IMPORTANT – Luna aprilie aduce noutăți pentru firme. Autoritățile vor să colecteze mai multe impozite

Sistemul de facturare electronicã pe relația Business to Business (B2B) este disponibil și funcționeazã în parametri programați, începând cu data de 1 aprilie, iar primele sute de facturi au fost deja introduse în sistem, fiind de fapt o continuare a demersurilor în vederea eficientizãrii colectãrii impozitelor și taxelor, cu accent pe prevenirea, combaterea evaziunii fiscale, precum și îmbunãtãțirea gradului de colectare a TVA. Astfel, de la începutul lunii aprilie operatorii economici care comercializeazã produse considerate cu risc fiscal ridicat pot sã foloseascã, opțional, Sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura pe relația Business to Business (B2B), urmând ca acesta sã devinã obligatoriu începând cu data de 1 iulie 2022.

ANAF susține că din noiembrie anul trecut, de când a fost operaționalizatã facturarea electronicã generalizatã pe relația Business to Government (B2G), aceasta a fost utilizatã în domeniul achizițiilor publice în relația dintre operatori economici și  autoritãți/entitãți contractante, iar rezultatele sunt foarte bune. Începând din aprilie s-a intrat în etapa digitalizãrii economiei și a relației fiscal-digitale dintre economie și autoritãți.

Digitalizarea administrației publice este o prioritate, iar Ministerul Finanțelor este în plin proces de  tranziție de la documentele pe hârtie la cele pe suport digital.  RO e-Factura este un sistem care contribuie la susținerea unui mediu fiscal eficient, transparent și echitabil. Împreunã cu Sistemul național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport se asigurã pașii cãtre o digitalizare majorã a operațiunilor comerciale într-un context unitar și fiscalizat. În prezent, avem în pregãtire și alte sisteme electronice care sã ținã pasul cu evoluțiile tehnologice și sã rãspundã tuturor cerințelor mediului de afaceri. Standardizarea sistemului de facturare electronicã are beneficii semnificative și la nivel internațional în ceea ce privește funcționarea economiilor, impactul asupra mediului și reducerea sarcinilor administrative”, a subliniat Adrian Câciu, ministrul finanțelor.

OUG nr. 130/2021 stabilește urmãtoarele termene privind facturarea electronicã de cãtre firmele care comercializeazã produse considerate cu risc fiscal ridicat : în intervalul 1 aprilie – 30 iunie 2022 firmele pot sã transmitã facturile emise în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura, indiferent dacã destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura. Începând cu 1 iulie 2022 aceste firme au obligația sã transmitã facturile emise în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura, indiferent dacã destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura. Sistemul RO e-Factura poate fi accesat cu ajutorul credențialelor pentru Spatiul Privat Virtual (SPV).

RO e-Factura are nenumãrate beneficii atât pentru administrația publicã, cât și pentru mediul privat și anume oferã o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în urmãtoarea etapã, a tranzacțiilor în relația B2B, contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscalã, va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E., dar și va asigura posibilitatea participãrii în procesul de achiziții publice a oricãrei entitãți din oricare stat membru al Uniunii Europene.

În plus, sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesitãții de investiții ale statului român, eficiențã, predictibilitate și transparențã în cheltuirea banilor de cãtre instituțiile publice, va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentarã (desk – audit – control ANAF – Antifraudã de la distanțã)  pentru acțiunile de conformare și prevenire. ANAF arată că datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care sã asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri. Prin acest sistem vor fi eliminate și vulnerabilitãțile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie. Tot de la 1 aprilie a intrat în vigoare Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 131/2021, care instituie obligația unitãților afiliate de a transmite facturile emise atât cãtre titularii voucherelor de vacanțã, cât și în sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu