STUDIU: Documentarele despre natura ne fac mai fericiti

PNL

Documentarele despre natura au un impact direct asupra starii de spirit si bunastarii oamenilor, este concluzia unui studiu international intitulat ”Proiectul Fericirea Reala”, realizat de BBC Earth si Universitatea Berkeley din California, publicat miercuri pe site-ul realhappinessproject.bbcearth.com.

Cercetarea condusa de profesorul Dacher Keltner, expert in stiinta emotiilor la Berkeley, confirma ca interactiunea cu progamele de divertisment factual, chiar si de scurta durata, conduce la intensificari semnificative ale emotiilor pozitive precum multumirea, bucuria sau amuzamentul. Studiul a constatat si reduceri substantiale ale unor emotii precum nervozitatea, anxietatea, frica, stresul si oboseala.

Este vorba de un proiect global de cercetare cantitativa, care a implicat peste 7.500 de participanti din tari precum Statele Unite, Marea Britanie, Singapore, India, Africa de Sud si Australia, precum si o analiza a peste 150 de studii stiintifice care au explorat legatura dintre natura si sentimente precum fericirea si bunastarea umana. Pentru a imbunatati valoarea studiului, echipa de cercetare a lucrat cu Crowd Emotion, un start-up care s-a specializat in recunoasterea emotiilor, folosindu-se de o tehnologie de ultima ora de cartografiere si recunoastere faciala pentru a intelege cum raspund spectatorii la imaginile video.

Participantii care au vizionat fragmente din documentarul Planet Earth II, lansat recent, au prezentat cresteri semnificative ale unor sentimente precum admiratie, uluire, uimire, curiozitate, dorinta de explorare, bucurie si entuziasm, multumire, relaxare, liniste, distractie si ras si reduceri semnificative in sentimente precum nervozitate, anxietate sau frica, stres si suprasolicitare, suparare si irascibilitate, oboseala, extenuare si energie scazuta.

Rezultatele demografice au demonstrat ca, in mare parte, femeile au experimentat o paleta mai variata de sentimente decat barbatii dupa vizionarea documentarului. Desi ambele sexe au prezentat cresteri semnificative in admiratie, uimire, minunare, procentul a fost cu 35% mai ridicat la femei.

Vizionarea Planet Earth II a avut o influenta pregnanta si in randul tinerilor, care au experimentat grade mai inalte de emotii negative la inceput. Tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani au avut cele mai mari schimbari in 9 din cele 14 emotii evaluate in toate grupurile. Scaderi semnificative in emotii ca si nervozitate, anxietate si frica, stres si suprasolicitare, oboseala, extenuare si energie scazuta au fost constatate cel mai des la toate grupurile de varste, cu atat mai mult cu cat, la inceputul studiului subiectii prezentau niveluri inalte ale acestor emotii negative.

Studiul se adauga altor evidente stiintifice care demonstreaza faptul ca o legatura cu natura are o importanta fundamentala in sanatatea, fericirea si bunastarea unei persoane. In paralel cu acest studiu global, profesorul Keltner a cercetat peste 150 de studii stiintifice care au abordat relatia dintre emotie si natura si care au concluzionat ca accesul la natura, atat fizic cat si prin intermediul secventelor filmate poate ajuta oamenii sa treaca mai usor peste stresul cotidian. Conexiunea cu natura are multiple efecte pozitive asupra comportamentului uman, printre care atentie sporita, concentrare si performanta cognitiva, reducerea stresului si sporirea calmului.

Cu un deceniu in urma, Planet Earth a inspirat un numar fara precedent de oameni in lumea intreaga, castigand o audienta globala de peste jumatate de miliard de oameni. Planet Earth II a fost lansat in Marea Britanie in noiembrie trecut si a inregistrat a doua cea mai mare audienta de televiziune in 2016, devenind cel mai de succes documentar despre natura din ultimii 15 ani. Filmul a fost lansat recent si in Romania.

”Schimbarile emotionale demonstrate in studiul BBC si care au rezultat dupa a vizionarea acestei patrunzatoare serii documentare sunt semnificative, pentru ca, asa cum se stie, uimirea si multumirea sunt fundamentele fericirii umane. Daca oamenii se simt uimiti, acestia sunt mai predispusi sa afiseze comportamente empatice si caritabile si s-a demonstrat ca fac fata mai usor stresului”, a comentat profesorul Dacher Keltner.

 

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 1

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2