Niște oameni răi zâc despre Ionel Bogdan, actualul preș. al CJ Maramureș, că e atâta de zgârcit încât o renunțat să-și cumpere un cânie, ca să nu dea pițule pă el. Da’, dacă tot și-o ridicat ditamai căsocul (numa’ și numa’ din economii, că el nici nu duhănește, pă modelul Videanu), s-o gândit că o să zâcă vecinii că-i mai sărac decât pare dacă nu are și el un cânie și de aia, ca să salveze aparențele, îl mai sună câteodată pe Robert Ștrebeli și-l cheamă să-i mai latre pân curte. Asta-i dă și posibilitatea de a se manifesta ca un parvenit grobian autentic, să deschidă fereastra și să răcnească suficient de tare încât să-l audă vecinii: „Marș, mă, jigodie!”
Io nu cred că-i chiar așa, nu de alta, da’ cât de tare poate lătra un bichon sau un lhasa apso, că mai mult din Ștrebeli nu iese. Acuma, în alt fel stă problema când îi vorba de artă. Atunci chiar îl cheamă Ionel Bogdan, că o auzit el niște bancuri din care reieșea că ăsta, Ștrebeli adică, are ceva diplomă de doctor la Salamanca. N-are, îi spunem noi, nici batăr de moașă, da’ el îi prea preocupat să toace banul public ca să mai verifice și chestia asta.
Ultima dată, Ionel Bogdan l-o chemat pe lacheul ajuns director dintr-o eroare regretabilă, mai zilele trecute, când o descălecat Alina Gorghiu în județul nostru. Aviz cârcotașilor: Ionel Bogdan nu-i deloc zgârcit, din moment ce o primit-o pe didina liberală în biroul lui proaspăt renovat cu generoasa sumă de 60.000 de euro. O lucrare excepțional realizată, atâta vreme cât doi muncitori fac cu schimbul să ducă ligheanele cu apă de ploaie din biroul preșului. Da’ asta numai când plouă. Când îi soare, nu.
Revenim la chemarea preșului. Ca un om iubitor de artă, care știe să aprecieze cum se cuvine un pește de sticlă, o gondolă de plastic negru-auriu și o carpetă cu „Răpirea din serai”, Ionel Bogdan s-o gândit că e obligatoriu s-o primească pe Alina de la București cu ceva artistic pă păreți. Așa că l-o sunat pă Ștrebeli și i-o zâs ”Aport!”, care vine din franțuzască, o limbă pă care Ionel Bogdan n-o știe, da’ o auzât de ea. Ștrebeli, care nici el nu știe limba lu’ Voltaire și credem că nici măcar n-o auzât de Voltaire, că de aia nici n-o vrut a-i învăța limba, știe că ce însemnează cuvântul, atunci când să răstește la tine stăpânul. Care stăpân i-o cerut să-i ducă la el în biroul văcărlit cu 60 kilo euro nește picturi care să să asorteze cu ambientul. Ștrebeli o luat patru tablouri, care o crezut el că-s mai nealcoșe, și s-o dus gudurat la CJ, bucuros că-și poate servi stăpânul care-i dă ceva de ros.
Aicea lucrurile s-o complicat, că nu i-o plăcut tablourile lu’ nevasta lu’ Ionel Bogdan, care și-o egsprimat dezacordul cătă soțul ei, care îi bărbat luat cu cununie, să trăiască nașu’ mare, care-i Dan Mihalache, și care s-ar putea să-i ia locul în biroul ăla renovat cu 60.000 de euro! De unde să vede că nu-i musai să fie obligatoriu ca nașul să vadă înainte nu știu ce chestie a miresei, da-i posibil să fie probabil să vadă mai pă urmă cum îi să-i ia locul finului în altă poziție. Înțelepciunea populară mai dă și ea chix, cât îi ea de înțelepciune, da’ are dreptate pă fond, cum ar zâce Alina de la București.
Nu știu de ce, poate ca să n-aibă scârbă-n casă, preșul Ionel Bogdan o reacționat imediat, instantaneu și dintr-o dată și l-o sfădit pă Ștrebeli ca pă un cânie care s-o scăpat pă preș, că adică numa’ atâta poate? Apoi l-o mânat cu tablourile înapoi și l-o pus să aducă altele. Ștrebeli o făcut ”aport” încă o dată, cu alte tablouri. Gurile rele zâc că treaba asta s-o repetat de vreo patru ori (că și lu’ Bogdan, ca la orice grof de neam prost, îi plac astea pă care scrie 4×4); ba că n-o fost bune la dimensiune, că și pictorii ăștia fac tablouri cum îi taie capul, nu țin și ei cont de ceva norme, apoi n-o fost bună naționalitatea artiștilor, că erau tri unguri și numa’ un român botezat ortodox, apoi n-o fost bune ramele și chiar la urmă tăte o fost cum să cade: tablouri cam la fel, pictori cu naționalitate corespunzătoare și tablouri cu rame aurii, care să să potrivească pă păreții albaștri de la biroul renovat cu 60.000 de euro, ca cum să păsălește săjata liberală pă steagul partidului. No, așe da!
Tătă lumea o fo’ mulțămită, inclusiv Alina de la București, ca când i-ar fi cântat Salam Anca o pesă de mare succes la po-pulime, de să moară dușmanii ei și-ai partidului, țăți care n-o să-i voteze și țăți care o să mai scrie că preșul Ionel Bogdan îi zgârcit, când el, dempotrivă, mână spartă, și-o dus nevasta pă mulți bani ai CJ-ului taman în America și o și cazat-o, cu el dempreună, la cinci stele, în vreme ce ăilalți din delegație s-o canonit la tri stele, că nici nu știu dacă n-o avut buda la comun ori în fundul curții, că io n-am fost în veci în America. Și ăsta cu studii la Salamanca, probabil în tehnica gudurării cânilor și a târârii viermilor, o fost mulțămit că o scăpat nepus pă lanț, după ce o asudat tăt cărând tablouri mai mult decât o asudat Michelangelo în tătă vremea în care o pictat Capela Sixtină.
Pariz E.R. Decasa
Obrazul subțire cu cheltuiala multă se ține!
Pariz E.R. Parizer. Cel mai bun parizer era, pe vremea mea, cel de la Meda! Salam Anca nu era. Se vorbea ca ar fi, dar nu l-a vazut nimeni, niciodata. Potrivire perfecta cu doctoratul lui Strebeli la Salamanca. Sau poate gresesc eu, pentru ca el avea adeverinta de doctorand pe cand candida de director. Sunt trei variante: 1. A renuntat 2. E doctor, dar nu spune la nimeni 3. Adeverinta de doctorand a fost un fals.
Daca ma intrebi pe mine, eu zic ca Strebeli nici nu a intrat vreodata pe portile acestei universitati. Dar poate ne spune el, ca sigur citeste pe aici…
Pariz E.R. Decasa,
pamfletul este un gen literar apreciat, dar ce aI scris tu NU ESTE PAMFLET. ESTE SUBCULTURA CARE AMESTECA VARII INFORMATII fara stiinta literara. Poate ca ai informatii de culise despre eveniment, dar pina la pamflet trebuie sa mai studiezi genurile literare.
Nu te supara pe mine, ia acest lucru ca un sfat, ininte de a te apuca de scris. Poate ca asa in viitor, o culegere de pamflete te va propulsa pesrte ani in ….literatura specifica.
REVIN CU UN COMENTARIU.
Ce legatura este intre o lucrare de doctorat, care este un studiu teoretic si talentul artistic? Adrian Ghenie nu are doctorat (din cite stiu eu) si este supercotat ca artist. Asa ca lasati-o mai moale cu Salamanca, nu este un criteriu de evaluare. Sevaletul spune tot.
Tovarășe Dan,
Înainte de a te apuca de a da sfaturi despre genurile literare, n-ar strica să te apuci să studiezi cum se scrie corect o frază simplă. „Ininte” și „pesrte” nu-ți onorează calitatea de critic literar pe care ți-o asumi. Nu te supăra pe mine, ia acest lucru ca pe un sfat (cred că așa e corect) înainte (nu ininte) de a te apuca de scris. Peste o vreme (nu pesrte) s-ar putea să-ți iasă. Nu strică să mai pui mâna și pe-o carte, că nu doare.
Dar nu acest lucru este cel mai important. Important este faptul că pe tine te deranjează niște ironii îndreptate spre Ștrebeli, personaj oarecum secundar în cadrul pamfletului care nu-ți place, ceea ce, fie vorba între noi, e total neimportant, și nu te deranjează lucrurile cu adevărat grave pe care autorul le semnalează. Că se prăduiește banul public pentru țâfnele unui grof local se pare că nu-i o problemă și că groful îl tratează pe Ștrebeli ca pe un lacheu (și Ștrebeli acceptă postura asta) iarăși nu te deranjează. În ceea ce privește imaginarul doctorat al lui Ștrebeli la Salamanca, probabil că tu nu știi, chiar e o problemă. Nu pentru că ar fi un criteriu de evaluare. Aici sunt de acord cu tine. Nu-ți trebuie un doctorat ca să performezi într-un domeniu în care ești talentat, competent, muncitor, cu abilități deosebite în domeniul respectiv de activitate. Dar dacă Ștrebeli a folosit calitatea de doctorand al Universității din Salamanca pentru a ocupa postul de director la Muzeul de Artă fără să fie doctorand și a depus la dosar niște inscrisuri false, asta ți se pare o problemă? Aici cred că trebuie să fii tu de acord cu mine că este. Chiar o mare problemă, pentru că asta constituie o infracțiune și-l transformă pe Ștrebeli în infractor! Condițiile pentru ocuparea postului de muzeograf, șef secție și mai apoi director, prevedeau ca participantul la concurs să aibă calitatea de doctor sau doctorand în domeniu. Ștrebeli nu are această calitate, dar pretinde că o are. Asta-i marea problemă! Parțial vinovat este și Ionel Bogdan, care știe de problema asta, dar n-a mișcat nici un deget pentru a clarifica situația.
O ultimă informație pentru tine, Dane: știi că împotriva lui Ștrebeli s-a depus o plângere penală la DNA, plângere legată de matrapazlâcurile făcute de Robert pe bani publici? Bănuiesc că nici chestia asta nu e importantă pentru tine. Pentru mine este, așa că abia aștept un pamflet pe tema asta, chiar dacă ție n-o să-ți placă, din nou, scriitura și n-o să remarci că problema e alta. Până la urmă pe nimeni nu interesează ce-ți place sau ce nu-ți place ție, dar probabil că sunt mai mulți oameni interesați de cum se gestionează banul public de niște incompetenți sau de niște infractori.
Nu știu care e povestea cu doctor, doctorand, doctorat, dar știu expoziția din muzeu de pe vremea lui Alexa. Mi s-a explicat atunci de către un ghid și avea o noimă. Acum nu mai înțeleg nimic din ce e acolo, iar lucrări mari și frumoase lipsesc. Am vizitat muzeul acum ceva vreme și o doamnă gesticula în disperare să lămurească vizitatorii că ar fi vorba de Picasso și alți artiști importanți. Erau niște copii, niște reproduceri. Așa ceva în muzeu?! Iar pe Ștrebeli l-am auzit vorbind de vreo două, trei ori și mi-a fost mie rușine că sunt de față. Probabil este sluga perfectă, convenabil pentru PNL. Și mai știu că nu numai Ionel îți face ditamai căsoiul ci și Ștrebeli undeva pe Valea Roșie. Am mai citit câte ceva despre scandalurile de la muzeu provocate de Ștrebeli. Dacă nu le este rușine cu Ciucă, de ce le-ar fi rușine cu Ștrebeli?! Partid de „telectuali”, vai ție în ce hal ai ajuns!