A încercat să vândă un bilet la un festival celebru, dar a luat țeapă. Cum a fost posibil

Polițiștii atrag atenția că în ultima perioadă, pe lângă înșelăciunile prin metode noi (fonduri de investiții, criptomonede, etc.) se manifestă tot mai mult și vechile moduri de operare și anume înșelăciuni prin metoda accidentul, comerț on-line, etc). Este pățania unei sucevence care a încercat să vândă pe internet un bilet de intrare la un mare festival, dar a rămas și fără bilet și fără bani.

În 8 aprilie seara poliția Municipiului Suceava era sesizată direct de către o femeie cu privire la faptul că a fost victima unei infracțiuni de înșelăciune: „Având în vedere cele sesizate, s-a constituit echipa operativă din cadrul subunităţii care a stabilit că la data de 23.03.2024, persoana vătămată a postat pe un site de socializare un anunț în care specifică faptul că dorește să vândă un bilet la un festival de prestigiu contra sumei de 750 lei. În data de 06.04.2024 aceasta a fost contactată de către un utilizator care i-a specificat că doresțe să achiziționeze biletul respectiv. Acesta i-a solicitat să schimbe datele cu caracter personal de pe biletul acesteia prin intermediul unui site indicat, după care îi va oferi prin transfer bancar suma solicitată.
Persoana vătămată a fost de acord, aceasta a schimbat datele sale, cu datele oferite de către persoana respectivă, trecând biletul pe numele acestuia. Ulterior, persoana vătămată a fost blocată de către utilizatorul respectiv, fără a primi suma de bani pe care o solicitase”.

Cercetările sunt continuate de către polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „înșelăciune” faptă prev. și ped. de art. 244 alin. (1) din Codul penal în vederea asigurării unui material probator.

„Anterior, la data de 06.04.2024, în jurul orei 20.10, o femeie în vârstă de 81 ani, din orașul Siret, însoțită de către fiul ei s-a prezentat la sediul Poliției orașului Siret și a sesizat faptul că la data de 06.04.2024, în intervalul orar 14.00 – 15.30 a fost sunată pe telefonul fix din interiorul locuinței sale de către o persoană necunoscută care i-a comunicat faptul că un alt fiu al său, care se află în Spania, a suferit un accident urmând să sufere o amputație și solicită o sumă de 7000 euro pentru a interveni la doctor. Femeia a comunicat persoanei că deține doar suma de 14.500 lei, aspect cu care cel din urmă a fost de acord, așa încât, la aproximativ 10 minute, la poarta acesteia a apărut o persoană de sex masculin, căreia i-a înmânat suma de 14.500 lei.
Ulterior partea vătămată a fost sunată de către fiul acesteia din mun. Botoșani, căruia i-a povestit cele întâmplate, ocazie cu care și-a dat seama că a fost înșelată, după care acesta din urmă l-a sunat pe fratele său din străinătate care i-a comunicat că nu a suferit niciun accident și nu solicită nicio sumă de bani.
S-a întocmit dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de ,,înșelăciune”, cercetările fiind continuate de lucrătorii Formațiunii Investigații Criminale Siret”, spune IPJ Suceava.

„Victimele acestui tip de infracțiune sunt, în general, persoane în vârstă, cărora, în momentul în care răspund apelului telefonic, li se aduce la cunoştinţă un scenariu de natură să producă o stare emoțională puternică, afirmându-se faptul că fiul sau fiica ar fi fost implicaţi într-un grav accident rutier.
Victimele sunt contacatate de regulă la ore târzii, astfel încât infractorii să poată profita de starea de derută și totodată, să fie îngreunată de către victime contactarea potențialelor rude implicate în accidente sau alte evenimente presupuse. În această situaţie creată, persoana vătămată este determinată să depună diferite sume de bani la societăți de curierat financiar, pe numele unor persoane sau să înmâneze direct sumele de bani către anumite persoane indicate.

Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite. În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii. Astfel, mizând pe o stare de tulburare profundă pe care o poate avea orice persoană la aflarea unei veşti că unei persoane dragi i s-a întâmplat ceva, infractorii contactează telefonic victimele, se recomandă de regulă a fi avocaţi, medici sau chiar poliţişti şi le relatează persoanelor înşelate că cineva drag a suferit un accident sau alte evenimente neplăcute şi că este necesar pentru acordarea asistenţei juridice sau medicale, transmiterea de urgenţă a unei sume de bani. Evident unii cetăţeni, profund emoţionaţi de primirea unei asemenea veşti, transmit infractorilor, în urma indicațiilor telefonice primite, sumele de bani solicitate. În cele din urmă, victimele își dau seama că au fost înșelate, și că evenimentul neplăcut nu a avut loc, dar rămân cu paguba materială şi şocul emoţional survenit în urma aplicării acestui mod de operare”, precizează IPJ Suceava.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu