Vor să schimbe Codul Rutier. Ce noutăți le pregătesc autoritățile șoferilor

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență care va modifica Codul Rutier. Potrivit acestui document, „statistica înregistrată în perioada 2022 – 2023, raportată la capacitatea actuală de constatare a polițiștilor rutieri, evidențiază frecvența săvârșirii unor fapte contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice de către conducătorii de autovehicule, și anume limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum: 1.293.012 sancțiuni, interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare:
6.892 sancțiuni, semnificația culorii roșii a semaforului: 28.518 sancțiuni sau interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată – 23.239 sancțiuni”.

În perioada amintită pentru trecerea la nivel cu calea ferată au fost aplicate 2.924 de sancțiuni, interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice – 5.180 sancțiuni, depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel la calea ferată: 1.516 sancțiuni sau conducerea sub influența băuturilor alcoolice – 35.032 sancțiuni.

„În același timp, în anul 2023 au fost constatate un număr de 12.067 infracțiuni privind conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe, precum și un număr de 626 infracțiuni privind refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice. Comportamentul actual al unor participanți în trafic determinat de consumul de droguri sau altor substanțe psihoactive ori de alcool, impun reevaluarea mecanismelor existente ori reglementarea altora noi, astfel încât să fie redusă incidența evenimentelor rutiere. Comportamentul actual în trafic al unor participanți la trafic impune atât reevaluarea de urgență a unora dintre aceste instrumente juridice, cât și reglementarea altora noi, astfel încât legislația să poată impune în mod clar și eficient respectarea regulilor de circulație printr-o varietate de mijloace care să conducă la reducerea numărului accidentelor de circulație și a consecințelor acestora, inclusiv prin utilizarea
capabilităților administrației publice locale pentru constatarea unor abateri grave la regimul rutier și prin implicarea societății civile în procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier.

Se propune retragerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice în cazul persoanelor care refuză sau nu pot să se supună testării în vederea verificării consumului de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive, spre deosebire de cadrul legislativ actual când retragerea se dispune până la ora 08.00 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore, atunci când medicul examinator în cadrul procedurii de recoltare a mostrelor biologice a constat elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanţe psihoactive. Totodată, pentru eliminarea unor eventuale erori în procedura de testare, se impune introducerea posibilității persoanei care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere de a solicita o a doua testare, în cazul în care rezultatul testării este de până la 0,10 Mg/l alcool pur în aerul expirat, dat fiind faptul că unele alimente consumate recent pot distorsiona măsurătoarea. În cazul în care persoana testată dorește și recoltarea de mostre biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge, aceasta este liberă să se adreseze oricărei unități de asistență medicală, fără a mai fi necesară prezența polițistului rutier
care a realizat testarea aerului expirat”, se arată în proiectul supus dezbaterii publice de MAI.

Șoferii mai trebuie să știe că prin acest proiect se mai propune eliminarea posibilității persoanei juridice de a achita jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, astfel încât să se realizeze efectul disuasiv al
sancțiunii.

Proiectul de lege mai arată că „în prezent, conducătorul de bicicletă, trotinetă electrică sau de vehicul cu tracțiune animală este încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilește o sancțiune doar în cazul celor care se supun testării și ulterior este confirmat consumul de alcool sau a unor astfel de substanțe, motiv pentru care este justificată și sancționarea în mod corespunzător a acestei categorii de conducătorii în situația în care refuză să se supună verificării consumului de alcool ori de substanțe psihoactive”.

Mai spunem doar că bicicliștii și cei care conduc trotinete vor fi amendați dacă refuză testarea privind consumul de alcool sau droguri.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu