AEROPORTUL MARAMUREȘ: Ionele, cum e cu burduful? E în stil de mare șeic? Ai tocat ceva bani pentru asta, nu?

Ce obiective de investiții au fost sacrificate ca să-și facă Ionel ”catârul” și să-și ia, și el, burduf la Aeroport. În stil mare, de șeic !

Proiectul de investiție de la Aeroportul Internațional Maramureș a pornit bine, în 2020; a avut foarte multe sincope, din păcate, în perioada 2021-2023, și a ajuns în faza în care, datorită unor decizii cel puțin neinspirate, poate fi considerat o gaură neagră, mai ales, pentru bugetul Maramureșului, iar rezultatele, respectiv finalizarea proiectului, par încă departe, aproape un miraj.

În același timp, pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare), accesat de CJ Maramureș, în 2020, și alte aeroporturi din țară au demarat astfel de proiecte. Majoritatea sunt mai avansate decât noi, iar unele, de ex., Iași și Timișoara, chiar au finalizat execuția și au dat în folosință terminalele construite din bani europeni.

În cazul Aeroportului din Tăuții Măgheruș, tot felul de decizii bizare, infantile, de la nivelul CJ Maramureș, au generat întârzieri și au pus în pericol investiția, ducând lucrurile într-o fază în care Ionel Bogdan a recurs tot la buzunarele maramureșenilor, prin contractarea unor credite rambursabile, deși avea opțiunea fondurilor europene, dacă nu lua decizii puerile, care au generat întârzieri nejustificate.

Un exemplu de astfel de decizii, dar cu impact negativ direct asupra Maramureșului și asupra buzunarului maramureșenilor. este cel cu achiziționarea unui pod cu burduf la aeroport, ce nu era prevăzut în proiectul tehnic al investiției și nici nu era necesar. Dar dacă plătim noi, nu Ionel din buzunarul lui, de ce să nu-și ia burduf, ca un șeic al consiliilor județene din România ce este…!

Credit de 60 de milioane de lei, din care s-au direcționat bani pentru idei fanteziste la Aeroport. Banii au fost cheltuiți de pomană, iar deciziile instituției conduse de Ionel Bogdan au dus la văduvirea de finanțare a altor obiective de investiții importante!

Conform unei anchete din presa locală, oamenii noștri de la CJ au considerat că, atunci când vine vorba de banii maramureșenilor, nu e problemă să se facă investiții ce se dovedesc neinspirate. De exemplu, să împrumute bani pentru a cumpăra echipamente, ce aveau a se dovedi inutile – cum ar fi un pod cu burduf pentru pasageri – care, întâmplător, se afla deja pe stoc la constructorul (Concelex), despre care se spune că a fost unul ”preferat” față de cel inițial, respectiv Strabag.

Burduful ca burduful, problema este că, pentru a-l achiziționa, a trebuit să se mute bani împrumutați(!), de la anumite obiective de investiții, stabilite ca fiind prioritare în 2021 și care, în octombrie 2023, fie au dispărut de pe listă, cu totul, fie li s-a diminuat suma alocată inițial.

Apropo de modus operandi, vă propunem o analiză legată de Hotărârea de CJ nr. 142, din iulie 2021, prin care Ionel Bogdan aproba contractarea unui credit – plătibil în 15 ani din banii maramureșenilor – de 60 milioane de lei pentru a finanța o listă de obiective de investiții de interes public.

Mai jos, detaliate, obiectivele de investiții, din Anexa 1, menționată în hotărârea de mai sus…

Cu galben am evidențiat obiectivele care, doi ani mai târziu, suportau modificări, probabil, ca urmare a deciziei lui Ionel Bogdan de a suplimenta contribuția financiară în proiectul de investiție la Aeroport, poate chiar – după ce oamenii de casă de la Aeroport aveau să ridice mingea la fileu – pentru a ajuta constructorul ”preferat mai bine” să scape de un pod cu burduf, pe care-l ținea în magazie…

În treacăt fie spus, cum proiectul tehnic pentru aeroport fusese deja recepționat, burduful lui Ionel genera reacții în lanț – modificarea proiectului tehnic, ceea ce implica, pe de-o parte, noi întârzieri, iar, pe cealaltă parte, nevoia de noi sume de bani publici, care a trebuit să fie împrumutați… de maramureșeni pentru ”cel mai tânăr președinte de CJ din țară”, având supranumele de ”capacul roșu”, conform unor recente manifestări de efuziune politică mai manelist-liberală. Dar ce mai contează banii noștri aruncați pe geam, când iubirea față de cel mai tânăr capac roșu este nețărmurită…!

Mai jos, Anexa anterior invocată, dar modificată, conform Hotărârii de CJ 408, din octombrie 2023, cu două săptămâni înainte ca Ioana Stamatoiu, directorul Aeroportului Internațional Maramueș, să ceară date suplimentare, pentru a-și face catârul cu burduful lui Ionel… În această ”anexă cu update”, Ionel și-a aprobat 15.000.000 lei pentru proiectul de la Aeroport și a tăiat un drum, cu totul, de pe listă, a înjumătățit alocarea pentru proiectul cu deșeurile și a redus cu aproape 8.500.000 lei finanțare reabilitării Drumului Nordului Maramureș.

Ca să ne ”simtem” în Aeroport ca la Dubai și să ne dăm cu burduful, Ionel ne-a făcut un ”bine”: ne-a ”dezvoltat” cu un credit pe 15 ani. Apoi a tăiat bani de la următoarele obiective de investiții, ca să ne dea Aeroport superstar, ca pentru șeici:

  1. Proiectul ”Sistem de management integrat al deșeurilor”: 25.800.000 – 12,031.404 = 13.768.000 s-au direcționat spre burduf și alte astfel de nerozii, pretextându-se investiții la Aeroport. Să trăiască Nașu mare, că de ce să ne batem capul cu deșeurile….?! Te și deprimă ideea, auzi deșeuri: nu mai bine te uiți pe geam la un burduf inutil, dar nou-nouț, în magazia Aeroportului?!
  2. Reabilitarea DJ 182 – a dispărut de pe listă. Nu era mult – 100 de mii. Dar mai bine ai un burduf, decât un drum fără gropi. Părerea mea…
  3. Drumul Nordului Maramureș – 9.000.000?!?!? Și mai e și etapa I. Mult, domne! Zici că toți au fost beți în ședința respectivă. S-a tăiat și s-a rămas cu … 583.000, să zică merci! Că puteau să dispară cu totul. Adică nu mai bine direcționezi 9.000.000 – 583.000 = 8.400.000 spre chestii faine, de ex., un burduf? Zicem așa, ipotetic. Adică dvs. v-ați uitat vreodată la Dubai ce sentiment de șeic cu petrodolari ai, când te dai cu burduful?!? Like a superstar!

Putea fi mai rău. Am scăpat ușor. Și avem și 15 ani la dispoziție să plătim creditul. Să-i dea Dumnezeu sănătate lui Ionel: a fost milos cu noi. Ne putea îngloda și mai rău în datorii. Sau chiar a făcut-o?! Pesemne că trebuie să mai săpăm să ne lămurim… și vom reveni asupra subiectului.

Ce s-ar mai putea zice… Alții au plătit din fonduri europene modernizarea aeroporturilor. Noi, e adevărat că sperăm și la fonduri, dar pare că plătim din buzunarul nostru. Iar Aeroportul nu se arată a fi gata, nici în 2024. Alții, care nu-s așa cu burduf la cap, ca noi, deja au dat în folosință terminale noi. Niște proști… s-au grăbit, sau nu?…

Viorel SABĂU

Distribuie articolul
7 Comments