FUGA LUI CHERECHEȘ – Predoiu, despre sancțiunile aplicate. Fiecăruia ar trebui să i se aplice o sancțiune pe măsura culpei

Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a făcut o serie de declarații zilele trecute la emisiunea „Vocile care contează”, difuzată de postul de televiziune Euronews Romania, moderator Vitalie Cojocari. Printre altele s-a vorbit despre fuga din țară a lui Cherecheș, despre demiterile care au avut loc după aceea, despre problemele care există la frontierele României, mai ales că acum vrem în Schengen. 

„Vitalie Cojocari: Vreau să discutăm și despre frontiere, în contextul aderării la Schengen, frontierele terestre. A existat această problemă, acest scandal al primarului de la Baia Mare, care a trecut frontiera terestră, a reușit să treacă cu un buletin care nu-i aparținea. Acum, acest lucru ce arată, în contextul Schengen, că frontierele noastre nu sunt suficient de bine întărite? Știu că dumneavoastră ați lansat o anchetă. Ce ați descoperit? Cum a fost posibil ca un om să-l recunoască pe Cătălin Cherecheș, să se uite în buletin, să vadă că nu este acea persoană și totuși, să-l lase să treacă?

Cătălin Predoiu: O trecere ilegală de frontieră nu echivalează cu o slăbiciune structurală a frontierei respective. Treceri ilegale de frontieră se întâmplă în orice stat membru al Uniunii Europene. Asta nu înseamnă că, din punctul meu de vedere, ceea ce s-a întâmplat în cazul Cherecheș este scuzabil, în niciun caz, ci dimpotrivă. De aceea am și reacționat atât de ferm și am transmis cât se poate de franc, direct, tuturor șefilor din Ministerul Afacerilor Interne și din armele ministerului implicate, nemulțumirea mea, insatisfacția mea și responsabilitatea pe care o au, să remedieze rapid ce se poate remedia. Adică să coopereze cu colegi polițiști din țările membre ale Uniunii Europene, să ajute la identificarea lui și la prinderea lui.

Dar ce vreau să spun este că un astfel de caz nu reprezintă o slăbiciune structurală. Important este să nu devină slăbiciuni structurale și de aceea și măsurile mele au fost foarte energice, am cerut măsuri drastice și dacă permiteți termenul, fără milă, pe lângă anchetele pe care le-am inițiat prin Corpul de Control și care sunt încă în curs, pentru că am cerut anchete minuțioase, nu superficiale, rapide, ca să ofer un răspuns, să închid problema. Pe mine mă interesează să știu tot ce s-a întâmplat acolo. Sigur că pot să-mi fac ca individ, ca cetățean, o părere. Sigur că și eu, atunci când am văzut în telefon fotografia, prin cameră, prin parbriz, în viteză în autostradă, era simplu de identificat din punctul meu de vedere, dar asta nu înseamnă că părerea mea trebuie să prevaleze și părerea celui care face ancheta.
După cum știți, am luat și măsuri manageriale, am înlocuit toată conducerea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, tocmai pentru a transmite și un mesaj că luăm în serios astfel de lucruri și pentru faptul că, dacă undeva să produce o astfel de neregulă, poate că managementul trebuia să facă mai mult. La fel în Poliţie, la fel la Direcţia Generală de Protecţie Internă, nu a fost nimeni ocolit, nimeni protejat.

Vitalie Cojocari: Doar că presa a scris imediat după ce ați luat aceste măsuri, faptul că, de exemplu, și acum o să vă dau repede niște exemple. Fostul șef al IPJ Maramureș, Mihai Gherman, a fost cel care a fost criticat, chiar de dumneavoastră, că și-a luat concediu în perioada în care Cătălin Cherecheș a fugit din țară, a ajuns adjunct al IPJ Vaslui. Victor Ivașcu, demis din funcția de șef al Poliției, este acum la dispoziția dumneavoastră, nu știu în ce funcție ar putea să ajungă. Doi dintre adjuncții dânsului sunt acum în Direcția de Supraveghere și Control al Trecerii Frontierei. Un fost șef al Direcției de Protecție Internă Maramureș s-a pensionat. Acești oameni nu au dispărut din sistem, ei rămân în continuare.

Cătălin Predoiu: Rămân în continuare în sistem, pentru că fiecăruia ar trebui să i se aplice o sancțiune pe măsura culpei. Doi la mână, dumneavoastră, implicit ați ridicat o temă foarte importantă: Care este statutul și regimul juridic al acestor funcții, nu numai în sistemul Ministerului Afacerilor Interne, în general în sistemul public din România. Poate că merită făcută o emisiune pe acest subiect. Ce și câtă putere are un ministru să ia rapid măsuri drastice, mai puțin drastice sau uneori să nu aibă nici o putere să ia vreo măsură.
Deci, există o discuție legată și de statutul juridic și de regimul juridic al acestor funcții și al persoanelor care le ocupă. Doi la mână, există încă o anchetă în curs. Ceea ce este important, cred eu, că în limita maximă a puterilor mele, am luat la maximum aceste măsuri și ele s-au tradus prin schimbări la toate punctele în care s-a ajuns la concluzia că s-a greșit, din punctul meu de vedere, ca ministru. Pentru că nu-i vorba doar de acarul Păun, ultimul care l-a văzut pe domnul Cherecheș pe teritoriul României, ci e vorba de un lanț întreg, pe unde au funcționat, atribuții profesionale, legale, care ar fi putut să atragă un semnal, o informație, o precauție, o prudență în plus, respectând toate drepturile fundamentale ale omului”, arată Ministerul Afacerilor Interne.

Dragoș HOJDA

Distribuie articolul
Adaugă un comentariu