septembrie 27, 2021

Utopia podului peste Tisa ia calea tunelului pe sub Gutai. Mai traim sa vedem si asta?

Reclame home 1
Reclame home 1
Reclame home 1

Zilele trecute a fost scos din nou pe tapet stravechiul proiect al podului transfrontalier de mare trafic de peste raul Tisa din zona Teplita-Biserica Alba de langa Sighetu-Marmatiei.

Unii jurnalisti au muscat rapid momeala („incep lucrarile la pod!”), desi in comunicatul C.N.A.I.R. nu se vorbeste decat despre reactualizatea studiului de fezabilitatea podului respectiv.

Acest pod himeric are la baza un proiect de o absurditate ce frizeaza idiotenia: ce sa faci cu un pod cu patru benzi de trafic, cand toate drumurile de acces spre acesta, din ambele tari, nu au decat o singura banda pe sens, nu exista nici un proiect, pe nici un mal al Tisei, pentru construirea in zona a vreunei autostrazi sau a unui drum expres, iar podul intra intr-o tara care nu este membru UE si NATO, ceea ce face ca verificarile in punctul de granita sa dureze, uneori, cu orele (doar in statele Schengen s-a terminat cu controalele la granita prin care treci ca vantul, eventual chiar pe patru benzi)?!Cel mai grav, ruta cu podul nostru nu se afla cuprinsa in nici un plan continental de transport, nici un fel de coridor pan-european sau sosea europeana nefiind proiectate sa treaca vreodata prin nordul judetului Maramures (vezi harta)!

Anumiti oficiali exaltati anunta periodic ca podul ar putea scurta cu nu stiu cati km drumul dintre Romania si Rusia sau Scandinavia, dintre sudul si nordul Europei, de parca ar exista niste camionagii atat de prosti incat sa se catere pe coastele Gutinului, Setrefului, Prislopului sau Hutei pentru a ajunge sa traverseze mandretea de pod inainte de a se afunda din nou in ingustele trecatori de la izvoarele Tisei, ori de a aborda sinuosul drum catre Ujgorod (practic, paralel cu soseaua Sighet-Satu Mare) pentru a putea iesi intr-unfinal la drum intins, atat timpcat punctele de frontiera Halmeu si Siret, aflate la ses sipe sosele europene unde se poate rula cu o viteza decenta, sunt de o mie de ori mai potrivite pentru cei care strabat distante lungi! I-a intrebat careva pe camionagii ce parere au? Sigur ca nu, pentru ca atunci povestea s-ar fi dezumflat! Intr-adevar, un  pod de trafic greu ar fi foarte util firmelor de prelucrarea lemnului din Maramuresul istoric care importa din ce in ce mai des cherestea din Ucraina, dar de aici si pana la a pune in carca podului de interes local eticheta de rezolvare a solutiilor rutiere dintre Europa de Sud si cea de Nord, este cale lunga!

Cat priveste felul cum ar putea arata podul propriu-zis, observati camemoriul tehnic pune in discutie inclusiv construirea a doua poduri gemene!

Pentru cei nascuti mai incoace,proiectul podului de trafic greu peste Tisa a demarat inca din1992, cand C.L. Sighet a pus in discutie contruirea acestuia in zona Teplita, loc unde sa se deschida si o Zona Libera.

Apoi, in anii 1996-1997 a fost intocmit de la nivel guvernamental un proiect PHARE, care a picat din cauza partii ucrainiene, dupa ce s-au cheltuit sume mari pe studiile de pre si fezabilitate, pe proiectul tehnic etc.

Prin 2002-2003, in vremea guvernului Nastase si cu prefectul Liviu Bechis la butoane, proiectul a fost resuscitat pentru a fi abandonat apoi in favoarea centrului „Millenium” din Baia Mare, care a fost pana la urma dus la capat.

In 2006, comisarul european Giorgio Ficcarelli, seful departamentului de coordonare a asistentei financiare de preaderare in Romania, aflat la Sighet (da, pe atunci comisarii europeni veneau in vizite de lucru!), a anuntat ca mai vechiul proiect de construire a unui pod de trafic greu peste Tisa nu a fost uitat, ci numai amanat, datorita unor incertitudini privind orientarea guvernului ucrainean: „Voi sprijini proiectul de constructie a celui de-al doilea pod, de trafic greu, proiect mai vechi, dar de mare actualitate, cu beneficii economice pentru ambele tari. Va confirm ca proiectul este eligibil si va fi suportat de fondurile structurale de post aderare”, a declarat atunci acesta. Desigur, vorbele nu costa…

Apoi s-a luat din nou o pauza, ca in 2013 oficialii sa anunte demararea lucrarilor pentru

anul urmator. Studiul de fezabilitate a fost reactualizat in 2014, cu o cheltuiala de830 mii euro.

Preturile au tot crescut, astfel ca in acest moment construirea propriu-zisa a podului ar costa21 milioane euro, fata de 10 milioane cat se estima in urma cu cativa ani!

Dupa reactualizarea studiului, partea ucraineana, in stilul lor caracteristic, s-au razgandit din nou, ba ca n-au bani si sa construiasca romanii totul pe banii lor, ba ca punctul de control sa fie unic pentru ambele state, dar sa fie construit exclusiv de catre romani,pentru caapoi, desi ai nostri au acceptat majoritatea cererilor, sa zica ca nu le mai convine amplasamentul si ca vor ca podul sa fie construit nitel mai jos! Cea mai tare „contra” a fost cea legata de cota „zero”, care, conform romanilor se raporteaza la nivelul Marii Negre, dar dupa ucrainieni, la cel al Marii Baltice (desi ei nu au litoral acolo, ci tot la Marea Neagra!), diferenta intre cele doua cote fiind de cateva zeci de cm!

In 2016 si 2017 pe tema podului a fost mai multa agitatie ca de obicei, oficialii C.J. Maramures organizand mai multe intalniri cu ucrainienii, iar Primaria Sighet a emisun P.U.Z. Pod Tisa.

In fine, zilele trecute, C.N.A.I.R. a anuntat ca va plati alti 310 mii euro pentru o noua reactualizare a studiului de fezabilitate, cea de-a treia la numar, nimeni nediscutand insa ceva despre vreo licitatie de atribuire a lucrarilor, despre cevaconcret…

Deci, dupa peste 20 de ani de studii si proiecte si peste 1 milion de euro cheltuiti pe hartii, s-a ajuns tot acolo de unde s-a plecat.

Daca ma intreaba cineva ce cred acum, le voi spune ca stiu cand va fi gata: podul cu patru benzi va fi construit si finalizat deodata cu tunelul pe sub Gutin!

Teofil IVANCIUC

Print Friendly, PDF & Email
Reclame home 3
Reclame home 3

Related posts

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclame home 2
Reclame home 2
Reclame home 2