PROIECT – Inspectorii antifraudă vor putea purta arme. Ce alte noutăți anunță Ministerul Finanțelor

Personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție şi comunicare, care se atribuie gratuit. Această prevedere se regăsește într-un proiect de act normativ lansat recent în dezbatere publică de către Ministerul Finanțelor.

În documentul citat se precizează că „în realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă”. Ministerul Finanțelor precizează că măsurile propuse prin prezentul act normativ urmăresc ”evitarea riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat, astfel încât rolul ANAF să fie subsumat în totalitate obiectivelor şi politicilor macroeconomice asumate de Guvern, împrejurări care se circumscriu necesităţii emiterii unei ordonanţe de urgenţă. Întârzierea punerii în aplicare a propunerilor de reorganizare prezentate în acest proiect de act normativ nu ar permite o utilizare eficientă a resurselor umane şi materiale alocate, cu efecte negative directe asupra colectării veniturilor bugetare aflate în competenţa de administrare a ANAF”.

„La nivelul Agenţiei se înfiinţează un nou post de vicepreşedinte care va coordona în mod direct activitatea de digitalizare a instituţiei, având în vedere dimensiunile şi complexitatea activităţii ANAF în vederea eficientizării procesului aferent şi asigurării unui circuit informaţional decizional care să asigure o mai mare coerenţă decizională, dar şi pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaţionale) raportat la rezultatele obţinute, obiectivele principale pe linia digitalizării neputând fi realizate fără o susţinere consistentă şi performantă din partea unui management dedicat.

Noul post va fi obţinut prin desfiinţarea unui post vacant existent în cadrul ANAF şi înfiinţarea unui post de vicepreşedinte ANAF, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a primministrului, care va exercita atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei. Având în vedere ponderea însemnată a veniturilor încasate de ANAF în totalul veniturilor bugetului general consolidat (exclusiv finanţările din fonduri europene), se poate observa că nerealizarea nivelului programat al veniturilor rezultat din legile bugetare anuale va influenţa
negativ încadrarea în ţintele de deficit bugetar. Începând cu data de 1 aprilie 2024, în cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală va funcţiona Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, organ fiscal a cărui competenţă de administrare fiscală se stabileşte în condiţiile legii.

Posturile şi personalul aferente Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili vor fi preluate pe bază de protocol, în condiţiile legii, în cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Personalul din cadrul structurii specializate – respectiv Direcţia generală antifraudă fiscală (DGAF)- este direct implicat în procesul de prevenire şi combaterea actelor şi faptelor de
evaziune şi fraudă fiscală. Pentru a permite îmbunătăţirea structurii de control operativ privind lupta împotriva evaziunii şi fraudei fiscale, se impune ca pentru această activitate personalul să fie specializat, având în vedere faptul că în activitatea DGAF există arii operaţionale şi strategice ale Agenţiei care pot fi îmbunătăţite pentru atingerea unei performanţe şi eficacităţi optime a
organizaţiei.

Se propune în acest sens revenirea la utilizarea unei funcţii publice specifice structurii de antifraudă, respectiv funcţia de inspector antifraudă care să susţină şi să reflecte într-o o manieră consistentă dezvoltarea activităţii, cu modificarea în mod corespunzător a cadrului legal aplicabil funcţiei publice şi funcţionarilor publici (OUG nr. 57/2019 cu modificările şi
completările ulterioare).

Sse propune introducerea în cuprinsul actului normativ a unei reglementări referitoare la faptul că nerespectarea secretului
fiscal de către personalul ANAF care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu are acces la informaţii care constituie secret fiscal potrivit legii, atrage răspunderea potrivit legii.

Concluzionând cele de mai sus, prin prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă se propune:
1.înfiinţarea celui de-al treilea post de vicepreşedinte al ANAF,
2.renunţarea la personalitatea juridică şi preluarea Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili la nivelul aparatului propriu al ANAF,
3.înfiinţarea funcţiilor publice specifice de execuţie de inspector antifraudă, dar şi a funcţiilor
publice specifice de conducere de inspector general antifraudă, inspector general adjunct
antifraudă, inspector şef direcţie antifraudă, inspector şef serviciu antifraudă,
4.introducerea unor reglementări referitoare la atragerea răspunderii potrivit legii în cazul
divulgării secretului fiscal,
5.completarea art. 5 din OG nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu un nou alineat referitor la achiziţionarea de autoturisme de către autorităţile subordonate Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale. Totodată se propune reglementarea ca achiziţia acestor autoturisme să se efectueze prin sistemul centralizat al ONAC.
6.derogare de la OUG nr. 34/2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul că în anul 2024 autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale pot achiziţiona autoturisme, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi mobilier şi aparatură birotică, aşa cum sunt prevăzute în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale”, subgrupele 3.1. „Mobilier” şi 3.2. „Aparatură birotică” din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru
aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum şi obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou.
7.Completarea Anexei 51 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare prin introducerea funcţiilor publice specifice cu statut special din cadrul Autorităţii Vamale Române.
8. Introducerea unei reglementări care să ofere posibilitatea creerii cadrului necesar pentru asigurarea unei coordonări unitare a structurilor juridice de la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, inclusiv al administraţiilor judeţene/ de sector.
9.Alinierea drepturilor salariale ale personalului din cadrul unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor la nivelul de salarizare pentru funcţiile din cadrul ANAF, unitate subordonată MF”, se arată în proiectul de act normativ.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu