul Guvernului si subordonarea direct Parlamentului pentru asigurarea independentei acesteia in selectia, evaluarea si promovarea functionarilor publici, precum si asigurarea resurselor bugetare necesare.  

Depolitizarea functiei publice este cel mai important element al reformei din perspectiva consolidarii democratiei. Dupa cum afirma unul dintre mari presedinti ai SUA (W.Wilson) „Administratia se afla dincolo de sfera politicii, problemele administratiei publice nu sunt probleme politice, chiar daca politicul stabileste sarcini pentru administratie, nu trebuie lasat sa-i manipuleze acesteia din urma functionarii.”

Modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 in vederea recunoasterii dreptului la negociere colectiva, garantat de Constitutia Romaniei conform art.41alin.(5), sens in care solicitam abrogarea articolului 138 din Lege. Constientizand faptul ca in sectorul bugetar negocierea drepturilor salariale este interzisa, apreciem ca se pot negocia drepturi de natura sociala privind imbunatatirea conditiilor de munca, sanatate si securitate in munca, in functie de resursele financiare disponibile.

Apreciind ca solicitarile noastre sunt pertinente si in acord cu politicile publice de modernizare a administratiei, avem convingerea ca ne veti sustine in rezolvarea acestora.

Cu deosebita consideratie, Silvia MOLDOVAN, Presedinte FSPAR

ZiarMM

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 1