La Vișeu de Sus fraudele sunt cu și cât munții

În urmă cu puțin timp, la Vișeu de Sus, pe fondul unui conflict în Primăria Vișeu de Sus, ieșeau la iveală ilegalitățile care au loc sub conducerea actualului primar Coman Vasile Vărzaru. Printre situațile expuse și una ușor de verificat de noi se numără și felul în care se închiriază pajiștile aflate în proprietatea primăriei Vișeu de Sus, cu alte cuvinte munții de care au nevoie cei care cresc animale. Cu toate că ar trebui să beneficieze cei care cresc cu adevărat animale, cererile lor zac în sertarele primăriei, iar munții se alocă discreționar, folosind diverse tactici și forme de a ocoli legea.

Spre exemplu, un angajat al primăriei față de care primarul Coman avea ”datorii” și greșeli de reparat, figurează în evidențele Registrului Agricol al Orașului Vișeu de Sus cu mai multe pajiști care în total au o suprafață de 22,46 hectare, iar tatăl său 45,12 hectare. Interesant este faptul că le-au fost atribuite prin licitație publică, în anul 2016 iar perioada de închiriere expiră după 7 ani. Cei 7 ani s-au împlinit la jumătatea anului 2023, când s-a organizat și o nouă licitație pentru inchirierea munților pentru anii următori. Angajatul primăriei nu a fost prezent la licitație și nici pajiștile respective nu au mai fost scoase la licitație. Surpriza a fost, însă, că pe anul 2023 pajiștile respective figurează pe o firmă cu denumirea FERMA ULICI SRL.

De ce ne miră acest lucru? Pentru că nu respectă legea și nu oferă tratament egal. De ce unii proprietari de animale sunt nevoiți să se înscrie la licitație și să nu poată cumpăra oricum, iar alții să primească prin atribuire directă? Cum au ajuns exact pajiștile care erau ale persoanei fizice Ulici Bogdan Alexandru și cele care erau ale tatălui său pe firma FERMA ULICI SRL dacă nici măcar nu au fost scoase la licitație? Surse din interiorul instituției, de la Biroul Agricol, ne-au dezvăluit că unul dintre mecanismele folosite pentru ca munții să ajungă ”la cine trebuie” este următorul:

  • Un anume participant licitează muntele la un preț care depășește prețul plătit de APIA pe hectar, astfel nimeni nu mai ridică prețul;
  • După adjudecarea muntelui respectiv, participantul renunță și nu mai încheie contractul de închiriere;
  • Odată eliberat muntele, ar trebui să se organizeze o nouă licitație sau să fie contactat următorul participant;
  • În schimb, la primăria Vișeu de Sus, sunt contactați doar cei care îi sunt pe plac primarului.

Preluarea unor exploatații de către o firmă, de la persoane fizice, reprezintă un semn că ar putea fi vorba și de fonduri europene, obținute pe baza munților preluați printr-o scamatorie. Din fericire, pentru orice atribuire directă trebuie să existe o Hotărâre de Consiliu Local. Din informațiile noastre, aceasta nu există în cazul angajatului primăriei sau a firmei în cauză.

La fel cum am semnalat și în situația podețelor, semnalăm și de această dată faptul că în primăria Vișeu de Sus se întâmplă lucruri care necesită cel puțin atenția autorităților. În acest moment, în cadrul Biroului Agricol de la Primăria din Vișeu de Sus deja se încearcă mușamalizarea lucrurilor, întocmindu-se documente antedatate și neconforme cu realitatea.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu