Angajatorii care reduc activitatea beneficiaza de indemnizatia din bugetul de somaj pentru maximum 75% din somaj

Angajatorii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 pot beneficia de plata indemnizatiei din bugetul asigurarilor pentru somaj, pe perioada starii de urgenta, pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active, potrivit ordonantei publicate sambata in Monitorul Oficial, scrie Agerpres.

Plata indemnizatiei pentru companiile care reduc activitatea se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din ianuarie – februarie 2020 si ca nu are capacitatea financiara de a plati toti angajatii.

Indemnizatia se acorda si salariatilor angajatorilor care intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente si detin certificatul de situatii de urgenta emis de ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.

Potrivit actului normativ, indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii iar calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat (pensii, n.r.) si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se realizeaza in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.

Cheltuielile din bugetul asigurarilor pentru somaj efectuate pentru plata indemnizatiilor se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicate.

Angajatorii trebuie sa depuna prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal si lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de somaj tehnic asumata de reprezentantul legal al angajatorului.

Pe perioada starii de urgenta, instituite prin Decretul 195/2020, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, care urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariati se stabilesc la 75% din salariul de baza si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj. Suma nu trebuie insa sa depaseasca 75% din salariul mediu brut pe economie.

Un numar de 200.000 de contracte de munca suspendate au fost inregistrate la nivelul acestei saptamani, a declarat, vineri, ministrul Muncii, Violeta Alexandru.

„Din datele pe care le avem la dispozitie in Registrul Electronic al Evidentei Salariatilor – Revisal, rezulta in acest moment un numar in aceasta saptamana de aproximativ 200.000 de contracte de munca suspendate. Sigur, situatia este in evolutie, dar nu se vede o evolutie ingrijoratoare in acest moment, in sensul ca cifrele nu variaza foarte mult de la o zi la alta. Sigur, e o situatie grava, faptul ca 200.000 de oameni nu mai au contractele in plina forta si le au suspendate, in mod evident este o situatie foarte grea. Nu vad inca schimbari de la o zi la alta. De aceea noi ne-am pregatit cu o estimare in jurul cifrei de 300.000 – 400.000 (de contracte de munca suspendate, n.r.) pentru aceasta perioada, acoperita de decretul presedintelui (starea de urgenta, n.r.)”, a afirmat Violeta Alexandru, la Digi 24.

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicata sambata in Monitorul Oficial.

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu